Joakim Ditlev om innholdsmarkedsføring: 5 steg til en god strategi

Joakim Ditlev avholdt et interessant strategiseminar på Epic Content Marketing 2015. Joakim kommer fra Content Marketing DK og er forfatter av den første danske boken om innholdsmarkedsføring – Content Marketing Bogen.

I strategiseminaret gikk han blant annet igjennom hvorfor innholdsmarkedsføring mislykkes og 5 steg til en content marketing-strategi. La oss gå i gjennom strategiseminaret til Joakim.

Hvorfor innholdsmarkedsføring mislykkes: 5 feil vi ofte gjør

  1. Vi liker å skape verdifullt innhold for publikumet vårt, men vi har ikke en dokumentert strategi for det.
  2. Vi fokuserer på flere markeder eller forretningsområder samtidig.
  3. Sjefen viser for lite engasjement.
  4. Vi fokuserer for lite på distribusjon av innholdet.
  5. Vi er tidsoptimister.

Vi kan se på disse fem feilene at det er en mangel på fokus. Så hvordan får vi fokus? Vi må vite hvilken retning vi skal. Vi trenger et formål. Uten en dokumentert strategi, så er det vanskeligere å nå målet vårt.

5 steg til en dokumentert content marketing-strategi

  1. Formål
  2. Forretningsmål
  3. Målgruppe og persona
  4. Organisering og implementering
  5. Innholdsdistribusjon

Formål: Hvorfor gjør du det du gjør? Følgende eksempel for formål er av Inc.com, og har vært som en veiviser og et kompass for deres satsing i alle år. Det må ditt formål også være. Formålet skal forklare hvorfor bedriften din eksisterer. Her er Inc’s eksempel på et content marketing-formål:

“Welcome to Inc.com, the place where entrepreneurs and business owners can find useful information, advice, insights, resources and inspiration for running and growing their businesses.”

Forretningsmål: Hvilke forretningsmål prøver du å nå? Mer salg, mindre kostnader? Her er tre mål du bør vurdere:

  • Sales – “Vårt mål er å øke salget av petroleum med 50%”
  • Savings – “Vi må kutte ned kostnad per kunde med 20%”
  • Sunshine – “Vår ambisjon er å bli den mest kjente merkevaren i Norge”

Målgruppe og persona:

content-marketing-strategiseminar-av-joakim-ditlev-p-epic-content-marketing-2015-24-638

En persona er personifiseringen av en målgruppe og en svært viktig del av enhver innholdsstrategi.” – Erlend Førsund. For å lage verdifullt innhold må vi vite hvem vi snakker til. For å forstå målgruppen din bedre, kan du fylle ut en slik persona:

persona-målgruppe-markedsføring
(klikk for å laste ned mal)

For å fylle ut hver av kolonnene ovenfor, så trenger vi innsikt om kunden vår. Så hvordan kan vi få tak i innsikt om kunden vår? Vi kan blant annet få god kunnskap om våre kunder gjennom undersøkelser, fokusgrupper, intervjuer og innsikt fra kundeservice.

Organisering og implementering: Slik er ofte media organisert:

content-marketing-strategiseminar-av-joakim-ditlev-p-epic-content-marketing-2015-28-638

Redaktørens (Editors) rolle: Administrere prosjekter, fastsette deadlines, kvalitetssikre innhold, kontakte eksterne innholdsprodusenter osv. Det som er viktig er å sette opp en kalender med tidsfrister. På den måten blir det enklere å kontinuerlig levere innhold til publikum.

Innholdsdistribusjon: Hva er poenget med å produsere innhold når folk aldri ser innholdet ditt? Når du skal promotere innholdet for å få det foran publikum, er det lurt å ha en miks av distribusjonskanaler: eide, kjøpte og fortjente medier. Hovedfokuset ditt må være eide medier. For at innholdsmarkedsføring skal bli en suksess, må man vanligvis bruke like mye tid på å produsere innholdet som å distribuere det.

[Tweet «“Content is fire, social media is gasoline.” – @JayBaer»]

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.