Snake oil SEO

Snake oil er en eufemisme for villedende markedsføring. Den refererer til den petroleumsbaserte mineraloljen eller «slangolje» som pleide å selges som en helbredelse-eliksir for mange slags fysiologiske problemer. – Wikipedia

Det er mange ulike råd om hva som fungerer for SEO og ikke.

Typisk er det mange plugins, CMS’er og andre grep som hevdes å fungere bra for søk. Søkemotorvennlig CMS er det mange som sier.

Søkemotorvennlig er ikke ensbetydende med at du vil få god synlighet. WordPress er veldig søkemotorvennlig, men uten innhold, teknisk optimalisering og lenker kan du glemme synlighet på konkurranseutsatte ord. Det er konkurranseutsatte ord som stort sett gir deg effekten du er på jakt etter.

Begrepet søkemotorvennlig kan sammenlignes med at et glass hjelper deg med å slukke tørsten. Har du ikke noe tørsteslukkende i glasset vil du fortsette å være tørst.  

Sindre Kjos

– Husk Googles mål om å være den beste søkemotoren for sine brukere

Sindre Kjosås er fagansvarlig for SEO i RED Performance, kollega og kursleder sammen med meg på modulen Digital synlighet: SEO, analyse & konvertering i Content Marketing Manager sertifiseringen.

– Innan SEO-faget er det generelt lurt å vere litt kritisk til tips og råd på nett. Ironisk nok er dette eit tips eg gir på nett, men det er enormt mange ulike meiningar innan kva som fungerer og ikkje fungerer. Folk får ulike resultat av ulike tiltak i ulike bransjar i ulike land, og difor ender ein ofte opp med bastante meiningar for og mot. Til og med internasjonale, anerkjente bransjeprofilar kan etter mi meining komme med dårlege råd til tider. Ver kritisk, bruk forum og les diskusjonar, og gløym ikkje at Google er opptatt av å vere den beste søkemotoren for sine brukarar.

Se etter beviser for at plugins, CMS og andre grep faktisk fungerer, det er mulig å etterprøve de fleste påstander med enkle verktøy på nett (som SEMrush og Searchmetrics).

Spørsmålet du skal stille er hvordan rangerer de som har brukt teknikken nå vs. tidligere, for eksempel om en aktør påstår å ha fått bedre synlighet etter en chatbot ble lansert.

Spoiler-alert: Chatbot’er kan være veldig bra, men gir deg ikke bedre synlighet i søk!

 

Få med deg alle 10 artiklene som er fra Magnus Strømnes Bøe sin artikkelserie om SEO i 2020:

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring sammen med over 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring sammen med over 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.