Har du lurt på hvorfor noen ting blir svært populært mens andre ting drukner i all støyen? Og hvorfor noen produkter blir veldig populære? I denne artikkelen skal vi gå igjennom kanskje de 6 viktigste prinsippene bak innhold, produkter og idéer som sprer seg viralt.
Spredningen starter med et par individer eller organisasjoner, ofte fra person til person, akkurat som et virus. Det er vanskelig å få ting til å virkelig slå til. Dette leder oss til spørsmålet, hvordan kan vi få innholdet vårt til å spre seg som et virus?
Innhold kan spre seg viralt uansett hvem som sender budskapet. Det er det samme om du har et nettverk på 10 personer eller 100 personer.
[Tweet «Du trenger ikke å være en autoritet for å få innhold til å spre seg.»]
[Sjekkliste] Last ned de 6 prinsippene som vil få innholdet ditt til å spre seg viralt!
Jonah Berger er markedsføringsprofessor på Wharton School ved Universitetet i Pennsylvania. Han er forfatter av boken “Contagious: Why Things Catch On”, som er en Wall Street Journal og New York Times-bestselger. Dr. Berger har i over 15 år studert hvordan sosial påvirkning fungerer og hvordan det får produkter og idéer til å spre seg som et virus.
Han har kommet fram til en formell som vil øke sannsynligheten for at din bedrift, produkt, tjeneste eller ditt innhold sprer seg og blir populært. La meg introdusere deg til STEPPS-formellen.
I boken sin skriver Jonah Berger, “Contagious products and ideas are like forest fires. They can’t happen without hundreds, if not thousands, of regular Joes and Janes passing the product or message along. So why did thousands of people transmit these products and ideas?»
Her er 6 steg (STEPPS) som vil øke sannsynligheten for at innholdet ditt sprer seg:
1. Social Currency
Social Currency er status. Hvordan blir folk fremstilt når de snakker om produktet eller tjenesten din? Folk liker å fortelle historier som gir dem et bedre rykte, som gjør at de ser smartere eller mer interessante ut: et smart råd, en kul fakta, en hemmelig bar. Folk deler ting som gjør at man blir fremstilt som en mer interessant person.
Jonah Berger forteller i boken sin at vi kan tilrettelegge for Social Currency og få innholdet til å spre seg ved å gi folk:
- En fremragende historie
- Et spill som de kan vinne
- En følelse av at de blir behandlet som insidere
Prinsippene over vil få leserne dine til å se ut som helter blant venner og familie. Dette er kanskje opplagt, men noen markedsføringstiltak fokuserer så kraftig på å få produktet, eventet eller merkevaren til å se bra ut at de glemmer at publikumet deres også vil se bra ut.
Her er noen kule eksempler: Ostestek til 100 dollar, Will it Blend?, Please Don’t Tell
De fleste mennesker har lyst til å fremstille seg selv som smarte i stedet for dumme, velstående i stedet for fattige, kule i stedet for nerdete. For å få folk til å snakke, er vi nødt til å lage innhold som hjelper dem å nå disse tingene.
Vi må identifisere det unike med vår merkevare, og deretter få folk til å føle seg som insidere når de sprer ordet om oss.
Vi kan f.eks. utnytte spillmekanikk (gamification) for å gi folk muligheten til å vise sitt nettverk det symbolet/emblemmet som de har oppnådd – dette øker statusen deres.
Konklusjon: Vil det å snakke om ditt produkt eller innhold få folk til å se bedre ut?
2. Triggere
Hvordan påminner vi folk til å snakke om våre produkter og idéer? Triggere får folk til å tenke på relaterte ting. Når vi ser en katt, så blir vi minnet på ordet hund.
Folk snakker ofte om det de tenker på, så jo mer folk tenker på dine produkter eller tjenester jo mer vil de snakke om dine konsepter.
[Tweet «Jo mer folk tenker på dine produkter og tjenester jo mer vil de snakke om deg.»]
