Det handler om å undervise og dele sin kompetanse

“Helping companies become the best teachers in the world at what they do”, er formålet til Content Marketing-selskapet The Sales Lion, der Marcus Sheridan er grunnlegger.

Marcus Sheridan er en internasjonal anerkjent foredragsholder som besøkte oss på Epic Content Marketing-konferansen i 2017. Tidligere i sin karriere brukte han Content Marketing for å øke salget i selskapet River Pools & Spas.

Fokuset til Marcus ble å svare på alle spørsmålene som kundene hadde om selskapet, produktet og markedet. Ved å være åpen og ærlig samt svare på absolutt alle spørsmål – i form av blogginnlegg og videoer,  ble River Pools & Spas i 2008 det mestselgende badebassengselskapet.

Vi intervjuet Marcus Sheridan om dette på Epic Content Marketing 2017:

Content Marketing, Inbound Marketing og alle disse uttrykkene handler i bunn og grunn om å være en veileder, lærer og ekspert i sin bransje. Det handler om å undervise samt lære opp kundene sine. Ser du på salg og markedsføring som undervisning, er det enklere å lage en Content Marketing-kultur, i følge Marcus.

Det er f.eks. ingen direktører som våkner opp en dag og tenker at de vil bli verdens beste på innholdsmarkedsføring, men det er stor sannsynlighet for at de ønsker å bli den fremste eksperten innenfor sin bransje, og at kundene kommer til de og får svar på sine spørsmål.

“Jeg vil at folk skal se på oss som den beste læreren i vår bransje”, forteller Marcus.

Når potensielle kunder har et problem, så finner de oss fordi vi har svaret. Hvis målgruppen kommer til ditt nettsted eller til en av dine digitale plattformer, så bør de finne sine svar der. De må kunne regne med å få hjelpen og svaret av deg – dette er lærerens tankesett.

“…and this is why many companies aren’t very good at marketing, because they don’t think like a teacher.”

 


– Hva er en vanlig misforståelse innen markedsføring?

Marcus svarer at den største feilen til mange markedsførere, er at budskapet deres er veldig produkt sentrisk. Innholdet er ikke “customer-question centric”. Innholdet og budskapet bør løse et problem, svare på et spørsmål eller være til hjelp.

Det mest vellykkede innholdet til River Pools & Spas var når de fortalte om alle problemene med glassfiberbasseng, som er det primære produktet deres. Marcus forteller at de snakket om alle problemene, ulempene og hvem som ikke bør kjøpe et slikt basseng.

Do you realize it’s more important on your website to have a section that says who you’re not a good fit for, then who you are.”

Veldig få selskaper har en slik seksjon på nettsiden sin. I det øyeblikket du er villig til å fortelle det og en potensiell kunde ser det, vil de lese artikkelen og oppdatere seg selv om innholdet og finne ut om dette er noe for de eller ikke.

“That’s what the buyer wants. They want to self-select.”

Når potensielle kunder ser at du er villig til å innrømme hvem som ikke bør kjøpe av deg, så bygger du tillit.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.