Innholdsmarkedsføring har vært i enorm vekst i 2015, og det er bare begynnelsen. Flere og flere merkevarer blir publisister, noe som betyr at konkurransen også blir større og større i tiden fremover. Bør vi produserer mer innhold for å bli hørt?
Grunnen til at budskapet vårt ikke blir hørt, er fordi vi ikke måler effekten av vårt innhold. Det nytter ikke å produsere mer innhold hvis vi ikke måler effekten, samler inn kvalitetsdata og bruker den som et kompass for den videre satsingen vår.
Hva nytte har du av å produsere mer innhold hvis det ikke interesserer målgruppen din? Selv om mange merkevarer skaper og deler mer innhold, er det ikke alle som er like prestasjonsorienterte.
Vi må lære av vår tidligere satsing ved å se på hvilke resultater som vi har oppnådd, slik at vi kan bruke den dataen til å skape enda bedre resultater neste gang vi produserer innhold.
Det er tre vanlige utfordringer som merkevarer møter på når det kommer til innhold:
- Følge de innholdsidéene som målgruppen ønsker å ha/få
- Maksimere synligheten av innholdet ditt
- Samle riktig data av resultatene
Som merkevarer trenger vi en retning. Det å nå kunden online i det øyeblikket de er på jakt etter relevant innhold, er ingen enkel oppgave, men det er fullt mulig.
Hvordan sikrer du at ditt innhold blir oppdaget?
Må vi skape mer innhold og rope høyere enn konkurrentene våre for å bli oppdaget? Absolutt ikke, da konkurrerer man bare om oppmerksomheten og ikke om kundene.
For å vinne kundenes tillitt så kreves det mer enn bare å produsere mer innhold.
For at innholdet ditt skal bli mest mulig relevant og lettere å oppdage for målgruppen din, er det tre hovedområder som du kan fokusere på for å maksimere dette. Disse passer perfekt til utfordringene nevnt ovenfor:
- Bruke kvalitetsdata for å forstå hva slags innhold ditt publikum ønsker.
- Optimalisere innholdet for å maksimere synligheten i søkemotorer og i sosiale medier.
- Måle resultatene og bruke den dataen for å vurdere videre satsing.
Her er noen taktiske steg du kan følge for å gjennomføre de tre områdene nevnt over:
- Bygg en søkeorientert innholdsstrategi
- Lag en liste med emner og søkeord som interesserer ditt publikum. Finn ut hvilke emner og søkeord som er populære og hvilke som har høy konkurranse.
- Utnytt data for å skape en dypere forståelse av målgruppen
- Forstå segmenteringen av dine målgrupper før du skaper innhold
- Kartlegg innholdsemner med kundeprofil/persona og kjøpsreisen
- Undersøk hva markedet og konkurrentene dine gjør
- Få skribentene/forfatterne til å optimalisere innholdet på best mulig måte.
Her er problemet
Om man produserer og distribuerer innhold uten å måle det, så kommer man ikke videre. Man oppnår ikke bedre resultater, for “hjulet spinner” bare. Jo mer innhold du produserer dess fortere spinner hjulet, men fordi hjulet ikke er på sporet så går det ikke fremover. Satsingen din går ikke fremover før du kontinuerlig måler og tester, for først da er det mulig at din satsing havner på riktig spor.
De fleste merkevarer vet at de bør måle effekten av innholdet sitt, men fordi det er vanskelig og tidkrevende å utføre så er dette lett å droppe for mange.
Første steg er å finne en analysetjeneste som måler og samler inn den kvalitetsdataen som betyr mest for merkevaren din. Det finnes veldig mange slike tjenester.
Jung Suh, VP for digital markedsføring i SAP, sier i et av innleggene sine om det å forbedre innholdets prestasjon:
“Måling av Content Performance er absolutt en nøkkel, for hvordan vil vi ellers vite om pengene våre blir brukt fornuftig? Vi skaper og forbedrer innholdet vårt konstant. Med de riktige verktøyene og prosessene, er dette mer spennende enn skremmende. Vi kan se akkurat hvor innholdet vårt svikter, vi kan identifisere mangler og oppdage nye muligheter.”
Hvordan kan vi måle prestasjonen på samme måte som Jung? Først må vi finne ut hva vi bør måle; hva slags effekt vil vi at innholdet vårt skal skape? Hva er målet med innholdet? Deretter må vi sikre at analyseplattformen kan måle disse målene.
3 vanlige mål du kan starte med
Den dataen du vil måle bør falle under en av disse områdene:
- Rekkevidde
- Engasjement
- Konverteringer
For å måle dette – og for å skape mer engasjement, rekkevidde og/eller konverteringer – så bør en merkevare:
- Sette tydelige benchmarks og nøkkelindikatorer.
- Benytte den analyseplattformen som inneholder flest integrasjoner, slik at du får et bedre perspektiv av prestasjonen din.
- Handle/gå til aksjon med denne dataen, for å justere fremtidig innhold og for å sette satsingen på riktig spor.
Om vi ikke måler vår innholdsmarkedsføring, vil vi før eller siden nå et platå der vi ikke oppnår bedre resultater. Innfører vi ikke performance i strategien vår, vil vi sløse bort markedsføringskroner fordi vi i essensen bare roper for å bli hørt. Performance er å måle og teste innholdet helt til det resonerer så mye med publikum at de gir oss de resultatene vi ønsker oss.