Hvordan lykkes med innholdsmarkedsføring, og hvordan skape gode resultater gjennom bruken av LinkedIn som kanal?
Jaime Pham, LinkedIns in-house ekspert på innholdsmarkedsføring og Native Advertising, kommer til Epic Content Marketing den 26. april 2017. Jaime kommer til konferansen for å snakke om Employee-generated content: Hvordan utnytte de interne fagekspertene og dine ansatte for å menneskeliggjøre din merkevare gjennom storytelling?
For å lykkes med innholdsmarkedsføring, er det viktig å forstå at det handler like mye om markedsføring og innhold. I følge Jaime, så tror alt for mange at det bare handler om å markedsføre seg selv på LinkedIn, og dermed så glemmer man selve innholdet.
Hvis du virkelig vil bli effektiv på LinkedIn, så må du bli bedre kjent med din målgruppe – hvor de er, deres behov og hva de ønsker for fremtiden.
En av de største feilene mange bedrifter gjør på det første kontaktpunktet de har med nye potensielle kunder, er å kreve kontaktinformasjon før brukeren kan få tak i innholdet. Med all den informasjonen som er tilgjengelig online, så kan hvem som helst finne det innholdet en ønsker, uten å fylle ut et registreringsskjema, sa Jaime Pham på Super Content Marketing-konferansen i Sverige i 2016.
Undersøkelser utført av LinkedIn viser at hvis det aller første engasjementet en ny leser opplever hos deg, er at du krever kontaktinformasjon, så taper du i dag en plass mellom 25-30% av disse potensielle kundene.
“Hvis du også setter en port foran alt innholdet ditt, så taper du ca. 75% av alle potensielle leads,” fortalte Pham.
Når du har publisert kvalitetsinnhold og tilgjengeliggjort dette for målgruppen din, så må du sørge for å bruke innholdet maksimalt. Pham nevnte at mange bedrifter prøver å kopiere det vellykkede innholdet deres i stedet for å bruke det om igjen på alle andre mulige måter.
Jaime Pham fortalte videre…
“If you have a video that you’ve created, make a behind-the-scenes video of what it took to make it, have someone take an interview and write it down in print, do an image series of what the video star was doing. Use the heck out of it. When you have finally put the investment and the resource and you have tested this thing and you have proved that it will resonate, use it.”
Det første mange bedrifter ofte gjør når de opplever suksess og at innholdet deres deles, er å kopiere dette innholdet og å lage noe lignende (i samme format). Pham anbefaler i stedet å bruke dette innholdet om igjen og å gjenbruke innholdet maksimalt!
Hvis artikkelen du publiserte gikk viralt, så lag eksempelvis en informasjonsgrafikk ut av den. Gjør om artikkelen til en bildeserie og publiser det på Instagram, Facebook og LinkedIn. Hvis videoen din gikk viralt, i stedet for å lage en ny video med samme tema, så gjør heller videoen om til en artikkel og artikkelen om til en SlideShare-presentasjon.
Det handler om å gjøre innholdet tilgjengelig for målgruppen din. Hvis du prøver å engasjere kunden, er det ikke sikkert at de vil ha lange artikler eller at de befinner seg på plattformen du publiserer innholdet. Når du ser at en artikkel skaper resultater, er din jobb som innholdsmarkedsfører å sørge for at dette innholdet blir tilgjengelig i andre formater som publikum liker, og i andre kanaler som ditt publikum befinner seg i.
Jaime Pham avsluttet sin presentasjon i Sverige om hvordan man vellykket sprer og deler ting på LinkedIn. Mange bedrifter glemmer å distribuere innholdet deres via deres ansatte, i følge Jaime.
“If you have 100 000 followers on LinkedIn you might have a million first degree connections in your employee base. If you took one story and managed to get every one of your employees to share it the result would be exponential greater than if you just shared it on the company’s page,”
Mange glemmer den sosiale siden av LinkedIn – hvis medarbeiderne dine deler innholdet, vil folk bli mer mottakelige fordi innholdet blir sett på som mer menneskelig når det kommer fra en person i stedet for fra et selskap.
Jaime Pham er ekspert på innholdsmarkedsføring og Native Advertising i LinkedIn og kommer til Epic Content Marketing 2017 den 26. april. Hun vil snakke om Employee-generated content: Hvordan utnytte de interne fagekspertene og menneskelig gjøre din merkevarene gjennom storytelling fra dine ansatte?