Hvem tror du får mest Word of Mouth av Disneyland og frokostblandingen Cheerios? For meg er Disneyland mer spennende enn frokostblanding. Det er mer status å si, “Jeg har vært på Disneyland i California.” enn “Jeg har spist Cheerios i dag”. Men, det er ikke dette som er saken…
…triggere kommer før Social Currency.
Vi har mer interaksjon med Cheerios enn Disneyland, derfor er det i realiteten frokostblandingen Cheerios som blir snakket om aller mest.
Eksempler på Triggere
Sjokoladen Mars: I 1997 opplevde sjokoladen Mars en enorm økning av salg. Det var helt uforventet. De hadde ikke endret markedsføringen på noen måte. De investerte ikke i mer reklame. De hadde ikke endret prisstrategien sin. De hadde heller ikke kjørt noen ekstra kampanjer.
Fortsatt opplevde de en enorm økning av salg dette året. Så hva skjedde? Romorganisasjonen NASA skjedde.
I 1997 hadde NASA i oppdrag å samle prøver av atmosfæren og klimaet på en planet. Operasjonen tok flere år å planlegge og en investering på flere millioner dollar.
Hele verden fulgte med når NASA sin Pathfinder landet på planeten. Alle medier og alle aviser satte søkelyset på NASAs triumf. Pathfinders destinasjon var nemlig… Mars.
Sjokoladen Mars er oppkalt etter grunnleggeren Franklin Mars, ikke etter planeten. All den oppmerksomheten selve ordet “Mars” fikk dette året fungerte som en trigger. Planeten minnet folk om sjokoladen. Slik økte salget.
Coca-Cola og den røde julenissen: Det var ikke Coca-Cola som gjorde nissen rød. Julenissen var allerede rød før de satte han i reklamene sammen med Coca-Cola. Ved å inkludere han i reklamene, så ble juleikonet assosiert med Coca-Cola, fordi både Cola-flasken og julenissen har fargen rød.
Konklusjon
Vi må designe produkter som regelmessig trigges av et relevant miljø ved å assosiere våre produkter og idéer med dette miljøet. Hver gang vi da eksponeres til dette miljøet, vil vi bli minnet på dette produktet.
Jo mer noe trigges jo mer vil det komme i tankene til dine potensielle kunder, og jo mer populært blir ditt produkt. Triggere og signaler får folk til å snakke, dele og kjøpe. Social Currency får folk til å snakke mens triggere får denne snakkingen til å fortsette.
Tenk på konteksten. Hvilke forhold eller ting får folk til å tenke på dine produkter eller idéer? Hvordan kan du få folk til å bli påminnet oftere?
[Tweet «Tip of mind leads to tip of tongue.»]
3. Følelser
To grunner til at folk deler noe, er fordi det virker interessant og fordi det virker nyttig. Det er som vi snakket om under Social Currency: Interessante ting er underholdende og skaper et positivt rykte på personen som deler. Deler man nyttige og interessante ting får man status.
Når vi deler nyttig informasjon som hjelper andre, vil vi som deler se bra ut i prosessen.
Interessante artikler har en 25% større sannsynlighet til å bli populært, og rent nyttige artikler har en 30% større sjanse på å bli populært, ifølge Jonah Berger og hans studie.
Dette forklarer hvorfor artikler om helse og utdanning blir delt mye. Artikler om disse temaene er ofte veldig nyttige. Tips om hvordan du kan leve et sunnere liv. Tips om den beste utdannelsen for dine barn.
“When we care, we share”
[Sjekkliste] Last ned de 6 prinsippene som vil få innholdet ditt til å spre seg viralt!
Vitenskapelige artikler inneholder ofte ikke like mye Social Currency og praktisk verdi som temaene ovenfor, men likevel blir disse delt mye. Hvorfor? Fordi det inneholder (på engelsk) “Awe”-følelsen, som er en forundrende, overraskende og forbausende følelse.
Denne følelsen oppstår når man inspireres av interessante oppdagelser. Artikler om f.eks. en hockeykeeper som spiller selv om han har hjernekreft vekker denne inspirerende følelsen. Artikler om shopping og salg vekker ikke denne inspirerende, forundrende følelsen.
