Lenkebygging

Do’s and dont’s når du skal bygge lenker til nettstedet ditt

Tips #9 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

Det å bygge lenker er det mange som sier du ikke skal gjøre, fordi det som regel betyr at du kjøper lenker. Det er jeg helt enig i, aldri kjøp lenker.

Fortjent lenkebygging derimot er gull verdt!

Det er ingenting galt i å få lenker fra andre nettsider og det er det mest kraftige du kan gjøre av SEO-tiltak.

For å få til SEO må du vinne lenkekrigen

Prinsippet om E-A-T betinger lenker. Dersom ingen lenker til deg – hvordan kan da Google vite at du er en ekspert på feltet ditt? 

Godt innhold er et fint utgangspunkt for å kunne lettere bygge lenker, men på lik linje så hjelper det ikke å spise sunt om du skal bygge muskler – du må bruke musklene også.

Hvor skal du få lenker fra?

Et enkelt grep for kartlegging av hvor du kan få lenker fra, er å finne ut hva hvem som er synlig i søk på de søkeordene du ønsker å ha synlighet på.

Kreativitet og innsikt i kategorien din kan brukes for å få lenker fra de andre som er synlige på “dine” søkeord.

Prøv å søke på det du anser som det mest viktige generiske ordet i kategorien din og se hvem som dukker opp som ikke er konkurrenter.

Eksempler på viktige generiske søkeord:

Hvorfor skal folk lenke til deg?

Standardsvaret på dette er bygg godt innhold.

Hva er godt innhold?

Noen teknikker som kan brukes for å finne ut av det er å kartlegge hva slags vinklinger blir brukt av de som rangerer på topp 10.

Lag en enkel punktliste.

Søk eksempelvis på “boliglån”

Lag en enkel punktliste som viser innfallsvinklene som brukes

  1. Sammenlign rente på boliglån
  2. Boliglån fra DNB
  3. Boliglån fra Sbanken
  4. Boliglån fra Sparebank1
  5. Boliglån fra Gjensidige
  6. Boliglån fra KLP
  7. Boliglån på anbud
  8. Boliglån fra Sparebanken Øst
  9. Boliglån fra Landkreditt Bank
  10. Boliglån fra Sparebanken Sør

Det er to treff som skiller seg fra mengden.

Ellers er budskapet klissa likt.

Sammenlign denne listen med hva folk søker etter.

Om du ikke har søkedataverktøy som Keywordtool.io, Semrush eller Google Ads / Keyword Tool – bruk “Søk relatert til”-listen i bunnen av søkeresultatet.

Lenkemulighet #1: Boliglånskalkulator

Boliglån er komplekst, hvor er veiviseren som hjelper deg? Mange har boliglånskalkulatorer, men jeg har til gode å se noen som virkelig er pedagogiske og lette å bruke. Å lage en boliglånskalkulator som faktisk fungerer er en mulighet til å lage supert innhold, som vil tiltrekke seg lenker.

Lenkemulighet #2: Hvordan få egenkapital

De fleste aktørene adresserer kravet til egenkapital, men sier lite om hvordan du kan skaffe deg det. Dette er en nødvendighet for å nå målet om boligdrømmen – her er det rom for å skape tillitsvekkende innhold!

Lenkemulighet #3: Om å flytte boliglånet

For å nå kundesegmentet som er etablert, er jo kommunikasjonen rundt hvordan å flytte et boliglån. De aller fleste bankene snakker om dette i konteksten flytte boliglånet til oss og ikke om hvordan du flytter boliglånet ditt uavhengig av hvilken bank det er snakk om. Her er det en mulighet, lag en guide som forklarer hvordan – som er åpen og transparent.

Ikke gjør dette når du bygger lenker

  • Kjøpe lenker eller gjøre andre forsøk på å manipulere Google. Du kan bli kasta ut og det er ikke sunn forretningsskikk å villede.
  • Ikke ha et aktivt forhold til lenker. Det er ekstremt viktig med relevante lenker og det kan bety store forskjeller i rangering og ikke minst hvor stabil din synlighet er.

Gjør dette når du bygger lenker

  • Kartlegg hvem det er relevant å få lenker fra
  • Finn ut hvordan du kan få lenker, enkle taktikker er å være hjelpsom og dekke hull – mer komplekse taktikker kan være å utfordre med nytt og engasjerende innhold
  • Lær av dyktige journalister og redaksjoner – hva gjør en god sak? Hvordan er den bygget opp? Det er langt lettere å få lenker til godt innhold enn til dårlig.
  • PR-bransjen er dyktige på vinkling, lær av de.
  • Bruk Nyhetssøket i Google for å se hva mediene skriver om rundt ditt søkeord, finn ut hvilke journalister som står bak hvilke saker og se hva de er opptatt av.

Les tips #10 om SEO for 2020: Bruk data for å jobbe strategisk

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»