Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (E-A-T)

Tips #3 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

E-A-T er et prinsipp for kvalitetssikring som brukes av Google for manuelle vurderinger, der mennesker kontrollerer kvaliteten på innhold som rangerer i Google.

Det er grunn til å tro at dette konseptet vil bli brukt for automatiske vurderinger også, skjønt dette er ikke bekreftet av Google.

På norsk oversettes E-A-T til:

  • Ekspertise
  • Myndighet
  • Troverdighet

Kort fortalt; er du utdannet lege som har jobbet i mange år og som mange andre refererer til så vil dine uttalelser rundt kosthold bli gitt større vekt enn noen som er glad i sunn mat og trener.

Uavhengig om det er en del av Googles algoritmer – det å la E-A-T skinne i gjennom i innholdet du publiserer, som du ønsker å rangere – er et fornuftig prinsipp for kvalitetssikring å ta i bruk.

Beviser du kredibilitet online?

Det norske aktører har mye å vinne på, er å faktisk vise ekspertise, myndighet og at man er til å stole på. Det er mange som har kredibiliteten på plass – men bevisførselen på nett i Norge er ofte svakt gjennomført.

Eksempel:
Det er nok mange leger som man burde høre på som ikke har gode nok “ beviser” online, for eksempel ikke har en egen Wikipedia-side, egen nettside som lenker til publikasjoner eller tilsvarende.

Samtidig er det mange som trener mye og prøver å spise sunt, som blogger så det digitale blekket spruter, har mange følgere, lenker og omtale generelt.

Dette forholdet prøver Google altså å ta høyde for, men det er vanskelig å skille på treningsbloggeren og legen, dersom ikke legen er om seg og viser sine referanser.

Skaff deg en fagekspert

Silje Sandmæl
Silje Sandmæl er godt profilert og er et eksempel på bruk av E-A-T prinsippet som Googles manuelle vurdering vektlegger. Foto: Freddy Foss, Nordiske Mediedager

E-A-T-prinsippet er et eksempel på hvorfor det er fornuftig å gjøre slik som DNB gjør med Silje Sandmæl og Sparebank1 med Magne Gundersen – det lønner seg å ha en fagekspert som er god til og glad i å uttale seg bredt i media.

Det fungerer også bra for SEO, fordi rangeringene man oppnår fylles med kredibelt innhold. Nå oppfylles ikke E-A-T-kravene alene gjennom å bruke talspersoner / fageksperter tilknyttet din virksomhet, men det er en en effektiv taktikk som også gir mening i generell kommunikasjon.

Få effekt av E-A-T-prinsippet innen SEO:

  • Personen som står som avsender av innholdet – er det noen med ekspertise, myndighet og troverdighet innen kategorien?
  • Er denne samlede kredibiliteten mulig å finne bevis for på nettet? Finnes det innhold andre steder enn på ditt eget nettsted, i nyhetsartikler og andre steder som bekrefter vedkommende som kredibel?
  • Bruker du Schema.org for å tydelige vise hvem som er avsender av innhold – både på person og virksomhetsnivå?

Les tips #4 om SEO for 2020: Snake Oil SEO – får du råd eller villedning?

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»