Lurer du på hvordan du måler avkastning på investeringen? Eller best av alt, hvordan du kan bruke innholdsanalyse til å forbedre din innholdsmarkedsføring?
I dette innlegget vil du ikke bare få vite avkastningen, men også hvordan du kan måle effekten av din innholdsmarkedsføring, slik at du kan forbedre strategien din. Du vil ved hjelp av nøkkelindikatorer lære å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer, slik at du kontinuerlig kan gjøre forbedringer.
Hvordan spore strategiske KPI-er i innholdsanalysen
Det første du må gjøre når du skal sette sammen et måleprogram, er å finne ut hvor ofte du har tenkt til å samle inn data. En bra start er å måle effekten av markedsføringen månedlig, og samtidig sjekke noen tall ukentlig (for å sikre at du holder deg på sporet fram mot målet). Når du har besluttet hvor ofte du skal samle inn data, så kan du lage et regneark som dokumenterer og sporer følgende:
- Markedsmål. Har du flere markedsmål så kan du sette dem i prioritert rekkefølge.
- Nøkkelindikatorer (KPI-er) som du skal bruke for å effektmåle innholdet.
- Plan for å samle prestasjonsindikatorer
- Den ansvarlige for innsamling og rapportering av data.
Nedenfor er et enkelt regneark som vi i Content Marketing Norge bruker. Den kan også du bruke. Hvis du planlegger å dele tallene på tvers av bedriften – noe vi selv gjør – bør du bruke en felles plattform som Google Drive. På den måten kan alle se, gjøre endringer og oppdatere når som helst.
Last ned mal til månedlig KPI-rapport her.
Alle som jobber med innholdsmarkedsføring bør vite hvilke indikatorer bedriften bruker for å effektmåle innholdet. Du spør sikkert deg selv, hvorfor er det så viktig? Hvis for eksempel innholdsprodusenten vet hvordan arbeidet sitt påvirker overordnede markedsmål, så vet de alltid hva de må forbedre.
Her er noen eksempler på KPI-er du kan rapportere:
- Merkevarekjennskap
- Trafikk
- Sidevisninger
- Seere
- Nedlastinger
- Diskusjoner på SoMe
- Henvisningskoblinger
- Engasjement
- Kommentarer
- Likes
- Delinger
- Videresendinger
- Backlinks
- Leads
- Skjemautfyllinger
- Nedlastinger
- Påmeldinger / abbonnenter
- Konverteringsrate
- Salg
- Online
- Offline
- Kundelojalitet – Hvor mye av innholdet konsumeres av eksisterende kunder (i prosent)
- Mersalg – Salg av nye produkter og tjenester
Slik kommer du i gang med innholdsanalyse
Måling og rapportering blir bare så komplisert eller så enkelt som du gjør det til. Ikke mål bare for å ha noen tall å vise til ledelsen. Hvis du er usikker på hva du skal måle, spør deg selv følgende:
- Hjelper disse tallene deg å se hvordan du ligger an i forhold til målene?
- Kan jeg gå til aksjon med disse tallene? Vil de gi meg innsikt i hvordan jeg kan forbedre min strategi?
Hvis du ikke kan svare på spørsmålene ovenfor, så trenger du sannsynligvis ikke å samle inn den dataen foreløpig.
Samle handlekraftige tall: Du bør bare samle inn data du har lyst til å bruke, som du kan handle på, og som du kan iverksette tiltak etter.
Vær klar til å adaptere: Dataen du rapporterer vil over tid trolig endre seg, derfor bør du kvartalsvis, halvårlig eller årlig evaluere listen med tall, slik at du er sikker på at du samler inn dataen som best adresserer spørsmålene ovenfor. Samtidig som dine misjoner og mål utvikler seg med bransjen, vil du ved å se på tallene dine kvartalsvis sikre at tallene fortsatt er relevante.
Ta deg tid til innholdsanalysen: Det er dessverre ikke nok å samle inn data og føre de inn i et regneark. Vi må også analysere og vurdere neste steg.
Dataen må analyseres slik at du forstår hvor det er mulig å gjøre forbedringer, og på hvilken måte disse forbedringene kan gjøres. Om noen dataer viser at innleggene på emnet “interiør” får høyest antall Facebook delinger, tweets og likes, så vil en riktig analyse av disse dataene hjelpe deg å dra nytte av dette emnet enda mer.
Når du måler resultatene av innholdsmarkedsføringen, vil du stadig lære hva ditt publikum liker. Den informasjonen kan du bruke til å kontinuerlig gjøre forbedringer. Gjør du det, vil du ikke bare få mange lesere, men du vil få begeistrede lesere – og da vil de etterhvert bli dine kunder.