Verdens fremste content marketing-ekspert, og grunnlegger av Content Marketing Institute, Joe Pulizzi, besøkte Epic Content Marketing-konferansen i 2015 og 2016. I 2016 kom han for å dele oppskriften på hvordan man kan bruke innhold til å bygge en bedrift. Modellen kaller han for Content Inc.
Før 1990 hadde vi bare begrensede muligheter for å nå ut med vårt budskap. Eksplosjonen i antallet kommunikasjonskanaler de siste årene har åpnet for mulighetene for selv å kunne ta kontroll på den informasjonen, kunnskapen og kompetansen som vi besitter. De sosiale mediene ga oss muligheten til å innlede dialog med våre kunder, dele kunnskap og kompetanse, skape og tilføre verdi til våre kunder. Det er dette Content Marketing handler om.
Content Marketing har økt i popularitet og bedriftene øker budsjettet sitt for en sterkere satsing.
Joe Pulizzi mener at bedriftene som øke verdien av sin satsing på Content Marketing, vil først måtte bygge et publikum som kjenner deg, liker deg og stoler på deg. Know, like and trust. Man må gi verdi over tid, og legge grunnlaget for at man kan kapitalisere på denne relasjonen over tid.
Joe Pulizzi i samtale med Takin Kroop under Epic Content Marketing-konferansen i 2016: