Vellykket innholdsmarkedsføring starter med disse 7 stegene

Innholdsmarkedsføring er en nødvendighet i fremtiden! Ifølge Content Marketing Institute, sier 80% av B2B markedsførere at de har en content marketing-strategi, men bare en tredjedel har en dokumentert strategi.

En god, dokumentert strategi vil ikke bare hjelpe deg å bygge et publikum raskere, men den vil hjelpe deg å bygge et publikum som liker merkevaren din.

Content Marketing Norge gir bedrifter muligheten til å utvikle eller videreutvikle sin content marketing strategi gjennom et heldagskurs eller gjennom seks dager med sertifiseringskurset Content Marketing Manager

 

Cmm Logo

 

Følger du disse 7 stegene, vil du få din content marketing-strategi.

 

#1) Definer dine forretningsmål for innholdsmarkedsføringen

Hvorfor skal du begynne med eller driver du med innholdsmarkedsføring?
Hva skal innholdet gjøre for din bedrift?
– Øke merkevarebevissthet?
– Generere leads?
– Forbedre lojaliteten til eksisterende kunder?

#2) Hva skal innholdet gjøre for ditt publikum?

Hva er spesielt med deg og ditt innhold?
Hva kommer du til å lage av innhold som vil differensiere deg fra dine konkurrenter?

Det er en overflod av innhold der ute (det meste dårlig innhold) – og mye mer er på vei.
– Kommer du til å være nyttig nok for dine kunder eller dine fremtidige kunder?
– Kommer du til å være motiverende og inspirerende nok til å bryte gjennom støyen av informasjonsoverflod?
– Skaper du verdi for dine kunder?

Kundene dine må få noe igjen for å ha konsumert innholdet ditt. De må bli bedre eller smartere i noe. Lære seg noe nytt som de kan ta med seg videre.

 

#3) Mål din innholdsmarkedsføring

Forretningsmålene dine bestemmer hva dine KPI’er blir. Om du prøver å øke merkevarebevissthet, så mål det. Bruk disse fire kategoriene for å finne ut hva du skal måle og hvordan du måler din innholdsmarkedsføring:

Kpi Matrix Cm

Husk dette: Om du har lyst til å måle atferd, så må du gjøre noe som er målbart.

 

#4) Definer din/dine målgrupper

Dine forretningsmål vil også diktere dine målgrupper. Bruk personas for å lage en modell av det publikumet som skal motta ditt innhold. Med en tydelig definert målgruppe vil du enklere kunne lage relevant innhold med kvalitet.

Når du forstår målgruppen din, så vet du sannsynligvis mange av deres problemer, utfordringer, ønsker, spørsmål osv. Når du blir kjent med målgruppen din så godt, vet du akkurat hva du skal lage for å gjøre dem fornøyde.

 

#5) Undersøk målgruppens ønsker og behov

Hva vil dine målgrupper vite fra deg? Bruk søk og sosiale medier, snakk med kundene dine, selgere og kundeservice for å bedre forstå hva som påvirker dem. Organiser behovene etter persona og etter salgsprosessen, slik at du kan kartlegge nødvendig innhold etter behov:

 

#6) Lag en gjennomføringsplan

Hvor og hvordan konsumerer målgruppen din informasjon?  Kundene dine vil trenge ulike type former for innhold tilpasset kundens plass i kundereisen. Lag en plan som viser hva slags innhold du skal lage daglig, ukentlig, månedlig og/eller per kvartal.

 

#7) Tenk langsiktig med Content Marketing – skap trafikk og spre ditt innhold gjennom effektiv markedsføring  

Godt innhold er bra, men innholdet i seg selv vil ikke automatisk skape ny trafikk. Konkurransen på godt innhold innenfor ulike bransjer og mellom konkurrenter øker, og behovet vil derfor øke for å markedsføre ditt innhold eller markedsføre markedsføringen din!

Du må altså distribuere og promotere innholdet ditt via ulike plattformer for å nå målgruppen din der de er. Det du i realiteten gjør, er å promotere innholdet ditt framfor dine produkter / tjenester.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.