Bruk data som underlag for innholdsstrategien

Tips #10 av 10 i artikkelen 10 tips om SEO for 2020

Taktikken som går ut på å dekke helheten av et tema for å oppnå synlighet på et særdeles lukrativt søkeord er ikke ny, men fortjener å bli plukket opp av flere utenfor SEO-sfæren.

Eksempelvis at om du ønsker å ta posisjon på ordet:

  • SEO

…bør du skrive om:

  • hva er seo
  • seo norge
  • seo wiki
  • seo oslo
  • seo english
  • seo betydning
  • seo byrå
  • beste seo tips

…i følge hva Google kan fortelle oss om er populært relatert til dette ordet.

Ved å dekke innholdet som folk søker på i tilknytning til det lukrative søkeordet bygger du opp et inntrykk av at du har mye, høyaktuelt rundt temaet.

Teknikken kalles “halo effect“, etter den psykologiske teorien om at oppfatninger smitter.

Så det å bruke søkeordsdata om populære søk, for å nå synlighet på et større mer vanskelig ord kan brukes for å sjarmere Google. Men dette prinsippet kan også brukes for å sjarmere brukere generelt og da danne grunnlag for nettopp hva du bør skrive om for å nå markedet.

Når du dekker en større del av etterspørselsen, er det nesten som å jukse når du setter innholdsstrategien. Folk er allerede på jakt etter innholdet du lager.

For å sjarmere Google trenger du altså å ha tilstrekkelig innhold rundt et søkeord.

Men Google hever terskelen ytterligere og stiller nå og forventet fremover i 2020 enda sterkere krav til kvalitet.

Oppdateringer / prinsipper fra Google som underbygger dette:

Disse tre oppdateringene er etter mitt skjønn bare forskjellige måter å sikre kvalitet i innholdet.

I utgangspunktet krever Google (og brukere) at du har mye innhold om et tema for at du skal være synlig.

I tillegg kreves det at dette innholdet holder høy kvalitet.

Min konklusjon er at det er dyrere nå enn før å trå feil. Så du kan ikke bare spytte ut innhold som er halvtygd.

Bruk data og analyser, så strategien ikke blir basert på slump

Pontus Staunstrup er en av Nordens mest erfaren strateg med fokus på Content Marketing, strategi / innholdsmarkedsføring og sosiale medier og har skrevet boken “Content Marketing för alla“. Staunstrup er ansvarlig for modulen Content Marketing Strategi i Content Marketing Manager sertifiseringen.

Pontus Staunstrup

– En genomtänkt content marketing-strategi använder data både för att säkra att man gör rätt saker och att man hela tiden förbättrar och utvecklar.

Utan data, och analys, blir arbetet baserat på tyckande och slump
– något som aldrig ger framgång”

Hvordan kan du sikre kvalitet i innholdet ditt?

Bruk data og historikk!

For å kunne svare på etterspørsel effektivt må du få med:

  • måloppnåelse for mottaker
  • orientering av innholdet ditt mot forretningsmål
  • bringe noe nytt til bordet

Skjønt mitt generelle råd her er heller inkluderende enn ekskluderende! Det de fleste gjør feil er å være synlig på for få søkeord – altså skrive for snevert innhold.

Men for å vite hvor grensene bør gå er det greit å gjøre litt kartlegging først:

  • Hvilket innhold på nettstedet ditt fungerer per i dag? Se etter innhold som fungerer som landingssider fra søkemotorene og som har enten lav bounce eller gir høy grad av engasjement.
  • Hvilket innhold fungerer best på konkurrentenes nettsted i organisk søk? Dette er lett å finne ut av med verktøy som Search Metrics og Semrush.
  • Hvilket innhold er populært i Social Media på andre språk på søkeordene du ønsker å være synlig på? Dette er mulig å finne ut av med verktøy som Buzzsumo. 
  • Hva er det du skal oppnå? Hvilke mål er satt på toppnivå for virksomheten og hvordan måles dette på nettstedet?

Kombinasjonen av historikk, konkurrentanalyse, popularitet og orientering mot forretningsmål utelater et kjent og kjært virkemiddel – kreativitet. Etter min erfaring trives kreativitet innen rammer, så man vet når man går ut av boksen – og ikke minst kontekst, hva er det vi egentlig skal oppnå? 

Dette var siste tips i serien om 10 tips for SEO i 2020, om du vil lære mer anbefaler jeg deg å melde deg på Content Marketing Manager-kurset.
Der vil jeg og andre med erfaring og kompetanse på innholdsmarkedsføring gi deg innsikt i enda mer og vise konkrete måter du kan jobbe enda bedre med dette.

Magnus Strømnes Bøe
Skrevet av
Magnus Strømnes Bøe

Magnus Strømnes Bøe er adm.dir. i RED Performance. Magnus bygde opp avdelingen for SEO og webanalyse, og har vært partner i selskapet siden 2013. Han er også styreleder i bransjeforeningen Bra Søk og ble i 2016 kåret til Årets Foredragsholder av ANFO. Magnus er en av Norges fremste faglige ressurser innen søk og har ansvar for modulen Digital synlighet i Content Marketing Manager-sertifiseringen.

Hold deg oppdatert på innholdsmarkedsføring

Få med deg det siste innen Content Marketing sammen med over 2.500 markedsførere som allerede har meldt seg på det månedlige nyhetsbrevet

  • Konkrete råd og praktiske tips
  • Ny kunnskap og innsikt fra bransjen

Over 2.500 markedsførere har allerede meldt seg på vårt nyhetsbrev!

Vi inviterer deg til kurs i 2019

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10% rabatt på et av våre kurs i 2019, inkludert «Content Marketing Manager»