9 tips for å lykkes med Influencer Marketing

Lee Odden, Brian Solis og Traackr lanserte for et par år siden rapporten, Influence 2.0: The Future of Influencer Marketing, som omhandler hvordan store organisasjoner og bedrifter jobber med Influencer Marketing.

I rapporten gjør Brian Solis klart at merkevarer er nødt til å utvikle deres Influencer Marketing fra en kortsiktig kampanje til langsiktig relasjonsbygging med opinionsledere i sin bransje.

Her er de 4 viktigste funnene du som markedsfører bør ta med deg videre:

1) 71% av alle markedsførere sier at deres Influencer Marketing er strategisk eller svært strategisk

Samtidig allokerer bedriftene kun 10% av markedsbudsjettet deres på Influencer Marketing. 50% av alle markedsdirektørene som Lee Odden, Brian Solis og Traackr intervjuet allokerte mindre enn $100,000 årlig.

Disse selskapene blir nødt til å øke andelen av budsjettet  til det som de mener er viktigst i strategien.

Her er nøkkeltallet; 55% av alle som ble intervjuet svarte at de planla å allokere mer penger på Influencer Marketing i løpet av 2017. Blant alle de selskapene som brukte mer enn $250,000 årlig, så er dette nøkkeltallet opp i 67-77%.

2) 74% av alle markedsførere har som mål å generere salg gjennom Influencer Marketing

Disse selskapene ønsker ikke bare å bygge bevissthet og å nå et større publikum, men majoriteten av alle disse markedsdirektørene (74%) fokuserer også på å øke salget gjennom et samarbeid med opinionsledere. Nøkkelen er å tenke helhetlig – vi må påvirke gjennom hele kjøpsprosessen.

mål for influencer marketing

3) 43% av alle markedsførere tester Influencer Marketing

Influencer Marketing er fortsatt i en tidlig fase hos mange store selskaper, men er en viktig markedsføringsstrategi som nå testes ut av svært mange bedrifter verden over. Mens 28% av alle markedsdirektørene rangerer deres Influencer Marketing som kampanjedrevet, er det 24% som jobber med dette langsiktig og kontinuerlig.

4) 57% av alle markedsdirektørene sier at Influencer Marketing vil bli integrert som en del av markedsføringsmiksen i løpet av 3 år

Foreløpig er det kun 5% av alle markedsdirektørene som vurderer deres Influencer Marketing som integrert i miksen. Tallet over viser at Influencer Marketing møter en fremtid hvor de aller fleste bedrifter har integrert dette i sin markedsføringsmiks i løpet av de neste årene.

Ved å engasjere opinionsledere på en autentisk og langsiktig måte, og ved å skape verdifullt innhold sammen med influencers – og for deres publikum, så vil markedsdirektører kunne påvirke salg, kundetilfredshet, retention og kundeopplevelsen.

Du kan laste ned hele Influence 2.0-rapporten her >>.

Her har du 9 steg til å komme i gang med Influencer Marketing

  1. Gjør en bakgrunnssjekk: For å finne ut av hvem influencer som er lurt å samarbeide med, så må du finne ut hvilken ekspertise de kan bidra med. Du vil på den måten sikre at innholdet både blir relevant for opinionslederens publikum og ditt publikum.
  1. Presenter verdien (vinn-vinn): Ikke fokuser på deg og dine forretningsmål når du spør en influencer om han eller hun er interessert i å samarbeide. Start med å fortelle hva vedkommende får ut av dette samarbeidet. Det må være vinn-vinn.
  1. Ikke spør om for mye for fort: Influencers og opinionsledere får stadig tilbud om å samarbeide på ulike prosjekter. Hvis du er i begynnelsen av relasjonen, så start med et lite forslag som ikke krever så mye.
  1. Tenk på influencers tidlig i fasen: Du bør alltid tenke på hvordan du kan samarbeide med en opinionsleder. Når du utformer innholdsstrategien, så spør deg selv, “Kan jeg samarbeide med en influencer her?”.
  1. Aktiver opinionsledere før du trenger de: For å få mest ut av din innsats, så må du bygge langsiktige og sterke relasjoner med opinionslederne på forhånd. Invester tid og krefter på å identifisere, knytte kontakt og engasjere deg med influencers før du trenger et samarbeid – ikke i det du trenger det.
  1. Bruk riktige markedsføringsverktøy: Hvordan finner du influencers? Hvordan når du ut til de riktige personene, og hvordan engasjerer du deg med de? Det finnes verktøy for akkurat dette, og her er noen av dem:
    • Research: Buzzsumo kan brukes for å identifisere og finne riktige opinionsledere.
    • Markedsplass: Webinfluential og Tapinfluence er to plattformer hvor du kan “shoppe” influencers. Du betaler en pris, så vil opinionslederen dele innholdet ditt med sitt publikum.
    • Markedsføringsplattform: Traackr og GroupHigh er verktøy som bidrar til å utvikle, forbedre og opprettholde relasjonene.
  1. Gjør det enkelt for de å dele innholdet: En vanlig huskeregel, er å bruke 20% av tiden på å produsere innholdet og 80% på å promotere det. Etter all den tiden du har brukt på å produsere innholdet, så må du gjøre det lett for opinionslederen å dele innholdet.

Skriv innleggene på forhånd, slik at vedkommende bare kan kopiere, lime inn og publisere. Du kan f.eks. også installere Click To Tweet.

  1. Få innholdet til å jobbe hardere for deg (bruk innholdet om igjen): Innholdet du har produsert sammen med en opinionsleder, er verdifullt og nyttig for ditt publikum. Ikke la det samle støv på hylla. Bruk innholdet om igjen – gjør det om til andre mindre formater.

En e-bok kan gjøres om til en serie av blogginnlegg. Et blogginnlegg kan gjøres om til presentasjoner. Presentasjoner kan gjøres om til informasjonsgrafikk.

  1. Oppretthold alle forholdene du har til opinionsledere (“Keep them hot”): Målet, som nevnt over, er å bygge sterke og langsiktige relasjoner med influencers. Det betyr at du må engasjere deg med denne personen regelmessig.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.