Magnus Strømnes Bøe er adm. dir. i RED Performance, styreleder i Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring og styremedlem i INMA.
Lederrollen til tross, Strømnes Bøe jobber mye hands-on innen digital markedsføring, med særskilt fokus på SEO og webanalyse. Han holder foredrag jevnlig og er også en av de fagansvarlige på sertifiseringskurset Content Marketing Manager, som Content Marketing Norge arrangerer. Her er han ansvarlig for modulen Digital synlighet: SEO, analyse & konvertering.
Vi har utfordret Magnus til å se litt fremover og gi oss et innblikk i hva han mener blir viktig for oss som jobber med synlighet og det å skape godt innhold.
– SEO er i dag et selvsagt verktøy i jakten på flere besøkende til nettsiden, men kampen er beinhard. For å vinne kampen trenger du å være bedre enn konkurransen, og følger du rådene mine vil du få et solid fortrinn i 2020.
– Mine 10 tips om SEO inneholder både nye ting du bør ta høyde for, men også gamle problemer som vi som driver markedsføring på nett opplever ikke blir løst.
– Siden kort er godt, og tipsene mine krever litt forklaring, har jeg kondensert rådene om SEO og heller laget detaljartikler om hvert enkelt råd.
Magnus’ 10 tips om SEO for 2020:
1) Unngå spamplating
Ikke fall for simple triks for å fornye gammelt innhold, pass på at det faktisk gir fornyet verdi å resirkulere innhold. Spør deg selv, er dette bare spam eller er det av god nytte for folk?
SEO-tips #1: Unngå spamplating
2)AMP
Nettstedet ditt kan kodes i mange forskjellige typer språk, der noen er mer effektive enn andre. For å sørge for rask lastetid og god ranking i Google bør du bruke AMP-teknologien for å levere nettstedet ditt lynraskt overalt i verden.
SEO-tips #2: Ta i bruk AMP
3) Expertise, Authority and Trustworthiness
Vis at du er relevant å høre på innen kategorien du er i, og bevis det online. Nettstedet ditt er tjent med å la fageksperter stå frem slik som DNB gjør med Silje Sandmæl og Sparebank1 med Magne Gundersen – sørg for at du har troverdigheten online dokumentert.
SEO-tips #3: Forstå og ta i bruk E-A-T
4) Snake oil SEO
De fleste SEO-råd har en utløpsdato, og ikke alle råd er i utgangspunktet like gode. Det er viktige at du ser bevis for at teknikker faktisk fungerer før du implementerer.
SEO-tips #4: Vær trygg på at SEO-rådene du får gjelder
5) Your Money, Your Life
Ønsker du å være synlig med innhold som påvirker liv i stor grad som økonomi og helse, må du har forutsetningen for det og være nyansert i innholdet ditt.
SEO-tips #5: Forstå og dra nytt av YMYL
6) Dropp stemmesøk
Stemmesøk er generelt overvurdert, og vil gi lav ROI for de fleste nettbutikker. Har du fysiske lokasjoner der etterspørselen er høy, eksempelvis apotek og bensinstasjoner så kan stemmesøk ha noe for seg i 2020. I så fall er det fornuftig å ta i bruk Schema.org og ha en veldig godt utfylt Google My Business-konto.
SEO-tips #6: Når du skal tenke stemmesøk
7) Fornuftig navngiving
La etterspørsel bestemme hva du kaller menypunkt, artikler, kategorier og produkter i 2020. Her kan du hente inspirasjon fra Pfizer sitt nye produkt “Viagra Reseptfri”. I stedet for å kalle det reseptfrie alternativet til legemiddelet bare Viagra – har de brukt en meget populær måte å søke etter produktet på.
SEO-tips #7: Baser navngiving på etterspørsel
8) Teknisk SEO
Grunnleggende teknisk SEO er fortsatt noe du må jobbe med. Title-tags, meta beskrivelser og konsepter som robots.txt har fortsatt noe å si og kan påvirke rangering veldig negativt om du slurver. Samtidig vil aldri det å ha det mest grunnleggende på plass på teknisk side kunne gi deg gode plasseringer. Her handler det mer om å ikke komme dårlig ut fra start.
SEO-tips #8: Grunnleggende teknisk SEO du må ha kontroll på
9) Do’s and dont’s innen lenkebygging
Mange skyr lenkebygging fordi det oppfattes som vanskelig, men du trenger gode lenker for å vinne topposisjoner. En effektiv måte å komme i gang med det er å finne ut hvem som er synlig i din kategori, som du ikke konkurrerer med og som du kan få lenker fra. Bruk analyse og strategiarbeid for å drive kreativ innholdsutvikling
Kreativitet trives best innen rammer, med en god brief og gode grunndata.
SEO-tips #9: Lenker – do’s and dont’s
10) Bruk data for å jobbe strategisk
Hyper Redink skriver på annonseplass om viktigheten av en strategisk plan bak arbeidet med innholdsmarkedsføring. For å få til en strategisk plan trenger du data og innsikt. Enig, så enig. Slik bruker du data for å sette rammer, så man kan jobbe strategisk og kreativt.
SEO-tips #10: Bruk data for å jobbe strategisk