SEO (Search Engine Optimization)

Google.no er en av de største markedsføringskanalene for norske virksomheter, med over 50 millioner søk hver eneste dag. Men hvordan kan vi jobbe med søkemotoroptimalisering (SEO) og innhold på en god måte for å fortjene en plass øverst i søkeresultatene?

For at dine blogginnlegg skal bli synlige i Googles søkeresultater må du optimalisere innholdet for søkemotorer. Dette vet du jo allerede, men det finnes ekle tiltak du kan ta for å gjøre denne prosessen enklere.

Innholdet må være overbevisende og inspirerende for målgruppen, samtidig relevant og lett å konsumere for søkemotorer.

kundereise

Den korteste veien fra A til B er en rett linje. Hvordan overfører man dette prinsippet til søk?

google e a t

«EMT» brukes av Google for å sikre kvaliteten på innhold som rangerer i søkeresultatene.

navngivning seo

La etterspørsel bestemme hva du kaller menypunkt, artikler, kategorier og produkter

La etterspørsel bestemme hva du kaller menypunkt, artikler, kategorier og produkter

Praktiske SEO-tips enten du driver et enkelt bedriftsnettsted, en blogg eller en nettbutikk.

Det er dyrt å ikke ha en strategi – du kan ikke bare spytte ut innhold som er halvtygd.

Lag innhold for leseren - og søkemotoren

Innholdsmarkedsføring og SEO fungerer veldig bra sammen. Det er bare fordeler med å optimalisere innholdet ditt for søk, men det bør alltid være et mål med innholdet du publiserer. Innhold med tydelige mål engasjerer leseren – og det legger søkemotoren merke til.

Det finnes flere trafikkilder du kan evaluere og optimalisere for – både søkemotorer og sosiale nettverk. Men hvordan bestemmer du hvilket innhold som optimaliseres for søk kontra hva som optimaliseres for sosiale nettverk? Noen emner kan være bedre å optimalisere for sosiale medier, og andre emner kan være bedre å optimalisere for søkemotorer.

Nyheter fungerer ofte bedre på sosiale medier, mens informativt og levedyktig innhold er ofte bedre i søkemotorer.

SEO

Gratis verktøy for å komme i gang med din satsing på SEO

Vi har samlet et utvalg gratis SEO verktøy som vil hjelpe deg med oppgaver som søkeordsanalyse, innholdsoptimalisering, lenkebygging, feilsøking, måling og rapportering.

SEO er bare én bit av puslespillet

Selv om SEO alene kan drive vesentlig mye trafikk til et nettsted, danner denne praksisen også grunnlaget for andre markedsføringstiltak.

Bruk trafikken du får fra søk som et grunnlag for andre markedsføringstiltak som engasjerer, bygger tillit og fører målgruppen nedover i salgstrakten.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er alle tiltak på et nettsted som ikke direkte påvirker innholdet. Det inkluderer blant annet kildekode, server, gjennomsøkbarhet, hastighet og sikkerhet.

Google Search Console er et gratis verktøy som holder deg oppdatert på nettstedets ytelse og tekniske problemer som eventuelt måtte oppstå.

  • Sørg for at viktige ressurser er gjennomsøkbare og ikke blokkeres av robots.txt
  • Fiks 5xx og 4xx feilmeldinger på servernivå
  • Sørg for at 3xx videresendinger er riktig implementert og peker til riktig målside
  • Bruk rel=canonical for å unngå at dynamiske URLer skaper innholdsduplikater
  • Optimaliser nettstedets innlastingshastighet
  • Sørg for at siden er brukervennlig på mobile enheter
  • Bruk en logisk sidestruktur og prøv å holde deg under 3 nivåer
  • Implementer et sikkerhetssertifikat (SSL / HTTPs)

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.