Slik lager du en god innholdsstrategi: 12 spørsmål du må besvare

Du er kanskje godt i gang med din innholdsmarkedsføring, akkurat startet eller kanskje du bare har vurdert å starte. Du har sikkert flere målgrupper du vil nå, men hvordan og hva slags innhold bør du lage for å nå dem? Hvilke forretningsmål har du satt deg?

Innholdsstrategien definerer hvordan et selskap (eller et prosjekt) bruker innhold for å skape verdi, dekke målgruppens behov og hvordan de skal nå forretningsmålene sine.

De aller fleste av oss som jobber digitalt har sannsynligvis allerede en innholdsstrategi “på plass”, men problemet er at denne strategien ofte er verbal og godt plassert i hodet. Selv om du synes at bedriften, planen og strategien din er enkel, er du nødt til å dokumentere strategien din. Se for eksempel på statistikken fra Content Marketing Insitute og MarketingProfs sin undersøkelse:

Det er bare 39% av B2B-markedsførere i mindre bedrifter som har en dokumentert Content Marketing-strategi. 47% har en strategi de bare har snakket om og 12% har ikke en strategi i det hele tatt.

Effektive innholdsmarkedsførere vs. ineffektive

Undersøkelsen fant også ut at:

  • 39% av selskapene som har en dokumentert strategi er “mer effektive i nesten alle fasene i innholdsmarkedsføring enn de som har en verbal strategi, eller som ikke har en i det hele tatt.”
  • 60% av de med en dokumentert innholdsmarkedsføringsstrategi synes at selskapet deres er “effektive” på innholdsmarkedsføring, mens bare 33% av de med en verbal strategi mener det samme.
  • 62% av de med en dokumentert strategi sier at strategien deres veileder Content Marketing-satsingen, mens bare 29% av de med en verbal strategi mener det samme.
  • Selskaper med en dokumentert strategi har mer enn dobbelt så stor sannsynlighet for å vellykket måle avkastningen på innholdsmarkedsføringen.

Dokumentert innholdsstrategi vs. udokumentert strategi

Vi kan ved hjelp av disse tallene se at en udokumentert innholdsstrategi leder til en mindre effektiv Content Marketing-satsning.

Din innholdsstrategi skal hjelpe deg til å se klarere mot målet ditt, og hva du må gjøre for å komme dit. Det å lage en innholdsstrategi trenger heller ikke å inneholde voldsomt med planlegging og kartlegging. Du kan lage rammeverket ditt på under en dag ved å svare på følgende spørsmål.

1. Hvem er målgruppen din? ____

Beskriv leserne og brukerne dine på en så detaljert måte som mulig:

  • Hun er en arbeidende mor som ønsker å gi familien tre sunne måltider om dagen.
  • Han er en familiefar som har lyst til å få mer kontroll på sin økonomi.
  • Hun er bedriftseier i et mellomstort B2B-selskap som ønsker å øke salg.

Det kan være du har flere målgrupper – definer dem alle. Det starter ikke med produktet, heller ikke blogginnlegget. Det hele starter med kunden – slik lager du en god kundeprofil for innholdsmarkedsføringen din.

2. Hvem er konkurrentene dine?____

Nå snakker jeg ikke bare om dine direkte kunder, men også om alle de andre som kan ta fra deg potensielle kunder og andeler av markedet.

En webdesigner konkurrerer ikke bare mot andre webdesignere, men også mot verktøy og tjenester som lar mannen i gata designe sin egen hjemmeside.

3. Hva tilbyr du?____

Det er en grunn til at vi diskuterte dine kunder og konkurrenter først. Ved å se hvordan markedet er, så kan vi få en idé av hvordan du passer inn i dette markedet og hva du kan tilby som mangler (eller som er bedre).

Ettersom du lærer mer og mer om dine kunder og konkurrenter, vil formålet og strategien din – (som alltid) endre seg over tid. Ved å ha litt innsikt om markedet, vil du enklere kunne svare på spørsmål som: Hvordan passer jeg inn i markedet? Hva kan jeg tilby som ingen andre tilbyr?

4. Hva hører du?____

Hva sier kundene dine? Målgruppen din har desidert noen utfordringer, mål og/eller drømmer. Ved å se hva folk sier på sosiale medier (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram osv.), vil du kunne oppdage deres utfordringer, mål osv. – ved å addressere dette vil publikum rette sin oppmerksomhet til deg og konsumere det du har av informasjon.

Hvis du har lyst til å vite hva folk lurer på samt hvilke spørsmål som holder målgruppen din våken om natta, er et forum som Quora et perfekt område å undersøke.

hva-er-quora

Et verktøy for medieovervåkning vil gjøre dette til en enklere prosess for deg. Meltwater hjelper deg å få tak i informasjonen du trenger.