“Awe” øker antall delinger! Awe-inspirerende artikler har en 30% større sjanse på å bli populært.
Hvis du sender din kollega en vits som får begge til å le, så understreker dette deres tilknytning. Hvis du sender fetteren eller kusinen din en kronikk som får begge til å bli sinte, så styrker det faktumet at dere deler samme synsvinkel.
Ikke alle type følelser kan øke antall delinger. Triste og negative artikler har en 16% mindre sjanse på å bli delt. Positive artikler blir delt mer enn negative artikler.
[Tweet «Triste og negative artikler har en 16% mindre sjanse på å bli delt.»]
Trening får folk til å dele: Spørsmålet til Jonah Berger var, “If arousal induces sharing, then might any psychological arousing experience drive people to share stories and information with others?” I atferdssenteret på Universitetet i Wharton undersøkte de dette. Halvparten av alle deltakerne satt og slappet av i 60 sekunder, mens den andre halvparten jogget lett i ett minutt. Deretter fikk hver av disse gruppene en artikkel som de skulle lese. Etter at hver av gruppene hadde lest den fikk de et alternativ der de kunne maile artikkelen til en venn.
Tanken hans var at hvis sterke følelser øker delinger, vil også trening og fysisk aktivitet øke delinger. Fysisk aktivitet får pulsen og blodtrykket til å gå opp på samme måte som andre sterke følelser. Løping skal derfor få folk til å dele mer – og akkurat det gjorde det!
75% av deltakerne som jogget delte artikkelen – dobbelt så mange delinger som den avslappende gruppen.
Konklusjon
Nøkkelen til spredning er å aktivere følelser – og forsterke dem! Vi må engasjere folk og få de til å le. Vi må gjøre de sinte i stedet for å gjøre de lei seg. Folk har en større sjanse til å dele ting med andre i fysisk aktive situasjoner. Finn folk når de allerede er i aktivitet!
[Tweet «Folk har en 75% større sjanse til å dele innhold når pulsen og blodtrykket er oppe.»]
4. Offentlig synlighet
Direkte oversatt fra Public Visibility.
La meg starte med et eksempel. Selve fokuset til Apple er brukeropplevelsen. Dette er et mantra som de har i alle aspekter. Fra å åpne iPhone-boksen til å ringe teknisk hjelp.
Har du merket den langsomme bevegelsen når du for første gang trekker av coveret på esken til den nye iPhonen din? Apple har designet akkurat denne opplevelsen for å gi deg en perfekt luksusfølelse.
Tro det eller ei, men selv om designet på deres nye PowerBook G4 var revolusjonerende, så møtte Steve Jobs og hans kreative direktør Ken Segall et nytt problen. Dens oppbygning var av titanium. PowerBooken var derfor sterkere enn stål og fortsatt lettere enn aluminium. Den var 2,5 cm tykk og dermed datidens tynneste laptop.
Jobs var ikke bekymret for laptopens styrke og vekt. Retningen på logoen var den store gåten. Med brukeropplevelse i fokus ville Apple at logoen skulle se riktig ut for brukeren. Dette var et viktig tema med tanke på hvor mange ganger laptoppen lukkes og åpnes.
Hvilken side er riktig når du har laptoppen foran deg på bordet? Jobs ville at denne opplevelsen skulle være perfekt, derfor brukte han logoen som kompass. Når laptoppen var lukket så var logoen rett foran brukeren. På den måten kunne brukeren orientere laptoppen øyeblikkelig.
Når brukeren åpnet laptoppen så oppsto det et nytt problem. Hvis brukeren setter seg ned med sin macchiato på en kaffebar, og deretter flipper opp laptoppen og begynner å jobbe, så vil Apple-logoen være opp ned for alle andre som er i den kafeen.
