En av de viktigste reglene innen innholdsmarkedsføring er: Lag Epic (episk / unikt) innhold.
Du har kanskje hørt at det er viktig å lage kvalitetsinnhold, men Epic Content / Episk innhold er det nivået over der igjen. Den engelske definisjonen av “Epic” går slik:
- Heroisk; majestetisk; imponerende bra
- av uvanlig stor størrelse eller mengde
På enkelt engelsk refererer det til noe som er så mye bedre enn alle andre ting at du ikke klarer å unngå og bli imponert.
Selv om du ikke kan nå dette nivået hver gang du produserer nytt innhold, er Epic innhold noe du bør streve etter å nå.
La oss først se på 6 elementer som du må ha i innholdet ditt for at det skal bli Epic, og deretter tre eksempler på epic innhold.
1. Epic innhold fyller et behov:
Innholdet ditt bør adressere et behov som ikke har blitt fyllt ennå, eller så bør det svare på et spørsmål som kunden din har. Innholdet er nødt til å være nyttig for dem på en eller annen måte.
2. Det kommuniserer konsistent:
En vellykket publisist er konsistent. Enten du abonnerer på et månedlig magasin eller et daglig nyhetsbrev, er innholdet nødt til å bli levert i tide og som forventet. Mange bedrifter svikter her. Uansett hva du forplikter deg til, er du nødt til å levere konsistent innhold – kontinuerlig over tid.
3. Epic innhold krever at du finner din unike og personlige stemme:
Fordelen med ikke å være en journalistisk virksomhet, er at du ikke har noen ting som hindrer deg fra å være deg. Finn ut hvordan stemme du har og del den.Tekstdoktoren Christine Calvert anbefaler å vise mer av sjelen din, skrive med en personlig stemme og dele det du selv har opplevd/oppdaget. På den måten ramser du ikke bare opp tips og fakta.
4. Det tar et standpunkt:
Dette er ikke et leksikon heller ikke en historisk rapport. I epic innhold bør du ikke vær redd for å ta parti i saker som kan posisjonere deg og din bedrift som en ekspert. Vi kan f.eks. se på Chipotles virale hit “The Scarecrow” – de hadde et klart synspunkt: At lokal og ansvarlig produsert mat er bedre enn hvordan mye av maten behandles i dag.
5. Det inneholder ikke “egenreklame”:
Jo mer du snakker om deg selv dess færre folk deler innholdet ditt og sprer historiene dine, så enkelt er det.
6. Det blir anerkjent som det beste i sin klasse:
Selv om du sannsynligvis ikke er i stand til å nå dette nivået i begynnelsen, er det endelige målet at innholdet skal regnes som det beste i sin klasse.
I boken til Joe Pulizzi “Epic Content Marketing” kan du lese mer om disse seks prinsippene og hvordan du lager Epic innhold.
Ta deg nå litt tid for å se på din Content Marketing-strategi. Hvor mange av disse prinsippene når du i din Content-satsing?
La oss se på noen eksempler på Epic innhold. Prøv å implementere idéene og konseptene fra disse eksemplene i din nisje.
The Ultimate Guide to Making Money
Vi starter med en guide skrevet av Ramit Sethi, forfatter av en New York Times-bestselgende bok. Denne guiden er utrolig populær som du kan se på antall delinger.
Hvor mange blogginnlegg har en slik smart innholdsfortegnelse (se til venstre på siden)?
En feil som jeg har sett flere innholdsmarkedsførere gjør, er å produsere episk innhold uten å ville samle inn nyhetsabonnenter øyeblikkelig. De tenker at hvis innholdet er godt nok så vil de huske deg, og derfor komme tilbake for å utforske andre ting du har laget / skrevet. Slik fungerer det vanligvis ikke.
De fleste besøkende vil gjerne abonnere på nyhetsbrevet ditt etter at de har konsumert en nyttig guide eller en nyttig artikkel. Brukere / lesere blir ikke irritert når du spør om de vil abonnere for mer – du ga jo de nettopp noe verdifullt. Sjansen for at de vil ha mere er stor, spør dem derfor om de vil ha mer ved hjelp av en popup.
