5 elementer som content marketing strategien bør inneholde

Elementer som din innholdsmarkedsføringsstrategi bør inneholde

Utgave 2 av 8 – komme i gang-serien: I forrige innlegg drøftet vi to grunnleggende elementer du må ha på plass for å komme i gang med innholdsmarkedsføring; markedsmålene og formålsparagrafen. Men for at du virkelig skal lykkes, så trenger du en dokumentert innholdsmarkedsføringsstrategi.

Det å ha en dokumentert strategi for innholdsmarkedsføringen er avgjørende – det er det som skiller effektive innholdsmarkedsførere fra de mindre effektive. Ifølge en undersøkelse gjennomført av Content Marketing Institute, fant de ut at de med en dokumentert strategi:

  • Er mer effektive på innholdsmarkedsføring.
  • Synes innholdsmarkedsføring er mindre utfordrende.
  • Håndterer alle teknikker relatert til innholdsmarkedsføring bedre.
  • Er i stand til å bruke større prosentandel av budsjettet på innholdsmarkedsføring.

Nedenfor finner du spørsmål som vil hjelpe deg å utforme en god strategi. Har du en fra før, så vil følgende spørsmål også forbedre den du allerede har:

Finnes det en mal jeg kan bruke? Når du skal lage en innholdsmarkedsføringsstrategi kan du ikke bruke hvilken som helst mal. Hver bedrift bør ha et eget unikt perspektiv (for å skille seg ut fra markedet og for å bli lagt merke til). Malen må tilpasses de behov og krav som du har internt i bedriften din. Det er selvfølgelig noen felles elementer som alle content marketing strategier bør inneholde (se nedenfor).

Må jeg dokumentere strategien? Det er ikke kritisk å dokumentere en strategi, men eksperter erfarer ofte at du av ulike grunner tiltrekker et publikum mye lettere, og at du får en bedre oversikt over målgruppen du tiltrekker.

Hva må min strategi inneholde? Vi foreslår at du inkluderer følgende i strategien din:

 

1. En forretningsplan for innovasjon 

Hvis bedriften din ikke er vant til å innlemme nye programmer som innholdsmarkedsføring, er du kanskje nødt til å overbevise ledelsen til å innovere. Når du har overbevist dem, får du forhåpentligvis tillatelse til å gjøre det som trengs for å lykkes. Innovasjon betyr å gjøre noe som ikke er blitt gjort før, derfor kan man ikke garantere en avkastning på investeringen din før du har fått sjansen til å eksperimentere.

2. En forretningsplan for innholdsmarkedsføring 

Når selskapet ditt har blitt enige om å eksperimentere, er neste steg å utarbeide en forretningsplan for selve innholdsmarkedsføringen.

3. Utvikling av kundeprofil og kartlegging av innhold 

En kundeprofil hjelper innholdsteamet ditt å bli mer kjent med målgruppen, og det gjør at dem ser på kunder som personer med behov for informasjon. Dette hjelper dem igjen å lage innhold som resonerer med kundene gjennom hele kjøpsprosessen.

4. Historien til merkevaren din 

Neste steg i strategien er å finne ut hva din hjørnestein skal være – den røde tråden, altså selve historiene du hovedsakelig skal fortelle.

5. Hvilke kanaler du skal distribuere innholdet på – distribusjonskanaler

Dette elementet hjelper deg å finne ut hvordan og hvor du skal distribuere innholdet. Spør deg selv for eksempel dette: Hvilke kanaler er mest gunstig å distribuere innholdet på? Hvilke kanaler er målgruppen tilstede på?

 

Hvem i bedriften er ansvarlig for strategien? Dette kommer an på bedriften din. I noen tilfeller er det fornuftig å la ledelsen være ansvarlig for det du gjør. I andre tilfeller kan det være lurt å være en pioner som lar seg eksperimentere noen alternativer, demonstrere suksess, og deretter bygge på innholdsmarkedsføringsstrategien derfra.

All innhold du lager skal tilfredsstille behovene til målgruppen din, derfor må du finne ut hva de bryr seg mest om samt hvilken informasjon de trenger for å ta beslutninger. Finner du ut den informasjonen, så har du tatt innholdsmarkedsføringen til neste nivå!

Er en innholdsstrategi annerledes enn en innholdsmarkedsføringsstrategi? Linjene mellom disse to begrepene er jo noe uklare, men sannheten er at de skiller seg fra hverandre. Nedenfor har strategidirektør Robert Rose demonstrert en nyttig forskjell:

  • Innholdsmarkedsføringsstrategi: Innholdsmarkedsførere bygger og utvikler historien som bedriften skal fortelle i helhet. De fokuserer på metoder for å tiltrekke, bygge, engasjere og konvertere et publikum til ambassadører for bedriften. Det gjør de ved å lage innhold som driver lønnsom atferd.
  • Innholdsstrategi: Ifølge Kristina Halvorsen går innholdsstrategi dypere inn i produsering, publisering og administrering av innhold. En innholdsstrategi hjelper deg å administrere innhold. – Innholdsstrateg Scott Abel.

Nå er det på tide å dokumentere strategien. Det kan hende at du ikke kan svare på alle spørsmålene i dette innlegget akkurat nå, men strategien vil garantert ta form mens du jobber deg gjennom denne guiden.

Les også utgave 3: Hvordan lage innhold i et format publikum liker

Har du lyst til å lære hvordan en vellykket Content Marketing strategi bør utformes av Joe Pulizzi? Møt han på Epic Content Marketing 2015 konferansen 2. og 3 juni i Oslo Meld deg på her!

Om forfatteren

Carl Wilhelm startet sin karriere som E-Commerce Manager i en nettbutikk som solgte baderomsmøbler. Nå er han Partner & Content Marketing Manager i Content Marketing Norge AS samt markedssjef i eHandelsforum.

Leave a Reply 1 comment