SEO (Search Engine Optimization)

Google.no er en av de største markedsføringskanalene for norske virksomheter, med over 50 millioner søk hver eneste dag. Men hvordan kan vi jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) og innhold på en god måte for å fortjene en plass øverst i søkeresultatene?

For at dine blogginnlegg skal bli synlige i Googles søkeresultater må du optimalisere innholdet for søkemotorer. Dette vet du jo allerede, men det finnes ekle tiltak du kan ta for å gjøre denne prosessen enklere.

Innholdet må være overbevisende og inspirerende for målgruppen, samtidig relevant og lett å konsumere for søkemotorer.

SEO

Lag innhold for leseren, ikke søkemotoren

Innholdsmarkedsføring og SEO fungerer veldig bra sammen. Det er bare fordeler med å optimalisere innholdet ditt for søk, men det bør alltid være et mål med innholdet du publiserer. Innhold med tydelige mål engasjerer leseren – og det legger søkemotoren merke til.

Det finnes flere trafikkilder du kan evaluere og optimalisere for – både søkemotorer og sosiale nettverk. Men hvordan bestemmer du hvilket innhold som optimaliseres for søk kontra hva som optimaliseres for sosiale nettverk? Noen emner kan være bedre å optimalisere for sosiale medier, og andre emner kan være bedre å optimalisere for søkemotorer.

Nyheter fungerer ofte bedre på sosiale medier, mens informativt og levedyktig innhold funker ofte bedre i søkemotorer.

SEO er bare én bit av puslespillet

Selv om SEO alene kan drive vesentlig mye trafikk til et nettsted, danner denne praksisen også grunnlaget for andre markedsføringstiltak.

Bruk trafikken du får fra søk som et grunnlag for e-postmarkedsføring og remarketing kampanjer som engasjerer, bygger tillit og fører målgruppen nedover i salgstrakten.

Sosiale mediers påvirkning på SEO

Etter Googles «Hummingbird»-oppdatering har engasjement og delinger i sosiale medier påvirket søkeresultatene mer enn før. Positivt engasjement blir sett på som en «stemme» på at innholdet du publiserer fortjener sin plass på internett. Derfor er det viktig for bedrifter å ha en solid strategi for sosiale medier.

Les mer om vårt kurs i sosiale medier

Teknisk SEO

Teknisk SEO er alle tiltak på et nettsted som ikke direkte påvirker innholdet. Det inkluderer blant annet kildekode, server, gjennomsøkbarhet, hastighet og sikkerhet.

Google Search Console er et gratis verktøy som holder deg oppdatert på nettstedets ytelse og tekniske problemer som eventuelt måtte oppstå.

  • Sørg for at viktige ressurser er gjennomsøkbare og ikke blokkeres av robots.txt
  • Fiks 5xx og 4xx feilmeldinger på servernivå
  • Sørg for at 3xx videresendinger er riktig implementert og peker til riktig målside
  • Bruk rel=canonical for å unngå at dynamiske URLer skaper innholdsduplikater
  • Optimaliser nettstedets innlastingshastighet
  • Sørg for at siden er brukervennlig på mobile enheter
  • Bruk en logisk sidestruktur og prøv å holde deg under 3 nivåer
  • Implementer et sikkerhetssertifikat (SSL / HTTPs)

Ekstern SEO

Ekstern søkemotoroptimalisering, eller «Off-page SEO», refererer til alle tiltak som blir gjort utenfor ditt eget nettsted. Dette kan være i form av lenkebygging fra andre relevante nettsider, engasjement i sosiale medier eller positive vurderinger og anmeldelser i ulike platformer.

The best link building strategy is to create something awesome and let everyone know about it.

– Tim Soulo, Ahrefs

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»