5. Hva slags innhold har du allerede?____

Du må ta en “innholdsrevisjon” (Content Audit) av innholdet du allerede har på hjemmesiden og bloggen/magasinet ditt. Dette er ikke en gøy prosess, og jo lengre du er kommet i ditt Content Marketing-program jo hardere blir jobben.

Og nå, over til kanskje det viktigste spørsmålet…

6. Hva er formålet med innholdet ditt?____

Hvis du ikke har hatt et formål hittil eller du har hatt et litt vagt mål til nå, så er innholdsrevisjonen en perfekt anledning for å lage et nytt og klart mål for innholdet ditt.

  • Skal innholdet ditt øke salg?
  • Generere leads?
  • Bygge autoritet?
  • Øke organisk søketrafikk?

Kanskje alle de over er målet ditt. Mest sannsynlig er alle disse målene dine, men du kommer også til å produsere og distribuere innhold som har forskjellig formål.

Hvis du for eksempel publiserer et gjesteinnlegg hos en nettavis, er sannsynligvis målet ditt å lede trafikken fra denne nettavisen over til din hjemmeside. Men for at du skal kunne beholde denne trafikken og gjøre det om til repeterende besøkende, så leder du dem ikke til hvilken som helst nettside, men til en landingsside designet for å konvertere disse besøkende til nyhetsabonnenter.

Formålet med dette nyhetsbrevet er å bygge et sterkere forhold med leserne og å informere dem om dine produkter og tjenester.

[Tweet “Innhold uten et klart formål leder ikke til noen handlinger – http://bit.ly/1NUK6Re”]

Her er 9 forretningsmål som bør lede din innholdsmarkedsføring.

7. Hvor ofte skal du publisere innhold?____

Skal du publisere en gang i uka? Eller kanskje daglig? For å svare på disse spørsmålene kan du se på dine eksisterende ressurser, midler og bemanning. Har du kapasitet nok til å publisere to ganger i uka? Det viktigste er at det blir kontinuitet i det. Du må levere hele tiden når brukerne/leserne forventer det.

Vellykkede bedrifter venter ikke på at sine produkter og tjenester er 100% perfekte før de får det ut. Nei, de leverer konsekvent.

8. Hvordan distribuerer du innholdet?____

Selv om du har publisert et utrolig verdifullt innhold – så nyttig at kundene dine ville betalt deg for det – er det ikke helt slutt ennå. For å vinne kampen om oppmerksomheten, er du nødt til å promotere innholdet ditt for at det skal bli lagt merke til. Hvis du bygger det … vil de ikke komme av seg selv.

Du må distribuere og promotere innholdet ditt via ulike plattformer for å nå målgruppen din der de er. Hvilke kanaler og plattformer skal du fokusere på? Hvor er målgruppen din? Hvem skal dele innholdet ditt?

9. Hvem er ansvarlig for innholdet?____

Du bør være i stand til å jobbe med magasinet eller hjemmesiden i helhet, og ansette en person som går dypere inn i selve magasinet og produserer nytt innhold samt administrerer eksisterende innhold.

10. Hvem produserer innholdet?____

Vi har alle begrenset med kapasitet og hva vi klarer å gjøre. Om du har lyst til å lage fire e-bøker dette året, hvem skal gjøre all denne researchen? Hvem skal skrive innholdet? Hvem skal designe e-bøkene?

11. Hvem skal holde innholdet i god stand?____

Innholdet på hjemmesiden din er som en hage, det må vedlikeholdes og oppdateres.

Eldre innhold kan etterhvert få utdatert fakta, ødelagte lenker og emner som ikke lenger er relevante. Finn en person som kan rydde opp i innholdet og vedlikeholde det. Dette blir en slags innholdsrevisjon.

12. Hva er din destinasjon?____

De andre elleve spørsmålene bygger på dette siste spørsmålet: Hva er din kjernestrategi? Denne sier hva du skal oppnå, og bestemmer hva slags type innhold som hjelper deg å nå dette målet. Kjernestrategien skal hjelpe deg å lage en plan som hjelper deg å nå målet.

Her er tre punkter som kan hjelpe deg å lage din kjernestrategi:

  • Ambisjon: Lage et mål som gir deg rom for å tøye grensene, mislykke, komme deg opp igjen og utvikle deg.
  • Det må være fleksibelt: Kjernestrategien din må kunne justeres litt uten å gjøre en drastisk endring, da miljøet rundt deg vil endre seg.
  • Det må være betydningsfullt: Er kjernestrategien din i trå med dine verdier, og er du i stand til å opprettholde det mens du går igjennom utfordringer?

Kjernestrategien din er en rettesnor som leder deg gjennom alle vanskeligheter og utfordringer som følger med det å bygge opp et publikum. Resten av informasjonen i din innholdsstrategi, vil fortelle deg hvor du er i løypa nå, hvor du skal videre, hvordan du kommer deg dit samt ressursene du trenger.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»