Status for sosiale medier i Norge Ipsos SoMe-tracker Q1’22

SoMe-tracker Q1’22

 

ANTALL PROFILER I NORGE

TikTok har lenge vært den nykommeren som har tatt nordmenn med storm. 23% av nordmenn over 18 år sier de har profil på TikTok – en økning på 5% fra 2021.

 

Nesten 3,5 millioner har en profil på Facebook – 82% av nordmenn over 18 år sier de har en profil på plattformen

  • Facebook er fortsatt Norges største sosiale medieplattform. Flertallet av befolkningen over 18 år (82%) sier at de har en profil i første kvartal 2022. Det er ingen signifikant forskjell sammenlignet med Q1’21, og dette tilsvarer nesten 3.5 millioner nordmenn.
  • Instagram er nr. 2 med 67% og har en signifikant økning på 4%-poeng siden Q1’21. Ca. 2.8 millioner nordmenn over 18 år har en profil på plattformen, som også er eid av Meta.
  • Snapchat er den tredje største plattform med 66% som sier de har profil (2.8 millioner nordmenn). Snapchat har ikke en signifikant økning over de siste 12 måneder.
  • YouTube er nr. 4.  49% av nordmenn over 18 år sier de har profil, som nå utgjør rett over 2 millioner profiler, og har en signifikant økning på 4%-poeng siden Q1’21.
  • LinkedIn står stabilt med litt over 1.2 millioner profiler, 29% av befolkningen over 18 år sier de har en profil på LinkedIn.
  • TikTok har lenge vært den nykommeren som har tatt nordmenn med storm. Selv om plattformen ikke er blant topp 5 med totalt andel av profiler, viser dette mediet en eksplosiv vekst de siste 12 mnd., og det ikke bare hos de yngste. Det er nå 23% av nordmenn over 18 år som sier de har profil på TikTok, dette gir en signifikant økning på 5%-poeng det siste året. Det er nå 963.000 personer over 18 år som er på plattformen. Fortsetter plattformen i dette tempoet blir TikTok kanskje en del av topp 5 i løpet av 2022.
  • Twitter: 28% personer over 18 år sier de har profil – ca. 1,2 millioner nordmenn.
  • Pinterest: 26% personer over 18 år sier de har profil – ca. 1 million nordmenn.

 

DAGLIG BRUK

Snapchat er den hyppigst brukte sosiale medieplattformen daglig i Norge etter Facebook blant befolkning over 18 år, men for de mellom 18 og 29 år kommer Snapchat først etterfulgt av Instagram.

I befolkningen generelt (alle over 18 år) sier 78% at de bruker sosiale medier daglig. Dette har ikke endret seg nevneverdig de siste 12 måneder.

Bruksfrekvensen ved de forskjellige sosiale medieplattformene gir ofte et bedre bilde på bruksmønstre enn antall profiler. Hvor ofte er man er inne eller bruker plattformen er spørsmålet som stilles. Daglig bruk er minst èn gang per dag eller flere ganger daglig.

Nedenfor vises topp 5 mest besøkt sosiale medier plattformer i Norge i første kvartal 2022, sammenlignet med første kvartal i 2021:

  • 67% er på Facebook daglig i befolkning over 18 år. Det er ingen signifikant forskjell sammenlignet med Q1’21. Det er derimot store forskjeller mellom aldergruppene:
    Kun 53% av nordmenn mellom 18-29 år sier de benytter plattformen daglig mens 76% mellom 40-49 år gjør det samme – som også er den mest engasjerte aldersgruppen.
    Kvinner er generelt mer ivrige (73%), enn menn (62%), når det gjelder å bruke Facebook daglig.
  • 49% er på Snapchat daglig i befolkning over 18 år. Det er ingen signifikant forskjell sammenlignet med Q1’21. Det er derimot store forskjeller mellom aldergruppene: 66% av nordmenn mellom 18-29 år sier de benytter plattformen daglig. Noe som gjør Snapchat som nr.1 og mest foretrukne plattformen i denne målgruppen. Selv 3 av 10 (31%) av nordmenn over 60 år sier de er på plattformen daglig, noe som kanskje er en av de høyeste i verden!
    54% av kvinner sier de benytter Snapchat daglig vs. 43% av menn over 18 år.
  • 44% er på Instagram daglig i befolkning over 18 år. Det er en signifikant økning på 4%-poeng sammenlignet med Q1’21. Det er nordmenn mellom 18-29 år som oftest er på plattformen da 63% sier de er på Instagram daglig, men både de fra 30-39 år (57%) og 40-49 år (50%) er også ivrige brukere da over halvparten oppgir å bruke Instagram daglig.
    53% av kvinner sier de er på Instagram daglig vs. 36% menn.
  • 32% er på YouTube daglig i befolkning over 18 år. Det er en signifikant økning på 4%-poeng sammenlignet med Q1’21. Det er nesten like mange (29%) som benytter plattformen ukentlig – så, alt i alt er over 6 av 10 nordmenn innom minst èn gang i uken eller oftere. Det fremkommer også forskjeller mellom aldergruppene: 52% av nordmenn mellom 18-29 år sier de benytter plattformen daglig og 49% av de fra 30-39 år.
    I motsetning til mange andre sosiale medier plattformer er det generelt menn som benytter YouTube mest daglig (41%) vs. kvinner (24%).
  • 15% er på TikTok daglig i befolkning over 18 år. Det er en signifikant økning på 4%-poeng sammenlignet med Q1’21. Det er store forskjeller mellom aldergruppene: TikTok er mest benyttet av den yngste målgruppen i Ipsos SoMe-tracker blant nordmenn over 18 år. 4 av 10 (41%) av nordmenn mellom 18-29 år sier de benytter plattformen daglig. Daglig bruk dropper til 17% for nordmenn 30-39 år. Det er kun 1% av de over 60 år som sier de benytter TikTok daglig.
    På befolkningsnivå er menn er noe mer ivrige daglige brukere (18%) vs. kvinner (12%).
  • 10% er på Twitter Nesten like mange ukentlig (8%) eller mnd. / sjeldnere (9%).
  • 4% er på Linkedin De fleste er innom mnd. / sjeldnere (14%).
  • 4% er på Pinterest De fleste er innom mnd. / sjeldnere (13%).

