Unngå spamplating

Tips #1 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

Spamplating er å bruke bruke malverk for å lage innhold av lav kvalitet og er sammensatt av ordene spam (engelsk, synonymt med lavkvalitetsinnhold) og templating (engelsk, bruk av malverk).

Resirkulering av innhold, uten å egentlig tilføre noe av verdi utover å eksempelvis å eksempelvis endre årstall, bytte ut noen lenker eller andre smågrep har vært brukt som en taktikk innen SEO for å bli synlig med gammelt stoff.

Googles talsperson for SEO, John Mueller, åpent kritiserte denne praksisen i en nå slettet tråd på Reddit – det er god grunn til å tro at dette slås ned på mer kategorisk fremover.

Men hvorvidt Google slår ned på dette eller ikke:
Det er i alle tilfeller klokt å ikke bruke denne taktikken!
Enden på visa er at sluttbruker sitter igjen med følelsen av å bli lurt eller blir faktisk lurt – uansett peker dette tilbake på deg som utgiver av innhold.

Resirkulerer du innhold, eller bruker du maler som “10 tips i 2020 for (hva enn det måtte være, ikke bare SEO)” så bør du passe på at du faktisk leverer verdi, og ikke bare spammer.

– Når bullshit-filteret slår inn

Christine Calvert har ansvar for modulen Profesjonell innholdsproduksjon i Content Marketing Manager-sertifiseringen og er Norges eneste tekstdoktor.

Christine Calvert
Christine Calvert, Norges eneste tekstdoktor. Sjekk Christines 10 tips om godt innhold for 2020.

– Kjernen i innholdsmarkedsføring er jo at vi skal lage innhold som gir verdi for brukeren, sier Calvert.

– Det synes godt når vi “sminker grisen” og bruker gammelt innhold som burde vært oppdatert. Eldre kommentarer som er overpositive, virker heller ikke tillitvekkende, men tillitSvekkende. Vi er drevne lesere, og når bullshit-filteret slår inn, kan dette være skadelig for merkevaren.

Slik ser spamplating ut:

Legg merke til at Title-tag’en adresserer 2019 i tittelen:

Inne på siden er det et kommentarfelt, der første kommentar er fra 8. oktober 2018:

Publiseringsdatoen er satt til 12. august 2019 i artikkelen

Dette er et enkelt eksempel på spamplating, artikkelen som åpenbart ble først publisert i 2018, har blitt republisert.

Utgiveren burde:

  • Informert i toppen om at denne artikkelen er omskrevet og republisert
  • Slettet gamle kommentarer
  • Mest viktig: Sørget for at rådene faktisk er aktuelle.

Dette er en artikkel som rangerer på topp 10 på “SEO tips 2019” – så dette er åpenbart ikke satt helt i system, men tilliten til utgiveren Lyfe er jo betydelig lavere på grunn av dette.

For å unngå å falle i spamplating-fella bør du stille deg følgende spørsmål:

  • Er jeg åpen om at jeg gjenbruker innhold?
  • Er innholdet fortsatt relevant? Bør jeg endre noe?

Les tips #2 om SEO for 2020: Ta i bruk Accelerated Mobile Pages (AMP)

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»