Hvordan kan atferdsvitenskap forbedre markedsføring?

Å kombinere innsikt i atferdsvitenskap med markedsføring er både effektivt og spennende. Seniorrådgiver Torfinn Solbrekke og byråleder/seniorrådgiver Marte Ramborg har sertifisert seg som kursholdere for innføring i atferdsvitenskap. – Å bruke atferdsvitenskap intuitivt har vi gjort lenge. Det morsomme er å gå fra intuisjon til intensjon.
Det er slitsomt å tenke, og det tar for lang tid. For å rekke å ta 35.000 beslutninger om dagen, bruker vi mentale snarveier. Denne intuitive, automatiserte måten å ta beslutninger på er ofte forutsigbar irrasjonell. Atferdsvitenskap hjelper oss å forstå hvorfor vi tenker som vi tenker, føler som vi føler – og ikke alltid gjør som vi burde.
Som kommunikatører og markedsførere har vi stor nytte av å kjenne til grunnprinsippene for atferdsvitenskap, og å lære hvordan vi kan ta i bruk disse prinsippene i vårt daglige arbeid. Aller best er det om hele teamet deler denne kunnskapen – ikke bare markedsførere og designere. Kunnskapen kan brukes til å skape endringer både både internt og eksternt, men også til forretningsutvikling.
– Som gode markedsførere og kommunikatører bruker både kundene og vi flere atferdsvitenskaplige prinsipper intuitivt. Magefølelse, erfaring, og opservasjon av mennesker, har lært oss hva som virker. Men det er veldig nyttig å gå fra å bruke atferdsvitenskaplige prinsipper på intuisjon til å bruke dem med intensjon, sier seniorrådgiver i Spoon, Torfinn Solbrekke.
Spoon har et eksklusivt partnerskap med det britiske opplæringsselskapet Coglode. Vi er sertifisert som kursholdere og lærer gjerne bort Coglodes morsomme og effektive metoder og verktøy for anvendt atferdsvitenskap til deg og teamet ditt. Kurset er digitalt og går over to halve dager. Aktører som Yara, Google, Spotify og Apple har hatt sine team på workshop. 
– Ved å sette navn på prinsippene, har Coglode gitt oss et felles språk som gjør det enkelt å snakke sammen om atferdsvitenskap – med kunder eller i ditt eget team. Vi har laget en kortstokk med«nuggets». På hvert kort er det et atferdsvitenskapelig prinsipp og utdrag fra relevante studier. Disse kortene bruker vi til å finne relevant forskning, til å dele kunnskap, og til å strukturere samtaler, forklarer Solbrekke.Atferdsmessig design er et kraftig verktøy som kan føre til store forandringer. Spoon og Coglode legger derfor stor vekt på de etiske aspektene og advarer mot å bruke denne kunnskapen manipulativt og kortsiktig. Ved å hjelpe folk til å ta gode valg for seg, er det større sannsynlighet for at du oppnår de resultatene du ønsker deg – nå og på lengre sikt. 

Forfatter: (Artikkelen kommer fra Spoon )

Torfinn Solbrekke

Torfinn Solbrekke startet sin karriere i Dagbladet som AD i 1994 og var med på å utvikle Dagbladet Magasinet. Han ble i Dagbladet i 11 år og fikk jobbet som både AD, produktutvikler og redigerer før han i 2005 ble en av grynderne bak selskapet Teft, som skulle ha som et av hovedmålene å utvikle Norges beste magasiner for næringslivet.

Torfinn hjalp A-magasinet og VG Helg med konsept og design og for dette så fikk A-magasinet Merket for god design etter omleggingen og VG Helg ble kåret til Årets beste magasin i Norden av Society for News Design Scandinavia. Dagbladet Magasinet fikk Merket for god Design, både for det opprinnelige designet og for redesignet ti år etter lanseringen.

Spoon Agency kjøpte opp Teft i 2015, og dannet dermed grunnlaget for den veksten og suksessen Spoon har opplevd. I dag er Torfinn  seniorrådgiver og er også fagansvarlig på Modulen om Storytelling på sertifiseringskursetContent Marketing Managersom Content Marketing Norge arrangerer.

Spoon er nå blitt en del av byrånettverket People People People, og hjelper i dag sine kunder med å fortelle virkelige historier som når ut, påvirker, engasjerer og skaper målbar effekt.

Har du spørsmål om bruk av atferdsvitenskap i markedsføring, så ta gjerne kontakt med Torfinn for en prat. Du når han på +47 971 81 234 eller du kan sende han en mail på torfinn.solbrekke@spoonagency.no

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.