I denne artiklen tar vi deg gjennom de mest brukte sosiale medier i Norge. Tallene er basert på Ipsos SoMe-tracker for 2. kvartal 2023.
Andel profiler i sosiale medier i Norge
TikTok har lenge vært den nykommeren som har tatt nordmenn med storm. Men etter en betydelig økning flere år på rad har posisjonen til TikTok nå stabilisert seg og troner likt med Twitter på antall profiler – 28% av nordmenn over 18 år sier de har profil på TikTok og Twitter / X.
Blant befolkningen over 18 år er fordelingen av de mest brukte sosiale medier plattformene som vist i listen nedenfor.
- Facebook er fortsatt Norges største sosiale medieplattform, hvor hele 79% av norges befolkning oppgir at de har en profil – noe som tilsvarer omtrent 3.4 millioner nordmenn.
- Snapchat er den nest største plattformen med 65% av befolkningen over 18 år.
- Instagram er like bak med 64%, noe som tilsvarer omtrent 2.75 millioner nordmenn.
- YouTube utgjør 49%, som står for omtrent 2 millioner profiler.
- LinkedIn står stabilt med litt over 1.2 millioner profiler, 29% av befolkningen over 18 år sier de har en profil på LinkedIn.
- TikTok og Twitter/X deler nå antall profiler – begge med 28% av befolkningen over 18 år.
- Pinterest utgjør rundt 1 million profiler og 26% over 18 år sier de har en profil.
Utvikling i daglig bruk for de største plattformene i Norge
For de mellom 18-29 år er Snapchat er den hyppigst brukte sosiale medieplattformen daglig i Norge med 72% daglig bruk, etterfulgt av Instagram (59%) som tok over andreplassen over TikTok.
I befolkningen generelt (alle over 18 år) sier 78% at de bruker sosiale medier daglig. Dette har ikke endret seg nevneverdig de siste 12 måneder.
Bruksfrekvensen ved de forskjellige sosiale medieplattformene gir ofte et bedre bilde på bruksmønstre enn antall profiler. Hvor ofte er man er inne eller bruker plattformen er spørsmålet som stilles. Daglig bruk er minst èn gang per dag eller flere ganger daglig.
Nedenfor vises topp 5 mest besøkt sosiale medier plattformer i Norge.
- 61% er på Facebook daglig i befolkning over 18 år, ned fra 69% sammenlignet med fjoråret.
- 49% er på Snapchat daglig i befolkning over 18 år, ned 3% fra 2022. Det er derimot store forskjeller mellom aldergruppene: 78% av nordmenn mellom 18-29 år sier de benytter plattformen daglig. Noe som gjør Snapchat som den mest foretrukne plattformen i denne målgruppen. Tall fra 2022 viser at 3 av 10 (31%) nordmenn over 60 år sier de er på plattformen daglig, noe som kanskje er en av de høyeste i verden!
- 39% er på Instagram daglig i befolkning over 18 år. Det er en nedgang på 6%-poeng sammenlignet med Q2’22.
- 29% er på YouTube daglig i befolkning over 18 år. En nedgang på 1%-poeng sammenlignet med fjoråret.
- 20% er på TikTok daglig i befolkning over 18 år. En økning på 2%-poeng sammenlignet med Q2’22.
MELDINGSTJENESTER
Messenger er den høyst foretrukket melding tjeneste i Norge med 75% av nordmenn over 18 år som sier de har profil på plattformen ifølge Ipsos SoMe-tracker Q1’22, og tilsvarer 3.2 millioner profiler. Det er en tydelig overvekt av kvinner over 18 år med 83% som har profil vs. 68% blant menn.
49% sier de benytter plattformen daglig, 56% kvinner vs. 43% menn blant befolkningen over 18 år. Det er nordmenn fra 30-29 år som har høyeste daglig bruk med 63%, neste er de mellom 40 og 49 år hvor 59% sier de benytter Messenger daglig.
Kun 31% av nordmenn over 18 år sier de har en profil på WhatsApp. Kun 1 av 10 (10%) sier de bruker plattformen daglig.
NYHET – VSCO
Ipsos har observert økende bruk av sosiale medieplattformen VSCO blant ungdommer i forbindelse med analyse av den ferske undersøkelsen Barn&Ungdom 2022.
I Ipsos SoMe-tracker som handler om befolkning over 18 år, har VSCO allerede fått fotfeste blant de yngste. Blant nordmenn fra 18-29 år, sier 1 av 4 (24%) at de har profil på VSCO, og 16% benytter plattformen daglig.
Dette utgjør kun 5% av befolkningen over 18 år (ca. 216.000 nordmenn) som sier de har profil på VSCO i første kvartal 2022 – 4% sier de benytter det daglig. Det er en overvekt av kvinner (7%), det vil si ca. 145.000, som sier de har profil (vs. menn 3%).
MUSIKK- OG STRØMMETJENESTER
Spotify er den største strømmetjenesten for musikk og podkast i Norge – 30% av befolkning over 18 år sier at de benytter tjenesten daglig.
6 av 10 bruker NRK TV ukentlig eller oftere, over halvparten bruker Netflix (56%) og kun 1 av 4 svarer at de bruker Disney+.
NRK TV er den største strømmetjeneste med 27% nordmenn over 18 år som bruker daglig, før Netflix (23%).
Dette er Ipsos SoMe-tracker
Ipsos SoMe-tracker gjennomføres online løpende gjennom hele året. Basen er på over 6.000 personer, og er et landsrepresentativt utvalg av befolkningen over 18 år. En andel av informasjonen fra undersøkelsen publiseres kvartalsvis på Ipsos.no og i et kvartalsvis seminar i samarbeid med Content Marketing Norge og Valen-Utvik.
Undersøkelsen er blitt gjennomført siden 2013 og har et unikt datagrunnlag med 15 sosiale medier plattformer, 15 musikk- og strømme tjenester samt informasjon om influenser og podkastlytting.
Last ned SoMe-Tracker for Q1 2022
Ipsos er det tredje største markedsundersøkelsesselskapet i verden, til stede i 90 markeder og sysselsetter mer enn 18.000 mennesker. I Norge har Ipsos (tidligere Ipsos MMI) snakket med, observert og analysert nordmenn og det norske samfunn i over 46 år. Selskapet står bak undersøkelser som bla. Norsk Monitor, Ipsos SoMe-tracker, Barn&Ungdom undersøkelsen, Omdømmeprisen og Spisefakta.
MÅLTE PLATTFORMER
Vi har data med bla. antall profiler og bruksfrekvens for Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok, Linkedin, Twitter, Pinterest, YouTube, Messenger, Whatsapp, Reddit, Twitch, VSCO og YouTube Kids for sosiale medieplattformer.
I tillegg har vi data for musikk- og strømmetjenester: Spotify, Tidal, SoundCloud, Apple Music, YouTube Music, NRK TV, Netflix, Viaplay, Discovery+, TV2 Play, HBO Max, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+ og YouTube Premium.
Vil du vite mer om Ipsos SoMe-tracker, kan du ta kontakt med Nathalie Eyde Warembourg direkte på nathalie.warembourg@ipsos.com
Last ned SoMe-Tracker for Q1 2022
Neste seminar er 25. august.
Meld deg på Trendseminaret og lanseringen av SoMe Tracker Q2