Fornuftig navngiving (å kalle en spade for en spade)

– å kalle en spade for en spade

Viagra har nå nylig blitt tilgjengelig som reseptfritt legemiddel i apotekene. Pfizer, som står bak produktet, har valgt å kalle Viagra-varianten som du slipper spørre legen om for “Viagra Reseptfri”.

Dette har jeg ikke fått bekreftet, men jeg forventer at dette er basert på etterspørsel fra markedet og informasjon om hvordan markedet uttrykker seg.

Det fins mange eksempler på smarte navn og dertil mange med dårlige navn.

Min bransjekollega Roar Eriksen har som kjepphest eksempelet at en aktør valgte å kalle kategorien “Briller” for “Synshjelpemidler”. Synshjelpemidler er jo veldig presist – men det er jo samtidig så veldig feil.

Om du lurer på hvordan du skal snakke mer folkelig (som Christine hadde som et av sine punkt i forrige artikkel) så finn ut hva folk faktisk kaller ting.

Det jeg har på nesa akkurat er et synsehjelpemiddel – men jeg vil aldri kalle det det.

Navnekonvensjoner for produkter, kategorier, artikler bør styres av etterspørsel og aller mest fornuft! Fornuft er ikke altid det som er mest faglig korrekt. Her er gode søkeordsanalyser en gullgruve.

 

Oppnå god SEO i navngivingen av navigasjonspunkter og produkter/tjenester:

  • Test navigasjonen din på andre mennesker, forstår de kategorier, underpunkt og hva forskjellige produkter / tjenester kalles?
  • Hent ut navigasjonen din som en hierarkisk punktliste, er den mulig å forstå uten konteksten av nettstedet ditt? Dersom den står fint alene og kommuniserer tydelig til flere forskjellige nivåer av kompetanse hos de du prøver å nå er du inne på et godt spor. Om den er tung, og ikke står seg alene bør du revurdere.
  • Søker folk etter navigasjonsnavna dine og produkter/tjenester du har? Gjør en søkeordsanalyse for å se hvor god match det er mellom det du tilbyr og det folk ber om.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.