Lykkes med innhold i 2021? 5 tips til hvordan du sparker i gang arbeidet

De fleste bedrifter (oss inkludert) tar i disse dager avskjed med det gamle året –  og klekker ut planer for det nye. En plan for innhold er én av dem. En helt essensiell en, om du vil lykkes.  

For om du vil at innholdsmarkedsføringen skal gå på skinner, er god planlegging nøkkelen. Du trenger en plan for å samle ideer, fordele ansvar, planlegge og dokumentere. Uten er det vanskelig å få kontinuitet og fremgang.

Har du ikke dette på stell enda, fortvil ei! Det trenger ikke å være avansert.

Det er heller ingen fasit, men her har vi samlet 5 enkle tips som gjør det enkelt å komme i gang:

 

1. Sikt deg inn på idealmålgruppen

Jo bedre innholdet er tilpasset målgruppen, desto bedre vil det treffe. Åpenbart, men likevel blir det ofte glemt. Er det ikke relevant, vil leseren søke svar andre steder. Før du begynner å lage en innholdsplan, vær derfor sikker på at du vet hvem du skal lage innhold for:

  • Hvilke spørsmål har de?
  • Hvilke bekymringer, ønsker og drømmer har de?
  • Hvilke temaer opptar dem?
  • Blant hvilke kilder og i hvilke kanaler søker de informasjon?

Dette kan du gjøre ved å lage personas (gi den ideelle kunden et fjes og en personlighet). Se på noen av dine drømmekunder i dag. Hva kjennetegner dem? Du kan også gjøre research gjennom kundeundersøkelser eller ved å spørre kundeservice om hvilke spørsmål de ofte får. Når du forstår hva målgruppen er opptatt av, er du bedre rustet for å fylle planen og året med innhold som faktisk faller i smak.

 

2. Tilpass innholdet etter kjøpsprosessen

I innholdsplanen kan du skille mellom informasjon kunden søker i en tidlig fase, og det som skal fungere som det siste dyttet over målstreken (for eksempel til et gjennomført kjøp). Alt innholdet du produserer bør ha som mål å få leseren ett skritt videre i prosessen.

Det er dette kaller vi inbound marketing – å skape tilpasset innhold som frister leserne videre. Vil du lære mer om dette, sjekk ut guiden vi har laget, Skap riktig innhold til rett tid.

3. Brainstorm ideer

Noen tips til hvordan du kommer opp med ideer og tema for innhold:

  • Ta utgangspunkt i årshjulet: Med sesonger, høytider og begivenheter, kan årshjulet være et godt utgangspunkt. Noter ned alle viktige datoer, som arrangement i bransjen, frister, og lignende. Slik får du planlagt tidsaktuelt innhold og unngår å bli tatt på sengen når noen av datoene nærmer seg.
  • Hent inspirasjon fra de beste: Få oversikt over nettsteder og blogger i bransjen (både inn- og utland) som er gode på innhold, og se hva de gjør.
  • Bruk sosiale medier: Se hvilke saker som blir delt og kommentert – og hvilke som ikke blir det.
  • Gjør gammelt til nytt: Se gjennom tidligere publisert innhold, er det noe som kan oppdateres og brukes igjen, en populær sak som kan få en oppfølger, eller lignende?

 

Les ogsåHar bedriftsbloggen daua? Her er medisinen som vekker den til live

 

4. Lag en plan

Har dere spikret hva slags innhold og temaer som skal dekkes? Supert – da gjenstår det bare å plotte det inn i en plan inndelt i felter, som for eksempel disse:

  • Tittel
  • Type innhold (blogg, infografikk, e-bok, pressemelding etc.)
  • Forfatter
  • Nøkkelord for søkemotoroptimalisering
  • Call to action (hvilken handling ønsker du?)
  • Dato for publisering
  • Status (skal skrives, venter på gjennomgang, publisert etc.)
  • Kommentarer
  • Ideer til relatert innhold

 

Innholdsplanen kan være et enkelt oppsett, som for eksempel et Excel-ark. Det viktigste er at det er nedskrevet, at alle som trenger tilgang har det, og at det enkelt kan oppdateres av alle involverte. Google Docs funker fint til dette formålet.

Vi anbefaler også Trello, et glimrende verktøy til innholdsplanlegging (og til himla mye mer!).

 

5. Gjør det i praksis

Å implementere planen er kanskje der det oftest stopper opp. Vi har alle støtt på planer, maler, prosesser og guider som er utviklet med de beste intensjoner – men som fort feiler fordi ingen bruker dem.

Vil du sikre suksess, få med deg folk på laget: 

  • Inkluder det i mandagsmøtene: Hva skal gjøres og hvem skal gjøre det i uken som kommer?
  • Fordel oppgavene: Sørg for at det er flere som deler på ansvaret. Å skape godt innhold tar tid, se til at ingen får mer å gjøre enn hva som er realistisk og gjennomførbart.
  • Gi noen hovedansvaret: La noen være innholdsansvarlig som sørger for at alt innhold blir skapt og distribuert til rett tid.
  • Sett skriftlige frister: «Så snart som mulig» er ingen frist, sett datoer. Folk har en tendens til å ta det mer på alvor dersom det er skriftlig.

Som sagt, det finnes ingen fasit, og planen trenger ikke være avansert. Men, den må eksistere skal det bli noe ut av det. Det beste du kan gjøre, er å begynne et sted. Og husk: ikke la planen bli for rigid, Mye kan skje i løpet av et år, så gi rom for fleksibilitet.

Forfatter:

Camilla Hager

Camilla er lærer på papiret, tekstforfatter i hjertet – og av yrke. I 13 år har hun jobbet med tekst og innhold, og har siden 2010 drevet tekstbyrået HvabeHager i Trondheim. Der er hun i sitt ess når hun får pønske ut lekende budskap og tekster som selger.

I en årrekke har Camilla holdt skrivekurs, foredrag og workshops for både private og offentlige virksomheter. Hun er også fast gjesteforeleser ved BI Trondheim. Kanskje er det lærerbakgrunnen som gjør det, men én ting er sikkert: Ingen kursdeltakere får gå ut døra før Camilla er sikker på at de har med seg ny, konkret kunnskap og verktøy som gjør at de kan skrive bedre enn da de kom.
Camilla har nettopp skrevet boken «Skriv så du får ja» er også en av de fagansvarlige på Social Media Manager sertifiseringen til Content Marketing Norge.
Les flere artikler fra Camilla på: Tekstforfatterbloggen

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.