Jobs hadde stor tro på branding – å se alle disse opp-ned-logoene så ikke bra ut. Han var bekymret for at det kunne ødelegge merkevaren. Jobs hadde derfor et spørsmål til Kens team: “Hva er viktigst; at logoen er riktig for kunden før de åpner PowerBooken, eller at logoen blir riktig for resten av verden når de ser at laptoppen er i bruk?
Ken og Jobs flippet logoen rundt slik at den ble riktig for resten av menneskene på den kafeen. Hvorfor gjorde de det? Grunnen var offentlig synlighet.
Konklusjon
Jobs forsto at man kan få andre til å bruke/gjøre det samme ved å vise at andre også bruker det. Hvis det er vanskelig å se hva andre bruker, er det mindre sannsynlig at du vil bruke det samme.
Hvis noe er mer synlig, så er det lettere for andre å etterligne. En nøkkelfaktor for å få produkter, idéer og innhold til å spre seg, er offentlig synlighet.
[Tweet «Hvis produktet ditt er bygd for synlighet, så er det bygd for vekst.»]
[Sjekkliste] Last ned de 6 prinsippene som vil få innholdet ditt til å spre seg viralt!
5. Praktisk verdi
Folk liker å dele praktisk og nyttig informasjon. Nyheter andre kan bruke til sin fordel. Folk deler praktisk og verdifull informasjon for å hjelpe andre. Det er en rask og enkel måte å hjelpe venner og familie selv om de ikke er på samme sted.
Foreldre kan sende barna sine nyttige råd selv om de er flere hundre mil fra hverandre. Det å dele nyttige ting styrker bånd. Hvis vi kjenner en venn som driver med matlaging, så styrker vi vårt vennskapsbånd ved å sende en spennende oppskrift. Vennene våre ser at vi bryr oss om dem, og vi som avsender føler oss bedre for å være hjelpsom.
[Tweet «Hjelper du leserne dine å styrke sine vennskapsbånd?»]
Social Currency handler om avsenderen og hvordan man fremstiller seg selv ved å dele, mens praktisk verdi handler om mottakeren og verdien den personen får.
Det å dele nyttige ting er også en fordel for avsenderen. Det fremstiller avsenderen på en positiv måte og gir personen Social Currency i prosessen. Hvis innholdet som deles er til praktisk verdi for mottakeren, så vil deleren få Social Currency og status i prosessen. Oppnår innholdet ditt dette?
Praktisk verdi handler om å hjelpe andre. Under Følelser så snakket vi om at når vi bryr oss, så deler vi. Det omvendte er også sant. Vi viser at vi bryr oss når vi deler nyttig informasjon: Sharing is caring.
I boken sin skriver Jonah Berger om investeringsselskapet Vanguard. Jonah fikk en e-post av Vanguard som spurte om han ville motta deres månedlige nyhetsbrev, MoneyWhys.
Nyhetsbrevet virket nyttig – skattetips, svar på ofte stilte spørsmål om investering osv. Jonah bestemte seg derfor for å abonnere. Nå får Jonah en kort e-post én gang i måneden med nyttig informasjon om økonomistyring. En måned fikk han svar på hva boligforsikring faktisk dekket. En annen måned fikk han tips om hvordan han kan bruke PC-en til å administrere sin personlige økonomi.
Jonah ender ofte opp med å videresende disse e-postene. Han videresendte for eksempel e-posten om boligforsikring til en kollega som akkurat hadde kjøpt et hus. Jonah videresendte også e-posten om personlig økonomi til en venn som var interessert i dette temaet.
Hva kan vi lære av Vanguard? De gjør sin ekspertise om til innhold med nyttig informasjon. Jonah Berger deler innholdet deres på grunn av den praktiske verdien som følger med. Samtidig som han deler dette innholdet, så “promoterer” Jonah investeringsekspertisen til Vanguard med hele nettverket sitt.
[Sjekkliste] Last ned de 6 prinsippene som vil få innholdet ditt til å spre seg viralt!
Konklusjon
Folk liker å hjelpe hverandre. Vi har veldig lyst til å sende nyttig informasjon som hjelper andre folk. Vi må gjøre som Vanguard – å gjøre vår kunnskap og kompetanse om til innhold, som folk har lyst til å spre fordi det er nyttig.
