Nina Hareide-Larsen er Divisjonsdirektør i DNB og snakket om Content Excellence under Content Performance-konferansen.
DNB vant prisen ”Content Excellence” under den første Content Marketing Awards i 2015. Nina leder arbeidet med sosiale medier i DNB, i tillegg til kundesenteret, hvor alle spørsmålene til DNB kommer inn. I sitt foredrag delte Nina erfaringer om det som bl.a. førte til at de fikk denne prisen tidligere i år.
[Tweet «”Hvis media ikke virker for deg – så vær et medie.” http://bit.ly/1mjRJX7 @ninahareide«]
Mange bygger egne mediehus, det gjør også DNB.
Det å ha en egen distribusjon er ekstremt viktig om man ser på seg selv som konkurrent med andre mediehus. DNB prøver å snakke mer om det kundene er opptatt av, fremfor seg selv. De driver Norges største kommersielle Facebook-side, som er den sentrale plattformen deres i sosiale medier.
De sosiale kanalene er drevet av engasjement. Nina påpekte at om du og jeg ser på forsiden til VG, ville vi sett det samme, men om vi hadde sett på Facebook, ville det ikke vært slik.
Man kan skape innhold ut av nærmest ingenting. Når Suarez bet Giorgio Chiellini laget DNB Facebook-posten som du ser under, og den spredde seg veldig fort. Det trenger ikke være så mye som skal til.
Trafikken fra dette ene bilde bidro til like mye konvertering som betalt søk.
Ferie eller forsikring?
En bank er ganske kjedelig om man snakker om det den driver med. Man våkner ikke opp om morgenen og tenker på forsikring, men kanskje man tenker på at man snart skal reise på ferie. De fleste andre bankene snakker om reiseforsikring, DNB gir kundene innhold. ”Hvilket land kan man kjøpe iPhone 6 billigst?” og ”Hvordan får du råd til drømmeferien?”.
Starte bedrift – eller starte bedriftskundeforhold?
Drømmer du om å starte eget – eller om å bli bedriftskunde hos DNB? De som jobber i DNB vet utrolig mye om hva som kommer til å skje og hva du bør gjøre når du starter bedrift, da de har drevet med dette i mange år. DNB har systematisk delt kompetanse for å være mer til stede og relevante. Gjennom å jobbe med å dele innsikt får de som trenger det forhåpentligvis en merverdi ut av det, og DNB får innsikt om hva leseren trenger når de skal starte egen bedrift.
Å dele et råd
DNB har brukt mye energi på å si at de aldri stenger. I stedet for å bare reklamere for det, laget de Døgnet. DNB brukte reklamepausene på TV2 for at folket i Norge skulle få gi tips og råd til hverandre. Det oppstod kommentarer om at reklamepausen var mer underholdende enn selve programmet den ”avbrøt”.
Man må aldri glemme hva man egentlig driver med. Selv om det er en skjerm i mellom oss, er det fortsatt kompetansen vår kundene vil ha. De har fortsatt de samme behovene. Det er de gode rådene de vil ha. Kundebehovene er de samme som de alltid er vært. Content Marketing er det som funker best for DNB.
Hvordan strukturerer DNB innholdsarbeidet?
DNB opphevet tradisjonelle skiller mellom PR og sosiale medier. Nå har de nyhetsdesk og redaksjonsmøter hver morgen samt trafikk-møter hver fredag.
Har du lyst til å lære av de beste innenfor Content Marketing samt få inspirasjon og erfaring fra suksess caser? Sikre deg plass her.
[image_hover image=’https://contentmarketing.no/wp-content/uploads/2015/12/ecm-2016-cta.jpg’ hover_image=’https://contentmarketing.no/wp-content/uploads/2015/12/ecm-2016-cta2.jpg’ link=’https://contentmarketing.no/epic-content-marketing/’ target=’undefined’ animation=’undefined’ transition_delay=’1200′]