Innholdsmarkedsføring er en veletablert og svært konkurransedyktig markedsføringsteknikk; Det å skape og distribuere relevant, nyttig innhold for å tiltrekke, beholde og engasjere et publikum. Innholdsmarkedsføring driver riktig trafikk og øker din merkevarebevissthet betraktelig.
Den største utfordringen for veldig mange bedrifter, er den såkalte “Trekløveren”. 1) Innhold, 2) sosiale medier og 3) søkemotoroptimalisering. Disse tre elementene skal komplementere hverandre for å skape en helhetlig og god markedsføringsstrategi. Disse tre arbeider sammen for å få budskapet ditt ut.
Uten nyttig og relevant innhold, vil du ikke ha noe interessant å dele i sosiale medier. Og uten en tilstedeværelse i sosiale medier går du glipp av en viktig kanal. Samme med SEO. Søkemotorene trenger innhold for å gi din bedrift synlighet.
Har du noen gang lest eller sett noe innhold som er svært interessant og nyttig, og som ikke har noen delinger? Hvorfor kan så godt innhold ha så lite delinger? Fordi innholdet ikke har blitt promotert godt nok, noe som fører til at ingen ser innholdet. Når ingen har sett innholdet, så kan heller ikke Google bedømme om brukere liker innholdet. Vi trenger aktivitet.
Med innholdsmarkedsføring så underviser du folk til de kjenner, liker og stoler på deg nok til å gjøre forretninger med deg (Know, Like & Trust). Innhold er det som driver internett, og forbrukere leter etter informasjon som løser et problem eller svarer på et spørsmål, ikke en annonse som oppfordrer til kjøp.
Hvordan starter du med denne markedsføringen på riktig måte? Nøkkelen i begynnelsen, er å dokumentere din Content Marketing-strategi og få den ned på papir. Det er gjort undersøkelser hvert år på dette. De som dokumenterer strategien sin, er mer effektive og skaper bedre resultater enn de som ikke har en strategi.
Strategien inneholder i korte trekk følgende:
For å få inspirasjon til hvordan innhold du kan lage og hvilke emner du bør fokusere på, så kan du direkte spørre eksisterende kunder. Du kan enkelt og greit nå ut til dem, og spørre ”Hva vil du at jeg skal blogge om? Hvilke utfordringer har du i dag? Hva kan jeg hjelpe deg med å løse?”
Har du lyst til å bryte gjennom all støyen i markedet, slik at du får målgruppens oppmerksomhet? De tre V’er – volum, verdi og variert innhold, vil gi deg gjennomslagskraft:
Innholdsmarkedsføring er en langsiktig markedsstrategi som gir god effekt over tid. Man må være tålmodig nok til å holde ut de første 6 månedene med mye innholdsproduksjon og distribusjon. Du bygger momentum over tid og etterhvert vil snøballen rulle!
En gang i måneden mottar over 6000 følgere i vårt nettverk konkrete tips og råd, kunnskap og innsikt fra bransjen via vårt nyhetsbrev.
Kopirett © 2014 – 2023 Content Marketing Norge AS. Innholdet er beskyttet etter åndsverkloven.
En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.
Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.