[Tweet «Vil det å snakke om produktet eller innholdet ditt hjelpe folk å hjelpe sitt eget nettverk?»]
6. Historier slår informasjon hver gang
La meg fortelle deg om en krig som hadde vart i 10 lange år. Det var en konflikt mellom grekerne og trojanerne. Ingen ende var i sikte. Ifølge historien utviklet den greske kongen Odyssevs en plan som skulle få dem gjennom fiendens sterke barrikader. Denne planen ville ende hele konflikten.
Planen var å bygge en gigantisk tre hest, og deretter gjemme deres beste soldater på innsiden av hesten. Etter at dette var gjort, “reiste” resten av den greske hæren hjemover og forlot den symbolske hesten på stranden utenfor den trojanske byen.
Trojanerne fant den flotte hesten og dro den med seg inn forbi murene til Troja. De så på hesten som et symbol på seier. De trakk den store hesten sakte innover byen ved hjelp av tau og tømmerstokker som hjul. De tok ned porten inn til byen slik at den gigantiske hesten kom forbi byens vegger.
Statuen var nå i sentrum av byen og trojanerne satt i gang å feste over at den tiårige konflikten endelig var over. De dekorerte templene sine, bragte fram vinen, danset og frydet seg over seieren deres.
Den natten, mens den søvnige byen Troja lå bevisstløst, så gled grekerne stille ut av skjulestedet sitt. De greske soldatene ryddet bort alle vaktene og åpnet alle portene. Resten av den greske hæren kom seilende tilbake – kamuflert av nattens mørket – og vandret lett gjennom de portene som de hadde kjempet i så mange håpløse år for å komme igjennom.
Trojanerne klarte å holde grekerne utenfor portene i over ti år, men de hadde ikke sjans til å seire over et angrep fra innsiden. Når den greske hæren kom inn på innsiden, så ødelagte de byen og avsluttet den trojanske krigen med glans.
Dette er historien om ”den trojanske hesten”. Den har blitt gjenfortalt i flere tusen år. Det er ikke bare en episk historie, men den bærer et underliggende budskap: «Pass deg for grekere som kommer med gaver».
En mer generell tolkning går slik: «Ikke stol på dine fiender selv om de virker vennlige». Den trojanske hesten er ikke bare en underholdende historie. Den har også en lærepenge.
Kan ikke dette budskapet forklares på en mer effektiv måte? Selvfølgelig, men vil det da ha like stor effekt? Sannsynligvis ikke.
Konklusjon
Ved å pakke budskapet inn i en historie, så sikret man at den ville spres videre – og folk ville da huske denne leksjonen mer enn hvis den bare ble fortalt direkte og enkelt.
[Tweet «Mennesker tenker ikke i form av informasjon, men i form av historier.»]
Når man fokuserer på historien i seg selv, så vil informasjon komme med uansett.
De trojanske hestene er de mest effektive historiene. Disse historiene er som fartøy som transporterer budskapet med seg på turen, gjemt på innsiden.
Alle bedrifter sier at de har bra produkter, akkurat som at alle søknader sier at søkerne er smarte og flinke til å jobbe, og akkurat som at alle merkevarer sier at kunden er i sentrum. Men, det er ikke nok å påstå det. Alle sier det samme, derfor tror ingen på det.
Du trenger noe mer – noe som demonstrerer det, og som ikke bare forteller det. Du trenger en historie som demonstrerer budskapet til dine potensielle kunder.
Hvilken historie eller hva slags innhold vil få folk til å ville lære mer om deg? Hva vil få dem til å abonnere på nyhetsbrevet ditt, besøke butikken din eller kjøpe produktet eller hyre tjenesten din?
Husk at det er ikke nok bare å påstå hva du kan. Det kan jo alle gjøre. Du må vise og demonstrere det. Gjør budskapet klart og gjør det om til en så bemerkelsesverdig historie at folk ikke kan unngå å bli engasjert.