Du kan se på denne guiden at den er optimalisert for leadgenerering. Under alle seksjonene oppfordrer han til å abonnere på nyhetsbrevet sitt ved hjelp av en overbevisende tittel for hvorfor du skal abonnere.
Grunnen til at denne guiden er så epic, er fordi den er formatert og designet på en svært profesjonell måte. Det ser ikke ut som et vanlig blogginnlegg. Innhold som er fortreffelig skiller seg ut fra ordinære blogginnlegg og gjør at folk verdsetter innholdet mer. Guiden er i tillegg utrolig verdifull. Ramit forteller og viser sine teknikker for hvordan du kan forbedre din personlige økonomi. Samtidig viser han frem detaljerte casestudier for å vise at teknikkene hans faktisk fungerer.
Casestudier gjør at innholdet blir mer handlekraftig og mer virkelig. Leseren vil kjenne seg igjen i personen som er i casestudien, og tror at han / hun derfor kan utføre disse teknikkene og taktikkene selv.
What 2,000 Calories Looks Like
Epic innhold gjør deg vanligvis overrasket.
Denne artikkelen ble laget av The New York Times.
En av de vanligste misforståelsene folk har, er antall kalorier de spiser. De fleste undervurderer nesten alltid hvor mye kalorier de spiser.
I stedet for å direkte fortelle folk at de gjør denne feilen, så viste de hvor store feil folk vanligvis tar. De publiserte bilder av mat som folk spiser på de mest vanlige steder.
Alle måltidene inneholdt 2,000 kalorier (som er anbefalt daglig inntak for de fleste). Folk ble sjokkert av å se denne artikkelen. De fant ut at de regelmessig fikk i seg alle disse kaloriene på bare ett måltid.
Hva er konklusjonen? Er det en myte eller noen feiloppfatninger som målgruppen din mest sannsynlig gjør? Ved å vinkle denne feilen på en sjokkerende / overraskende måte, så kan dette skape mye oppmerksomhet rundt innholdet.
Link Building Tactics – The Complete List
Det er svært mange taktikker for lenkebygging, og alle taktikkene er ganske forskjellige. Jon Cooper, som har skrevet listen, sier dette selv (direkte oversatt):
“Dette er den mest komplette listen av taktikker for lenkebygging på nettet. Jeg lagde den fordi de beste taktikkene har aldri vært på ett sted, og de mest komplette listene er totalt utdaterte.”
Hva betyr dette? Jo, han har laget innhold som er best i klassen. Det er ikke noe annet innhold om taktikker for lenkebygging som er så bra som dette.
I stedet for å lage en omfattende liste med 30-50 taktikker, så tok Jon Cooper det et steg videre. Han utarbeidet en liste med absolutt alle taktikkene han kunne finne. Den inneholder minst 100.
Han stoppet ikke der – han fikk noen til å lage filter for innholdet sitt. Folk kan filtrere denne listen av taktikker etter tidsramme, effektivitet og avhengighet av andre kilder. På denne måten finner leserne taktikker som de vet de kan bruke i sin bransje.
Listen blir formatert på en god måte, og hver eneste taktikk som er i listen har en egen beskrivelse.
Antallet taktikker i listen er enorm. Noen av taktikkenes beskrivelse har lenker som går til andre nyttige kilder, men det forfatteren kunne gjort for å gjøre innholdet enda mer «heroisk», er å inkludere lenker til relevante guider i hver eneste beskrivelse.
Denne listen ble lagd for noen år siden, og på den tiden var den langt bedre enn alt annet som fantes innen dette emnet.
Konklusjon
Det å lage episk innhold er ikke lett, men det er et mål du alltid bør streve etter å nå.
Om du har lyst til å bli mer vellykket med innholdsmarkedsføring, så bør målet ditt være å utvikle og å distribuere det aller beste innholdet i din bransje.
Hvis du ikke gjør det … hvorfor skal kundene bry seg om deg?
Har du sett Epic innhold et sted? Har du lyst til at noen ser på innholdet ditt? Legg igjen en link i kommentarfeltet nedenfor.
NB: Noen av verdens fremste på Content Marketing kommer til Epic Content Marketing 19. og 20. april. Klikk her for å lese mer og for å sikre deg plass.
Bilde av Jordan McQueen via Stocksnap.io