Innholdsmarkedsføring: De to viktigste suksessfaktorene

Ifølge Joe Pulizzi er det to suksessfaktorer:

  1. Innholdsmarkedsføring kan ikke handle om deg
  2. Man må kontinuerlig levere

Joel Spolsky – grunnlegger av organiseringstjenesten Trello og en rekke andre vellykkede bedrifter – hadde en svært populær blogg kalt Joel on Software. Bloggen hjalp han med å starte og å utvikle bedriften hans, og i en artikkel nevnte han en av de viktigste nøklene til suksess –  og du bør lese kommentaren to ganger!:

“For at det virkelig skal fungere, så må en blogg handle om noe større enn bedriften eller produktet. Det høres simpelt ut, men det er det ikke. Det krever skikkelig disiplin for å ikke snakke om seg selv og sin bedrift. Blogging som et medium virker veldig personlig, og som oftest er det det. Men når du bruker en blogg for å promotere en bedrift, så kan ikke den bloggen handle om deg. Den må handle om leserne dine, som også vil/kan bli dine kunder. Den må handle om å gjøre leserne fantastiske.”

Ifølge Joe Pulizzi mislykkes de fleste content marketing-program fordi de ikke følger Joels råd. Mange merkevarer tror at innholdsmarkedsføring bare handler om en smart bruk av tekst, video og andre kanaler for å tiltrekke seg potensielle kunder.

Det må handle om noe mer enn det. Det må handle om å løse dine kunders problemer. Det må handle om å lære dem å bli utmerket i noe. Når du kommuniserer med potensielle kunder, ved å gi dem økt forståelse og kunnskap om noe, så endrer du måten de tenker for alltid. De vil huske deg som person / bedrift, noe som gjør at kundene vil komme tilbake.

[Tweet «En blogg må handle om å løse kundenes problemer – det som holder dem våkne om natten.»]

 

Suksessfaktor #1: For at din innholdsmarkedsføring skal bli en suksess, så kan det ikke handle om deg!

Hvor mye av din markedsføring og kommunikasjon handler bare om deg og dine produkter/tjenester?

Over til den andre suksessfaktoren. Seth Godin – markedsføringsguru og forfatter av 18 bestselgere – fremhever i boken Linchpin at den største forskjellen mellom vellykkede gründere og mislykkede gründere kommer til shipping. Altså, de leverer. Vellykkede bedrifter leverer sine produkter og tjenester konsekvent. De venter ikke på at det skal være 100% perfekt, men de får det ut. De tar risken hele tiden.

Kvalitetsinnhold (suksessfaktor #1; det handler om dine kunder) og kontinuitet (a.k.a. shipping). Det er akkurat det kontinuitet er – altså shipping. Shipping er ditt løfte til kundene. Det å hele tiden få innholdet i kundenes hender er mye viktigere enn at innholdet er perfekt. Innholdsmarkedsføring blir ikke perfekt.

Jeg er bombesikker på at vi hadde kommet nærmere perfeksjon om vi hadde ventet et par dager til. Men det er ikke det som er målet. Vårt mål er å kontinuerlig påvirke kundene, slik at atferden deres på en eller annen måte forandres eller opprettholdes. Om vi stopper å levere, så er ikke det mulig.

 

Suksessfaktor #2: Uansett hvilke kanaler du har valgt for din innholdsmarkedsføring, så må du kontinuerlig levere

Takeaway: For at innholdsmarkedsføring skal bli vellykket, må vi kontinuerlig levere innhold som gjør våre potensielle kunder bedre i noe (eks. ferdighet/system/prosess).

 

Har du noen tanker rundt dette? Jeg har veldig lyst til å høre fra deg – la oss diskutere i kommentarfeltet.

Hold deg oppdatert innen content marketing-bransjen i Norge.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.