Innholdsmarkedsføring er en nødvendighet i fremtiden! Ifølge en undersøkelse gjennomført av Content Marketing Institute, sier 80% av B2B markedsførere at de har en content marketing-strategi, men av disse er det bare en tredjedel som har en dokumentert strategi.
En god, dokumentert strategi vil ikke bare hjelpe deg å bygge et publikum raskere, men den vil hjelpe deg å bygge et publikum som liker merkevaren din.
La oss utforme strategien din her og nå.
Følger du denne 7-trinns prosessen, vil du ha en content marketing-strategi som dine kunder vil elske (og som dine konkurrenter vil frykte).
1. Definer dine forretningsmål for innholdsmarkedsføringen
Hvorfor driver du med innholdsmarkedsføring? Hva skal innholdet gjøre for din bedrift? Øke merkevarebevissthet? Generere leads? Forbedre lojaliteten til eksisterende kunder?
I en nylig undersøkelse om innholdsmarkedsføring gjennomført i Norge av Medialounge, fant man ut noen strategiske mål som virksomhetene arbeider mot. Analysen deres viser at det er primært fire strategiske forankrede formål med innholdsmarkedsføring;
- Bygge kunnskap om en bedrift eller produkt
- Leads og salgsgenerering
- Kunderelasjoner og lojalitet
- Posisjonering
Husk dette: Målet er ikke å bli god på innholdsmarkedsføring. Målet er å få mer forretninger ved hjelp av innholdsmarkedsføringen.
2. Hva skal innholdet gjøre for ditt publikum?
Hva er spesielt med deg og ditt innhold? Hva kommer du til å lage av innhold som vil differensiere deg fra konkurrenter? Det er en overflod av innhold der ute – og mer er på vei. Kommer du til å være nyttig nok for dine kunder eller fremtidige potensielle kunder? Kommer du til å være motiverende og inspirerende nok til å bryte gjennom støyen av informasjonsoverflod? Skaper du verdi for dine kunder? Kundene dine må få noe igjen for å ha konsumert innholdet ditt. De må bli bedre eller smartere i noe. Lære seg noe nytt som de kan ta med seg videre.
3. Mål din innholdsmarkedsføring
Forretningsmålene dine bestemmer hva dine KPI’er blir. Om du prøver å øke merkevarebevissthet, så mål det. Bruk disse fire kategoriene for å finne ut hva du skal måle og hvordan du måler din innholdsmarkedsføring:
Husk dette: Om du har lyst til å måle atferd, så må du gjøre noe som er målbart.
4. Definer dine målgrupper
Dine forretningsmål vil også diktere dine målgrupper. Bruk personas for å lage en modell av det publikumet som skal motta innholdsmarkedsføringen din. Forstå dem på samme måte som du forstår familien din. Med en tydelig definert målgruppe vil du enklere kunne lage relevant innhold med kvalitet.
Når du forstår målgruppen din, så vet du sannsynligvis problemene deres, ønskene deres, spørsmålene deres osv. Når du kjenner målgruppen din så godt, vet du akkurat hva du skal lage for å gjøre dem fornøyde.
5. Undersøk målgruppens ønsker og behov
Hva vil dine målgrupper vite? Bruk søk og sosiale medier, snakk med kundene dine og kundeservice for å bedre forstå hva som påvirker dem. Organiser deretter disse behovene etter persona og etter salgsprosessen, slik at du kan kartlegge nødvendig innhold etter behov:
Kundespørsmålene / titlene ovenfor er ikke nøyaktig tilpasset hver av fasene i kjøpsprosessen. For eksempel så er «Inspirasjon: 10 moderne badekar» veldig bredt, og ikke veldig informativt for kunden. Men du skjønner tanken. Meningen er å vite hvilke emner som passer best til de ulike fasene i kjøpsprosessen.
Husk dette: Ikke hold deg til bare data for å få tak i spørsmålene ovenfor, få tak i reel innsikt av kunden (noe som krever kundesamtaler, og ikke bare gransking av regnearket).
6. Lag en gjennomføringsplan
Hvor og hvordan konsumerer målgruppen din informasjon? Dette er lurt å finne ut. Kundene dine vil trenge ulike type former for innhold avhengig av fasene i salgstrakten. Lag en plan som viser hva slags innhold du skal lage daglig, ukentlig, månedlig og/eller per kvartal.
7. Tenk langsiktig med Content Marketing – skap trafikk og spre ditt innhold gjennom effektiv markedsføring
Det er ikke nok å bare lage innhold. Innhold i seg selv vil ikke skape trafikk. Konkurransen på godt innhold innenfor ulike bransjer og mellom konkurrenter vil øke, og behovet for å forsterke innholdet vil også øke. Du må altså markedsføre ditt innhold eller markedsføre markedsføringen din!
Selv om du har publisert et enormt verdifullt innhold – så nyttig at kundene dine ville betalt deg for det – er ikke reisen slutt. Reisen har akkurat startet. For å vinne den fremtidige informasjonskrigen, så må du markedsføre markedsføringen din.
Markedsføringen din i dette tilfellet, er content marketing: hjelpe/undervise/underholde i stedet for å selge. Men så må du markedsføre dette igjen. Du må distribuere og promotere innholdet ditt via ulike plattformer for å nå målgruppen din der de er. Det du i realiteten gjør, er å promotere innholdet ditt framfor dine produkter / tjenester.