Innholdsmarkedsføring: 2 grunnleggende elementer du må ha på plass

2 grunnleggende elementer i innholdsmarkedsføring

Utgave 1 av 7 – komme i gang-serienDu har lyst til å komme i gang med innholdsmarkedsføring, men hvordan starter man? Det spørsmålet tar vi for oss i dette innlegget. Kort sagt, det er to viktige elementer du trenger i en vellykket content marketing plan; forretningsmål og et formålsparagraf.

Ved å ha disse elementene på plass, vil du ikke bare forstå hva slags innhold du må lage for å nå målene dine, men du vil også enklere forstå hva du forretningsmessig ikke bør gjøre.

Vet du ikke hvor du skal, så spiller det ingen rolle hvor du havner – enten det er på bunn eller på toppen. Ta for eksempel Lewis Carrolls eksempel fra Alice i eventyrland:

Katten: Hvor skal du?

Alice: Hvilken vei bør jeg gå?

Katten: Det kommer an på hvor du skal.

Alice: Jeg vet ikke.

Katten: Da spiller det ingen rolle hvor du går.

 

Forstå målene dine

Du bør aldri lage innhold bare for å lage innhold. Meningsløst innhold lager bare mer støy i den bråkete innholdsjungelen på nettet. Innholdet må støtte minst et markedsmål. Finn ut på hvilken måte du vil at innholdet skal bygge din bedrift. Her er noen mål du kan vurdere:

  • Bygge merkevarebevissthet for merkevaren
  • Øke antall abonnenter på nyhetsbrevet
  • Følge opp potensielle kunder langs kjøpsprosessen
  • Konvertere publikum til betalende kunder
  • Beholde kunder og/eller øke mersalget
  • Konvertere kunder til ambassadører for bedriften

Når du starter med innholdsmarkedsføring vil du oppleve at flere av målene oppfylles samtidig, men for at det først skal skje, må du alltid spørre deg selv om det innholdet du lager støtter dine forretningsmål. Hvis du finner ut at den bestemte innholdsideen ikke støtter noen av målene du har satt deg, er det sannsynligvis noe som ikke bør prioriteres.

 

Lage (og følge) et formålsparagraf

I boken til Joe Pulizzi, Epic Content Marketing, forteller han at formålsparagrafen skal forklare hvorfor selskapet eksisterer. Den skal vise de prioriteringer og verdier som opprettholder det formålet. For at din innholdsmarkedsføring skal bli vellykket, bør formålet ditt inneholde disse tre ulike komponentene:

  1. En sentral målgruppe: Personene du kommer til å hjelpe mest.
  2. Innholdet som leveres til målgruppen: Den informasjonen du gir gjennom innholdet.
  3. Ønsket resultatet for målgruppen din: Ting som ditt publikum vil være i stand til å gjøre etter at de har konsumert innholdet ditt.

Selv om du kan komme opp med emner som passer alle, bør ditt publikum aldri være alle. Vær spesifikk i forhold til hvem som er målgruppen din, og deretter kan du bli så kjent du kan med denne type målgruppen. På den måten er det enklere å få innholdet til å resonere med publikum.

 

Et Inc. Magazine eksempel

Hørt om Inc.com? Det er et magasin hvor du kan finne all informasjon om å starte og bygge en bedrift. Her er deres formålsparagraf og hvorfor den er så vellykket:

Welcome to Inc.com, the place where entrepreneurs and business owners can find useful information, advice, insights, resources and inspiration for running and growing their businesses.

Formålet til Inc.com er utrolig simpelt – det inneholder ingen ord som kan misforstås. La oss se litt dypere på hva formålsparagrafen inneholder:

  • Den sentrale målgruppen : Gründere og bedriftseiere.
  • Innholdet som leveres til målgruppen: Nyttig informasjon, råd, innsikt, ressurser og inspirasjon.
  • Ønsket resultatet for målgruppen: Å kunne administrere og bygge opp bedriftene sine.

 

Et Procter & Gamble eksempel 

P&G har utgitt HomeMadeSimple.com i over 10 år nå. De har millioner av lojale og interesserte lesere som abonnerer på magasinet, for at de kan få regelmessige oppdateringer om hvordan de kan bli mer effektive i hjemmene sine. Formålsparagrafen for innholdsmarkedsføringen til HomeMadeSimple.com går som følgende:

Whether it’s a delicious recipe, an inspiring décor idea or a re-freshing approach to organizing, we strive to help you [a mom] create a home that’s truly your own. Everything we do here is designed to empower and inspire you to make your home even better, and most importantly, a place you love to be.

  • Den sentrale målgruppen: Mødre som er på farten (Med Content Marketing Institute sine ord; P&G nevner ikke mødre tydelig på nettstedet sitt for strategiske grunner, men det er åpenbart målgruppen deres).
  • Innholdet som leveres til målgruppen: Oppskrifter, interiørtips, inspirerende ideer og nye metoder for å organisere hjemmet.
  • Ønsket resultatet for målgruppen: Forbedre hjemmelivet sitt.

Hvis Procter & Gamble plutselig hadde fått en historie som ikke passet inn i en av disse tre grunnprinsippene, så ville de ikke startet med å lage det innholdet i det hele tatt. På den måten har de opprettholdt formålet sitt (noe som har gjort at de har fått millioner av lojale lesere).

Før du starter på innholdsideen din, må du først forsikre deg om at det innholdet er nyttig og relevant for målgruppen din, og at det bidrar til å oppfylle forretningsmålene dine.
Noen ganger dukker det opp visse ting som kanskje ikke er et fullt “ja” for disse tre grunnprinsippene, men da må du bare sikre at mesteparten støtter målene dine. Nøkkelen er å sørge for at alle på teamet ditt forstår bedriftens eller merkevarens mål og visjon, slik at alle jobber (og lager innhold) mot det samme målet. På den måten vil alle også vite hvilke resultater som skal måles.

Har du lyst til å lære hvordan en vellykket Content Marketing strategi bør utformes av Joe Pulizzi? Møt han på Epic Content Marketing 2015 konferansen 2. og 3 juni i Oslo Meld deg på her!

Bilde av Alex Wendpap

Del dette innlegget med en kollega

Få med deg det siste innen Content Marketing

Over 2500 markedsførerer har allerede meldt seg på nyhetsbrevet for å sikre seg konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.