Dette kan være grunnen til at du ikke er mer vellykket: Husker dine potensielle og eksisterende kunder deg?
Scott Aughtmon, Business Strategist og innholdsmarkedsfører, sa i et innlegg noe som først kan være sjokkerende. “Om du forstår effekten av denne sannheten, så kan det forvandle måten din bedrift skaper innhold.”
Skaper du innhold som legger seg i bakhodet til dine kunder til de trenger det du tilbyr, da lykkes du med din CM satsing!
Har du noen gang lurt på om grunnen til at din bedrift ikke er mer vellykket, er fordi potensielle kunder avviser deg? Fakta er at det sannsynligvis ikke er korrekt (om produktet ditt er godt nok og det er behov for det). “Grunnen til at du ikke er mer vellykket”, sier Scott Aughtmon, “kan være så enkelt som at: Kundene husker deg ikke.”
Når du innser at en av de største problemene din bedrift møter bare er et hukommelsesproblem, så forstår du at den viktigste oppgaven i business er å skape minneverdig, uforglemmelig og verdiskapende innhold.
Dette er en grunnleggende suksessfaktor for innholdsmarkedsføring – og for markedsføring generelt.
Følgende bok har ikke noe med content marketing å gjøre, men den inneholder en sannhet som alle markedsførere bør kjenne til. Joshua Foer sier i boken sin “Moonwalking with Einstein”:
“Prinsippet bak alle hukommelsesteknikker er at hjernen vår ikke husker all type informasjon like godt. Vi er flinke til å huske visuell informasjon som bilder, men vi er ikke like gode til å huske ord og tall.”
Han mener at hemmeligheten er evnen til å forvandle ting vi ønsker å huske til minner som hjernen vår er skapt for å huske. Da blir spørsmålet, hvordan gjør vi dette? Foer gir oss følgende svar på dette.
“Ideen med de fleste hukommelsesteknikker er å endre noe som er kjedelig til noe som er så fargerikt, så spennende og så annerledes fra alt annet du har sett tidligere, slik at det er umulig å glemme det.”
Når vi leser sitatet, så skjønner vi at det ikke nytter å produsere “mainstream” innhold. Det vil jo ikke holde på publikums oppmerksomhet. Vi må skape innhold som er unikt og uforglemmelig.
Her er fire forslag til hvordan du kan gjøre din bedrift mer uforglemmelig ved hjelp av content marketing:
-
Case studies
Gode fortellinger og historier er et veldig effektivt verktøy – våre hjerner er som skapt for å huske dem. Caser presenterer ikke bare ord og tall som dine potensielle kunder vil huske, men de forteller historier som forsterker og skaper sammenheng i de ordene og tallene som din bedrift bruker.
-
Repetisjon
De fleste fremmede personer vi møter husker vi ikke, men vi husker de vi liker. Målet ditt er å få kunder til å kjenne, like og stole på din bedrift. For at vi som bedrift skal oppnå det, så må vi gjøre det på samme måte som vi ville ha gjort personlig: Vi må holde jevnlig kontakt med personer vi ønsker å bli husket av. Dette kan vi som bedrift blant annet gjøre gjennom nyhetsbrev.
[Tweet «Vi må holde jevnlig kontakt med personer vi ønsker å bli husket av»]
-
Innbilningskraft
Innholdsmarkedsførere kan benytte seg av innbilningskraft for å knytte uforglemmelige relasjoner mellom bedrifter og kunder. Målet blir å lage innhold som oppfordrer potensielle kunder til å forestille seg hvordan det er å gjøre forretninger med deg, som vi snakket om i “De 6 psykologiske veiene til økt innflytelse”. Dine kunder vil da oppleve din bedrift i forhold til deres behov, noe som gjør at de husker deg på et dypere nivå.
-
Stemme/tone
Finn og bruk din egen unike stemme. Foer sa “ideen bak de fleste hukommelsesteknikker er å endre noe som er kjedelig til noe som er så fargerikt, så spennende og så annerledes fra alt annet du tidligere har sett, slik at det er umulig å glemme det.” Akkurat det kan og vil du kunne gjøre med innholdet ditt om du skriver (og snakker) med din egen stemme. Dette vil gjøre at innholdet ditt skiller seg ut fra alle andre.
Nå som vi vet at potensielle og eksisterende kunder har lett for å glemme bedrifter, produkter og ting, så vet vi at vi må gjøre vår innholdsmarkedsføring mest mulig uforglemmelig!
Hvordan lager du uforglemmelig innhold?