Slik lykkes du med sosiale medier

Omtrent 40% av verdens befolkning (nesten 3 milliarder mennesker) har i 2019 vært daglig aktive på sosiale medier. Sosiale medier har derfor blitt helt avgjørende for mange bedrifter og organisasjoner for å lykkes med kommunikasjon med sine ansatte og kunder, drive effektiv kundeservice, håndtere krisesituasjoner og ikke minst drive effektiv salg og markedsføring.

Vi vil gi deg 6 av de viktigste elementene du bør kunne håndtere for å lykkes med en helhetlig satsing på sosiale medier. Før vi ser på disse elementene, vil vi presentere de viktigste fordelene med å bruke sosiale medier for bedriften:

  • Engasjere et relevant publikum: Det finnes flere gode sosiale kanaler for å bygge engasjement og tillit samt utvikle gode relasjoner over tid.
  • Bygge merkevarelojalitet: Økt engasjement fører til lojalitet. Når brukerne og kundene dine får ønskede oppdateringer, tips og råd fra deg, så bygger dette lojalitet til deg og din merkevare.
  • Krisehåndtering: Når det oppstår krisesituasjoner, så har du økt mulighet for aktivt å kontrollere informasjon, budskap og historier som kommer ut. Du har altså økt kontroll og innflytelse på din merkevare.
  • Generere nye leads og kunder: Markedsførere kan bygge økt merkevarebevissthet og bidra til å drive målrettet trafikk til målbare landingssider – og på den måten generere flere kvalifiserte leads som kan bli fremtidige kunder.

De vanligste spørsmålene rundt sosiale medier

Social Media Examiner utførte en bransjerapport i 2019 på 4,800 markedsførere om sosiale medier. Grafen under viser prosentvis hvilke spørsmål som markedsførere ønsker besvart.

Vi kan oppsummere med følgende stikkord:

  • Engasjement
  • Taktikk
  • Organisk rekkevidde
  • Kunderekruttering
  • Måling/rapportering
  • Annonsering
  • Sosiale videoer

Spørsmålene som man ønsker besvart, er en vesentlig del av de 6 modulene i som danner sertifiseringskurset Social Media Manager, som har oppstart våren 2020. Her finner man et helhetlig sammensatt kurs som gir deltakerne en ferdig strategi for å lykkes med sosiale medier.

1. Utarbeide en strategiplan for sosiale medier

Bedrifter som lykkes med sosiale medier har klare og tydelige forretningsmål, forstår målgruppen sin og har en tydelig kundeprofil. De forstår målgruppens utfordringer og behov, hva de lurer på – og produserer relevant og engasjerende innhold som besvarer deres spørsmål. Med en god strategi på plass sikrer man på en effektiv måte å nå ut til målgruppen i de kanaler de befinner seg i.

Det handler om å produsere relevant innhold i riktig format, på riktig kanal, til riktig målgruppe og med et budskap som treffer målrettet.

I en sosiale medier-strategi må følgende være avklart:

  • Ulike roller og ansvar.
  • Målsettinger og suksesskriterier.
  • Retningslinjer for bruk av sosiale medier.
  • Definere KPI-er.
  • Valg av kanaler.
  • Tone of voice og innholdskalender.
  • Målgrupper.

2. Produsere relevant og engasjerende innhold

Når du har lagt din strategi, valgt plattform og målgruppe, er det på tide å se på type innhold som skal lages. Innhold er drivstoffet i sosiale medier og skal skape en verdi for målgruppen.

Du vil differensiere innholdet ditt ved å utarbeide et budskap som er:

  • Relevant
  • Informativt
  • Nyttig
  • Underholdende
  • Delbart

3. Fortell historier gjennom video

Historiefortelling har alltid vært en hjørnestein i vellykket markedsføring. Mennesker flest elsker gode historier. Med historier bygger vi et forhold med våre kunder. Men hvordan skal vi fortelle historier på sosiale medier når innleggene må være så korte? Studier viser at man har 1,7 sekunder på å skape oppmerksomhet og 6 sekunder på seg før brukeren har bestemt seg for å fortsette og se eller scrolle videre.

Det er her video kommer inn i bildet. Facebook og Instagram utvider og forbedrer stadig sin funksjonalitet og algoritmer som prioriterer video. I 2017 justerte Facebook sin algoritme til å favorisere lengre videoer i News Feed-en. Grunnen til det var at lengre videoer engasjerte mere.

4. Annonsering i sosiale medier / Snapchat

Målretting i sosiale medier er svært nøyaktig. Du kan annonsere konkrete produkter/tjenester til en så detaljert målgruppe at det nesten er skummelt. Effektiv annonsering i sosiale medier – enten det er Facebook, Snapchat, Instagram eller LinkedIn, er basert på noen grunnprinsipper:

  • Velg en Campaign Objective: Ofte er dette Brand Awareness, Traffic eller Conversion. Vil du skape oppmerksomhet eller konverteringer?
  • Velg plattformtype: På hvilke plattformer finnes målgruppen? Er den stor nok? Passer målgruppens demografi med plattformen? Passer formatet mitt inn her?
  • Bygg målgruppen din: Det er flere måter å målrette seg på; Demografi, interesser eller geografi.
  • Prøv å lage annonser som passer inn blant de organiske innleggene
  • Optimaliser budgivningen: Pass på ikke å overbetale for feil målgruppe, annonser som ikke presterer osv.

5. LinkedIn som markedskanal

LinkedIn er primært et sosialt nettverk for profesjonell utvikling og nettverking. Individuelle personer kan dele oppnåelser, historier, laste opp CV-en og mer. Mens bedrifter kan legge ut stillingsannonser, promotere sine produkter og tjenester samt bygge nettverk med potensielle nye kunder.

Her er en enkel roadmap for å etablere seg på LinkedIn:

  • Sett opp bedriftens LinkedIn-side og følg alle stegene (last opp logo, bilder og beskrivelse).
  • Publiser noen innlegg på siden.
  • Promoter siden for å få flere følgere.

Husk at en “død profil” indikerer at ingen er hjemme, derfor bør du fylle opp profilen med relevant og engasjerende innhold.

6. Facebook & Instagram

Facebook og Instagram er et av de mest populære sosiale plattformene i verden. I juni 2018 nådde Instagram 1 milliard aktive brukere. Med så mange aktive brukere, er det en god plass for å komme i kontakt med sine kunder og for å promotere relevante produkter og tjenester.

For en optimal sosial tilstedeværelse, vil det være lurt å sette opp bedriften i disse kanalene. Enten du er et B2B eller B2C-selskap, så vil du nå målgruppen her.

Slik kommer du i gang:

  • Sett opp bedriftsprofil på Instagram.
  • Sett opp Facebook-side for bedriften.
  • Legg en plan for hva slags innhold du skal publisere.
  • Bruk relevante hashtags når du publiserer innhold (for å tiltrekke flere følgere).
  • Hold profilene aktive. En tom profil indikerer som sagt en inaktiv bedrift.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.