E-A-T er et prinsipp for kvalitetssikring som brukes av Google for manuelle vurderinger, der mennesker kontrollerer kvaliteten på innhold som rangerer i Google.
Det er grunn til å tro at dette konseptet vil bli brukt for automatiske vurderinger også, skjønt dette er ikke bekreftet av Google.
På norsk oversettes E-A-T til:
- Ekspertise
- Myndighet
- Troverdighet
Kort fortalt; er du utdannet lege som har jobbet i mange år og som mange andre refererer til så vil dine uttalelser rundt kosthold bli gitt større vekt enn noen som er glad i sunn mat og trener.
Uavhengig om det er en del av Googles algoritmer – det å la E-A-T skinne i gjennom i innholdet du publiserer, som du ønsker å rangere – er et fornuftig prinsipp for kvalitetssikring å ta i bruk.
Beviser du kredibilitet online?
Det norske aktører har mye å vinne på, er å faktisk vise ekspertise, myndighet og at man er til å stole på. Det er mange som har kredibiliteten på plass – men bevisførselen på nett i Norge er ofte svakt gjennomført.
Eksempel: Det er nok mange leger som man burde høre på som ikke har gode nok “ beviser” online, for eksempel ikke har en egen Wikipedia-side, egen nettside som lenker til publikasjoner eller tilsvarende.
Samtidig er det mange som trener mye og prøver å spise sunt, som blogger så det digitale blekket spruter, har mange følgere, lenker og omtale generelt.
Dette forholdet prøver Google altså å ta høyde for, men det er vanskelig å skille på treningsbloggeren og legen, dersom ikke legen er om seg og viser sine referanser.
Skaff deg en fagekspert
E-A-T-prinsippet er et eksempel på hvorfor det er fornuftig å gjøre slik som DNB gjør med Silje Sandmæl og

Sparebank1 med Magne Gundersen – det lønner seg å ha en fagekspert som er god til og glad i å uttale seg bredt i media.
Det fungerer også bra for SEO, fordi rangeringene man oppnår fylles med kredibelt innhold. Nå oppfylles ikke E-A-T-kravene alene gjennom å bruke talspersoner / fageksperter tilknyttet din virksomhet, men det er en en effektiv taktikk som også gir mening i generell kommunikasjon.
Få effekt av E-A-T-prinsippet innen SEO:
- Personen som står som avsender av innholdet – er det noen med ekspertise, myndighet og troverdighet innen kategorien?
- Er denne samlede kredibiliteten mulig å finne bevis for på nettet? Finnes det innhold andre steder enn på ditt eget nettsted, i nyhetsartikler og andre steder som bekrefter vedkommende som kredibel?
- Bruker du Schema.org for å tydelige vise hvem som er avsender av innhold – både på person og virksomhetsnivå?