Hvordan får du din innholdsmarkedsføring til å bli vellykket? La oss se på noen kjennetegn på effektiv innholdsmarkedsføring.
I Medialounge sin norske studie om innholdsmarkedsføring i 2014, fikk vi vite at:
- 51% sier at de vil investere mer i innholdsmarkedsføring
- 71% av alle handelsbedrifter kommer til å bruke mer ressurser på innholdsmarkedsføring
- 55% mener innholdsmarkedsføring er en viktig del av deres markedsføringsmiks.
I Nord Amerika praktiserer over 80% av alle merkevarer innholdsmarkedsføring (og det øker stadig), men mindre enn halvparten av disse merkevarene synes at de praktiserer det effektivt. PS: Effectiveness blir her definert som å “nå overordnede forretningsmål”.
88% av alle britiske markedsførere nevnte tidlig i 2016 at de ville produsere mer innhold enn de gjorde i 2015. Alle disse tallene viser at det er en ny bransje i stor vekst. I denne artikkelen vil du lære hva som gjør at din innholdsmarkedsføring blir utmerket. Her er 4 eksempler på innholdsmarkedsføring gjort på riktig måte.
1. Cola-Colas «Share a Coke»
Jeg liker ikke å bruke ordet “kampanje” i forbindelse med “innholdsmarkedsføring”, for Content Marketing er ikke en kampanje med sluttdato. Det er en langsiktig, strategisk markedsføringsform hvor du kontinuerlig gir verdifull og relevant innhold til en klart definert målgruppe.
Coca-Cola sin “Share A Coke” ga alle muligheten til å personalisere favoritt drikken sin. I sommer ble logoen på alle Coca-Cola-flaskene erstattet med 150 av de mest populære fornavn i Norge. Resultatet var (som ønsket) at folk ville kjøpe enda mer Cola. Alle snakket om merkevaren.
Hvorfor ble denne content-“kampanjen” så vellykket? Svaret er: Personalisering. Coca-Cola gjorde at du følte deg spesiell og viktig. Det er denne personlige touchen som er kjernen i vellykket innholdsmarkedsføring.
Coca-Cola brukte det mest inspirerende ordet for enhver kunde; navnet deres. Alles favoritt emnet, er dem selv.
[Tweet «Nevner du navnet til en kunde, kan du få oppmerksomheten deres. http://bit.ly/21IyK96»]
Dale Carnegie sa en gang,
Remember that a person’s name is, to that person, the sweetest and most important sound in any language.”
Hva kan vi lære av dette? Kunder har følelser – hvordan vil du at de skal føle seg? Personalisering og tilknytning er en nøkkel.
2. Buffers Open Blog
Buffer er et automatiseringsverktøy for sosiale medier. Den hjelper deg å planlegge nye innlegg i sosiale medier, samt å måle resultatene av publiserte innlegg.
Det er ikke produktet deres som er så bra. Det er måten de markedsfører det på ved hjelp av Buffers Open Blog.
Fokuset deres er åpenhet. Det høres simpelt ut (og kanskje litt skummelt ut), men det er smart. Gjennom bloggen viser ikke Buffer bare hva de gjør og hva de driver med, men de lærer deg akkurat hvordan du kan gjøre det samme. De gir deg utrolig mye verdi i hvert eneste blogginnlegg.
Når du leser bloggen deres, er det som om du har fått nøkkelen til en hemmelig klubb (The Velvet Rope Effect).
Buffer forteller de historiene folk ønsker å høre. De finner løsninger til spesifikke problemer for spesifikke folk, og dette gjør de kjempe bra.
Hva kan vi lære av Buffer? Fokuser all din energi og tid på verdi. Informer og lær kundene dine noe nytt. Fortell dem hvilke løsninger din merkevare bruker bak kulissene. Hvordan vil de ellers finne ut hvor utmerket din bedrift egentlig er?
3. HubSpots “Your Daily Dose of Inbound”
HubSpot er en innovatør innen markedsføring. De er en så stor innovatør at det faktisk var HubSpot som innførte begrepet “Inbound Marketing” til verden.
HubSpot underviser Inbound Marketing-prosessen til markedsførere, bedriftsledere og gründere. Prosessen går som følger:
- Tiltrekke
- Konvertere
- Selge
- Begeistre
HubSpot gjør det på samme måte som Buffer – de produserer store mengder med verdifull informasjon som skal hjelpe leseren å ta markedsføringen til neste nivå. Jeg er ingen kunde av HubSpot, men for meg er de fortsatt en svært viktig ressurs. Guidene deres (e-bøker, webinarer, whitepapers osv.) er detaljerte, svært lærerike og ikke minst gratis. Guidene deres er av høy kvalitet, de er relevante og engasjerende, noe som også er nøkkelen for bedre søkerangering.
Hva kan vi lære av HubSpot? Vi må lage epic (heroisk og imponerende bra) innhold. Kanskje det høres litt åpenbart ut, men det som er viktig å vite, er at kvalitet og relevans triumferer kvantitet.
[Tweet «Kvalitet og relevans triumferer kvantitet – klarer du alle samtidig? http://bit.ly/21IyK96»]
4. GoPro: Visuelt innhold
Det GoPro forstår, er at visuelt innhold er utrolig effektivt. Informasjonsgrafikk og visuelt innhold øker trafikken din. Markedsføringsstrategien til GoPro handler i stor grad om kvalitet – både kvalitetsinnhold og kvalitetsprodukter.
Med 3,5 millioner YouTube-abonnenter og 7,1 millioner følgere på Instagram, kan vi trygt si at GoPro vet hvordan man lager visuelt kvalitetsinnhold. De fokuserer bare på brukeren. Hva liker kundene deres? De liker selvfølgelig bilder – utrolig fine bilder, derfor gir GoPro dette til dem.
Ifølge den prisvinnende gründeren og markedsføreren Neil Patel, kan blant annet informasjonsgrafikk doble trafikken din – om du gjør det riktig. Innlegg med bilder engasjerer brukeren mer enn de uten.
Hva kan vi lære av GoPro? Bruk emosjonelle bilder. Visuelt innhold blir stadig mer effektiv i forbindelse med innholdsmarkedsføring.
Innholdsmarkedsføring gjort riktig: Konklusjon
I denne artikkelen har vi vært inne på flere elementer som kjennetegner vellykket innholdsmarkedsføring. La oss se på de egenskapene som du bør bruke i din innholdsmarkedsføring fremover:
- Fortell lærerike og inspirerende historier: Leserne lærer noe nytt av deg, som gjør at de husker din merkevare i lengre tid.
- Vær ærlig, transparent og åpen: Da vil leseren få tillit til din merkevare.
- Personaliser der det er mulig: Slik vil leseren få en emosjonell tilknytning til merkevaren din.
- Kvalitet over kvantitet. Men klarer du begge deler?
- Benytt visuelt innhold.
Gjør dette, så vil du merke at din innholdsmarkedsføring presterer bedre.