 

MELDINGSTJENESTER

Messenger er den høyst foretrukket melding tjeneste i Norge med 75% av nordmenn over 18 år som sier de har profil på plattformen ifølge Ipsos SoMe-tracker Q1’22, og tilsvarer 3.2 millioner profiler. Det er en tydelig overvekt av kvinner over 18 år med 83% som har profil vs. 68% blant menn.

49% sier de benytter plattformen daglig, 56% kvinner vs. 43% menn blant befolkningen over 18 år. Det er nordmenn fra 30-29 år som har høyeste daglig bruk med 63%, neste er de mellom 40 og 49 år hvor 59% sier de benytter Messenger daglig.

Kun 31% av nordmenn over 18 år sier de har en profil på WhatsApp. Kun 1 av 10 (10%) sier de bruker plattformen daglig.

 

NYHET – VSCO

Ipsos har observert økende bruk av sosiale medieplattformen VSCO blant ungdommer i forbindelse med analyse av den ferske undersøkelsen Barn&Ungdom 2022.

I Ipsos SoMe-tracker som handler om befolkning over 18 år, har VSCO allerede fått fotfeste blant de yngste. Blant nordmenn fra 18-29 år, sier 1 av 4 (24%) at de har profil på VSCO, og 16% benytter plattformen daglig.

Dette utgjør kun 5% av befolkningen over 18 år (ca. 216.000 nordmenn) som sier de har profil på VSCO i første kvartal 2022 – 4% sier de benytter det daglig. Det er en overvekt av kvinner (7%), det vil si ca. 145.000, som sier de har profil (vs. menn 3%).

 

MUSIKK- OG STRØMMETJENESTER

Spotify er den største strømmetjenesten for musikk og podkast i Norge – 30% av befolkning over 18 år sier at de benytter tjenesten daglig.

6 av 10 bruker NRK TV ukentlig eller oftere, over halvparten bruker Netflix (56%) og kun 1 av 4 svarer at de bruker Disney+.

NRK TV er den største strømmetjeneste med 27% nordmenn over 18 år som bruker daglig, før Netflix (23%).

 

Dette er Ipsos SoMe-tracker

Ipsos SoMe-tracker gjennomføres online løpende gjennom hele året. Basen er på over 6.000 personer, og er et landsrepresentativt utvalg av befolkningen over 18 år. En andel av informasjonen fra undersøkelsen publiseres kvartalsvis på Ipsos.no og i et kvartalsvis seminar i samarbeid med Content Marketing Norge og Valen-Utvik.

Undersøkelsen er blitt gjennomført siden 2013 og har et unikt datagrunnlag med 15 sosiale medier plattformer, 15 musikk- og strømme tjenester samt informasjon om influenser og podkastlytting.

 

Last ned SoMe-Tracker for Q1 2022

Ipsos er det tredje største markedsundersøkelsesselskapet i verden, til stede i 90 markeder og sysselsetter mer enn 18.000 mennesker. I Norge har Ipsos (tidligere Ipsos MMI) snakket med, observert og analysert nordmenn og det norske samfunn i over 46 år. Selskapet står bak undersøkelser som bla. Norsk Monitor, Ipsos SoMe-tracker, Barn&Ungdom undersøkelsen, Omdømmeprisen og Spisefakta.

 

MÅLTE PLATTFORMER

Vi har data med bla. antall profiler og bruksfrekvens for Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok, Linkedin, Twitter, Pinterest, YouTube, Messenger, Whatsapp, Reddit, Twitch, VSCO og YouTube Kids for sosiale medieplattformer.

I tillegg har vi data for musikk- og strømmetjenester: Spotify, Tidal, SoundCloud, Apple Music, YouTube Music, NRK TV, Netflix, Viaplay, Discovery+, TV2 Play, HBO Max, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+ og YouTube Premium.

 

Vil du vite mer om Ipsos SoMe-tracker, kan du ta kontakt med Nathalie Eyde Warembourg direkte på nathalie.warembourg@ipsos.com

 

Last ned SoMe-Tracker for Q1 2022

Neste seminar er 25. august.
Meld deg på Trendseminaret og lanseringen av SoMe Tracker Q2 

Content Marketing Norge
Content Marketing Norge
Gjennom digitale og fysiske møteplasser skal vi gi bedrifter og personer muligheten for å øke sin kompetanse og innsikt om alle fagområdene som berører det å satse helhetlig på Content Marketing i Norge.

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring sammen med over 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt fra bransjen.

Få med deg det siste innen digital vekst, synlighet og markedsføring sammen med over 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.