Fornuftig navngiving

– å kalle en spade for en spade

Tips #7 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

Viagra har nå nylig blitt tilgjengelig som reseptfritt legemiddel i apotekene. Pfizer, som står bak produktet, har valgt å kalle Viagra-varianten som du slipper spørre legen om for “Viagra Reseptfri”.

Dette har jeg ikke fått bekreftet, men jeg forventer at dette er basert på etterspørsel fra markedet og informasjon om hvordan markedet uttrykker seg.

Det fins mange eksempler på smarte navn og dertil mange med dårlige navn.

Min bransjekollega Roar Eriksen har som kjepphest eksempelet at en aktør valgte å kalle kategorien “Briller” for “Synshjelpemidler”. Synshjelpemidler er jo veldig presist – men det er jo samtidig så veldig feil.

Om du lurer på hvordan du skal snakke mer folkelig (som Christine hadde som et av sine punkt i forrige artikkel) så finn ut hva folk faktisk kaller ting.

Det jeg har på nesa akkurat er et synsehjelpemiddel – men jeg vil aldri kalle det det.

Navnekonvensjoner for produkter, kategorier, artikler bør styres av etterspørsel og aller mest fornuft! Fornuft er ikke altid det som er mest faglig korrekt. Her er gode søkeordsanalyser en gullgruve. 

Oppnå god SEO i navngivingen av navigasjonspunkter og produkter/tjenester:

  • Test navigasjonen din på andre mennesker, forstår de kategorier, underpunkt og hva forskjellige produkter / tjenester kalles?
  • Hent ut navigasjonen din som en hierarkisk punktliste, er den mulig å forstå uten konteksten av nettstedet ditt? Dersom den står fint alene og kommuniserer tydelig til flere forskjellige nivåer av kompetanse hos de du prøver å nå er du inne på et godt spor. Om den er tung, og ikke står seg alene bør du revurdere.
  • Søker folk etter navigasjonsnavna dine og produkter/tjenester du har? Gjør en søkeordsanalyse for å se hvor god match det er mellom det du tilbyr og det folk ber om.

Les SEO-tips #8: Grunnleggende teknisk SEO du må ha kontroll på

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»