Snake oil SEO

Tips #4 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

Snake oil er en eufemisme for villedende markedsføring. Den refererer til den petroleumsbaserte mineraloljen eller “slangolje” som pleide å selges som en helbredelse-eliksir for mange slags fysiologiske problemer.

Wikipedia

Det er mange ulike råd om hva som fungerer for SEO og ikke.

Typisk er det mange plugins, CMS’er og andre grep som hevdes å fungere bra for søk. Søkemotorvennlig CMS er det mange som sier.

Søkemotorvennlig er ikke ensbetydende med at du vil få god synlighet. WordPress er veldig søkemotorvennlig, men uten innhold, teknisk optimalisering og lenker kan du glemme synlighet på konkurranseutsatte ord. Det er konkurranseutsatte ord som stort sett gir deg effekten du er på jakt etter.

Begrepet søkemotorvennlig kan sammenlignes med at et glass hjelper deg med å slukke tørsten. Har du ikke noe tørsteslukkende i glasset vil du fortsette å være tørst.

Sindre Kjosås

– Husk Googles mål om å være den beste søkemotoren for sine brukere

Sindre Kjosås er fagansvarlig for SEO i RED Performance, kollega og kursleder sammen med meg på modulen Digital synlighet:
SEO, analyse & konvertering i Content Marketing Manager sertifiseringen.

– Innan SEO-faget er det generelt lurt å vere litt kritisk til tips og råd på nett. Ironisk nok er dette eit tips eg gir på nett, men det er enormt mange ulike meiningar innan kva som fungerer og ikkje fungerer. Folk får ulike resultat av ulike tiltak i ulike bransjar i ulike land, og difor ender ein ofte opp med bastante meiningar for og mot. Til og med internasjonale, anerkjente bransjeprofilar kan etter mi meining komme med dårlege råd til tider. Ver kritisk, bruk forum og les diskusjonar, og gløym ikkje at Google er opptatt av å vere den beste søkemotoren for sine brukarar.

Se etter beviser for at plugins, CMS og andre grep faktisk fungerer, det er mulig å etterprøve de fleste påstander med enkle verktøy på nett (som SEMrush og Searchmetrics).

Spørsmålet du skal stille er hvordan rangerer de som har brukt teknikken nå vs. tidligere, for eksempel om en aktør påstår å ha fått bedre synlighet etter en chatbot ble lansert. 

Spoiler-alert: Chatbot’er kan være veldig bra, men gir deg ikke bedre synlighet i søk!

Les tips #5 om SEO for 2020: Forstå og dra nytte av YMYL

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»