Lurer du på hvordan sidene dine presterer i søk? Hvilket innhold du bør optimalisere, eller hvordan informasjon du mangler på nettsidene dine? Google Search Console (ofte forkortet til “GSC”) hjelper deg med dette. Google Search Console er et verktøy som hjelper webredaktører å monitorere søkestatistikk samt håndtere hvordan deres websider fremstår i søkeresultatene.
Det er slik du kommuniserer med Google
GSC er den primære og offisielle kommunikasjonskanalen mellom Google og webredaktører. Har du en konto gir du Google muligheten til å sende deg informasjon om dine problemer og utfordringer med nettstedet ditt.
Verktøyet gir deg også muligheten til å kontakte Google når du har spørsmål om synlighet og indeksering av nettstedet ditt.
Et kontrollsenter med oversikt over webytelse
Hvis du noen gang har optimalisert en nettside, så vet du at SEO aldri blir helt ferdig. Det er en kontinuerlig jobb som handler om å sikre at innholdet er oppdatert samt redusere feil.
I Search Console kan du sende inn URL-en din, slik at Google får oversikt over nettstedskartet ditt. På den måten indekserer du nettstedet ditt raskere ved at Google-bot enkelt kan scanne alle sidene dine.
I Google Search Console får du full oversikt over hvordan nettsidene din ser ut i søkeresultatene. Fra brukervennlighet på mobil til hastighet på laptop, klikkrate, trafikk, hvilke søkeord du er synlig for og mye mer.
Hvordan komme i gang med Google Search Console?
Alle som eier eller driver en nettside bør sette opp en gratis konto i Google Search Console.
Følg denne prosessen:
- Registrer konto i Google Search Console
- Velg «Domene» som områdetype og legg til nettadressen din (må verifiseres via DNS)
- Legg til roller og brukertilgang til ansatte/partnere
- Legg til nettstedskart/sitemap
- Monitorer og gjør kvalifiserte forbedringer basert på data
Dette er en relativ enkel prosess, men ta kontakt om du trenger hjelp med å få satt opp Google Search Console riktig eller om du trenger bistand med å finne ut hvor skoen trykker.