Content Marketing Norge definerer Content Marketing slik:
Content marketing er å skape og å distribuere relevant og verdifullt innhold i egne kanaler for å tiltrekke seg, engasjere og beholde en tydelig definert målgruppe, for å nå oppsatte forretningsmål.
I Content Marketing Norge liker vi å vektlegge noen aspekter når vi definerer innholdsmarkedsføring (Content Marketing Institute stiller seg også 100% bak disse):
- Innholdsmarkedsføring er ikke reklame, PR, digitale bilag eller native ads.
- Det er IKKE en kampanje, man publiserer kontinuerlig med et langsiktig formål. Joe Pulizzi (Grunnleggeren av Content Marketing Institute) sier: “Why does most Content Marketing fail? Because it stops.”
- Det er kundeorientert.
- Det gjøres i eide medier/kanaler. Betaler du for å distribuere innholdet ditt, så er det Native Advertising.
Her er fem definisjoner fra ulike Content Marketing-eksperter
- Innholdsmarkedsføring — en formell definisjon: Innholdsmarkedsføring er en markedsstrategi som handler om å skape og å distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke og engasjere en tydelig målgruppe.
Hensikten er å få kunder til å foreta lønnsomme handlinger på sikt. I en content marketing-strategi kan man publisere historier gjennom flere ulike kanaler (papir, digitalt, mobilt, sosiale nettverk etc.). Nyttig innhold er alt fra blogginnlegg, video, bilder, spørreundersøkelser til e-bøker og undersøkelser.
Med innholdsmarkedsføring bygger man langsiktige relasjoner. Gjennom å lage nyttig innhold i alle fasene i kjøpsprosessen.
- Innholdsmarkedsføring — en mindre formell definisjon: Innholdsmarkedsføring handler om å eie i motsetning til å leie medieplattformer. Det er en markedsstrategi som – hvis du gjør det riktig – vil tiltrekke seg og beholde kunder. Potensielle kunder kommer altså til deg, og du slipper å nå ut til dem. Dette kan oppnås ved å kontinuerlig produsere godt innhold som endrer eller forbedrer forbrukeratferden.
- Innholdsmarkedsføring — en Elevator Pitch: “Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en.” – Robert Rose
- Innholdsmarkedsføring — for praktikanter: “Innholdsmarkedsføring handler om å distribuere innhold som publikum ønsker, og på de stedene de leter etter det. Det er en kombinasjon av originalt, kuratert og syndikert innhold.” – Michael Brenner
- Innholdsmarkedsføring — for de tvilende: Kundene dine bryr seg ikke om deg, dine produkter eller tjenester. De bryr seg om seg selv, deres problemer, ønsker og behov.
Innholdsmarkedsføring handler om å utarbeide interessant innhold og informasjon som kundene søker etter og dermed ønsker seg.
Gjennom innholdsmarkedsføring kan bedrifter gi kunder og brukere nyttig informasjon før, under og etter kjøpet av produkter eller tjenester. Det gjøres uten salgsfremmende budskap – og som et resultat av det, kan innholdsmarkedsføring bryte gjennom reklamekaoset (som forbrukerne ikke lenger har tillit til).
Kom i gang med innholdsmarkedsføring her:
- Content Marketing Strategi
- Vellykket innholdsmarkedsføring starter med disse 7 stegene
- 6 trinn for å bygge et stort publikum ved hjelp av Content Marketing
- 7 tips for å forbedre din Content Marketing satsing i 2020
Noen fagbøker du kan starte med:
Epic Content Marketing – Joe Pulizzi ![]() |
Content Handboken – Pontus Staunstrup ![]() |
The Content Formula – Michael Brenner
|
Killing Marketing – Joe Pulizzi & Robert Rose ![]() |
Skriv så det selger! – Christine Calvert ![]() |
Effektiv Nettskriving – Ove Dalen ![]() |
They Ask You Answer – Marcus Sheridan
|
Marketing Rebellion – Mark Schaefer ![]() |
FAQ / Ofte stilte spørsmål
Hva betyr Content Marketing?
Content Marketing, oversatt til innholdsmarkedsføring, handler om å eie i motsetning til å leie medieplattformer. Det er en markedsstrategi som vil tiltrekke, engasjere og beholde kunder.
Hva er Content Marketing?
Content marketing er å skape og å distribuere relevant og verdifullt innhold i egne kanaler for å tiltrekke seg, engasjere og beholde en tydelig definert målgruppe, for å nå oppsatte forretningsmål.
Hvorfor Content Marketing?
Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en.
Hva er forskjellen på Content Marketing og Native Advertising?
Den store forskjellen på Content Marketing og Native Advertising er at du utvikler innhold og distribuerer dette i egne eide kanaler. Med en gang du betaler for distribusjonen så er du over på Native Advertising. Native Advertising
Hvor kan jeg lære mer om Content Marketing?
Ønsker du å lære mer om Content Marketing, så finner du mye ved et enkelt søk i Google 😊
Men, i tillegg til sertifiseringskurset – Content Marketing Manager, som Content Marketing Norge gjennomfører, så kan du finne flere kurs om Content Marketing både fysiske og som onlinekurs. Se noen av de:
Sertifiseringskurset – Content Marketing Manager
|
![]() |
Sertifiseringskurset – Social Media Manager
|
![]() |
Sertifiseringskurset – SEO Manager
|
![]() |
Content Marketing Institute sitt eget Content Marketing University | ![]() |
HubSpot Academy: Learn What Content Marketing is and How to Do ItLearn What Content Strategy is and How to Do It
|
![]() |
Utdannet.no: Kurs i innholdsmarkedsføring
|
![]() |