De fem nøklene til fremgangsrik Content Marketing

Pontus Staunstrup, Head of Content Strategy og Social Media i PostNord Group, kom til Epic Content Marketing 2016, for å snakke om de fem nøklene til fremgangsrik innholdsmarkedsføring.

  1. Strategi
  2. Målgruppeanalyse
  3. Prosess
  4. Distribusjon
  5. Måling

 

1. Start med strategien

Kartlegg forretningsmålene dine, målgruppe, budskap, innhold, formater, kanaler, roller og prosesser. Finn så ut hva som kan måles.

Strategien er nødvendig for en langsiktig satsning. Ved å legge strategien nå sparer du tid og penger samt sikrer effektivitet fremover. Mange gjør den feilen at de lager en ønskeliste som ikke sier noe om hva de skal gjøre.

Du burde ikke prøve å gjøre alt på en gang. Pontus synes likevel du burde begynne å måle med en gang. Det er mye vanskeligere å begynne med det i etterkant.

 

2. Detaljert målgruppeanalyse

Selv om du kanskje sier at du har analysert målgruppen din, er Pontus sikker på at du kan lære mer om de. Finn ut hva deres behov er slik at du kan forme innholdet ditt etter dette. Vi som lager innhold forventer ofte at målgruppen vår vet like mye om emnet som vi gjør, men det kan være at de som faktisk tar avgjørelsene ikke vet noe om dine løsninger. Hvordan når du dem? Hvor er de?

 

3. Prosess

Den rette prosessen sikrer at du produserer effektivt, gjenbruker og resirkulerer, at roller er klart fordelt, og at avgjørelser godkjennes på riktig måte.

Hopper du rett til planleggingsfasen, så har du ikke en skikkelig brief. Da ender du opp med mye innhold som ikke er så bra som det kunne vært. Om man ikke vet hva man skal måle, vet man ikke hva som kan forbedres. Mål hva som funker og ikke funker, for slik vil du oppdage hva som skaper mest resultater.

Det å være konsistent, er svært viktig når du jobber med innholdsmarkedsføring. Grunnen er at publikum vil legge merke til når du publiserer, og da forventer de at du publiserer på dette tidspunktet neste gang også.

Hvis du plutselig ikke publiserer noe nyttig dette tidspunktet, vil du (forhåpentligvis) skuffe publikumet ditt.

RACI: Oversikt over hvem som er ansvarlig, konsultert og informert angående forskjellige områder. Klarhet i dette kan spare mye tid og penger. Denne oversikten hjelper deg å publisere konsistent.

RACI

 

4. Distribusjon

Det holder ikke å publisere. Man må optimalisere og videreutvikle også. Tenk konvergens og innhold – ikke kanaler

Man må slutte å se på kanaler. Mange bedrifter har flere forskjellige kanaler. Dette fører til at mange bedrifter overproduserer innhold, og lager alt for mye. De lager innhold som kun brukes én gang.

 

Konvergert media

Forskjellige folk har ansvar for ulike deler av satsningen. Alt jobbes med på en gang. Du må ha et convergent perspektiv fra starten.

Innholdstips

  • Desto mer nisje du er, desto mer fremgang vil du ha.
  • Brukergenerert innhold er mye mer troverdig.
  • Folk vil ikke lenger i samme grad klikke fra sosiale medier til nettside
  • Native advertising er en av de beste måtene å flytte klikk fra leid til eid

 

5. Måling

Alle forretningsmålene dine må være målbare slik at du kan rapportere og tracke framgangen din. Et mål kan for eksempel være å spare kundeservice for å få de samme spørsmålene om og om igjen.

Det finnes en rekke ting du kan måle innenfor innholdsmarkedsføring, men det må ha forankring i mål. Hvis ikke ender du opp med vanity metrics. Husk: Mål fra dag én, for da blir det mye lettere.

Hvis du har strategi, målgruppeanalyse, prosess, distribusjon og måling på plass, så har du et godt grunnlag for å lykkes med din innholdsmarkedsføring.

Pontus Staunstrup rundet av med tre spørsmål som vi bør stille oss selv når vi setter i gang:

  1. Kjenner vi virkelig publikumet vårt?
  2. Sikrer prosessene våre effektivitet og kvalitet?
  3. Måler vi de riktige tingene?

About the Author