Branding handler ikke om bedriftens navn. Det dreier seg heller ikke om salgsargumentet (Unique Selling Proposition) eller logoen.
Merkevarebygging er bare et annet navn for å skape en oppfatning.
Markedsførere spør seg selv ofte, “Hvordan skal vi brande dette produktet?” Det de virkelig spør om er hvordan de vil at målgruppen skal oppfatte produktet.
En merkevare er et løfte. Det er forventningen til en opplevelse. Merkevarer kan møte denne forventningen, de kan overskride den, eller i verste fall bomme på å møte den eller de forventningene merkevaren skaper.
Vi kan for eksempel se på Volvo. Navnet Volvo er synonymt med sikkerhet. Det har blitt brandet så godt at folk forbinder Volvo med sikkerhet.
I B2B-markedet skiller Cisco seg ut med deres “Human Network”.
«Cisco lager produkter som gjør det mulig for folk å være tilkoblet, uansett hvor langt fra hverandre en måtte være geografisk.» – Forbes
Blant alle frivillige organisasjoner er Røde Kors en forløper. Merkevaren deres betyr at hjelpen er på vei.
Essensen av en merkevare dreier seg ikke om fargene til merkevaren din, og heller ikke designet på den nye hjemmesiden din. Farger og design er selvfølgelig viktig, men selve essensen av en merkevare ligger i merkevarens oppfatning/mening. Ord har mening, og derfor blir og er ord viktig.
Volvos mening kom ikke fra logoen og heller ikke fra produktenes design. År inn og år ut har Volvo utført kollisjonstester, og som følge av det har det kommet en konstant strøm av produktomtaler. Disse produktomtalene har gitt Volvo og merkevaren en mening.
Merkevaren Volvo har blitt bygget av omtaler fra tredjeparter formidlet gjennom tredjepartsinnhold over tid. Det som andre har sagt om Volvo har bidratt til å skape merkevarens mening. Volvo har igjen forsterket denne meningen gjennom reklame og annonser.
En fremvekst av brukergenerert innhold
Googles adm.dir., Eric Schmidt, ble kjent for utsagnet:
“Every two days now we create as much information as we did from the dawn of civilization up until 2003.”
Som markedsførere har vi lyst til å få eksisterende- og potensielle kunder til å skape innhold om merkevaren vår. Vi prøver med andre ord å få de til å snakke om oss. Vi ønsker å oppnå det samme som Volvo; å skape en «Volvoaktig»-opplevelse hvor meningen til merkevaren kommer fra slik andre har oppfattet oss.
[Tweet «»Meningen med merkevaren vår avhenger av hva andre sier om oss.»»]
Dette leder oss ned til spørsmålet; hvordan inspirerer vi folk, kunder, brukere, journalister etc. til å generere innhold, og å snakke om oss på Facebook og Twitter? Om kunder skal engasjere seg i våre produkter og/eller tjenester, så må vi bidra i samtalen.
Innhold er valuta
Dagens internett er en endeløs 24/7-syklus av nytt innhold og sosiale handlinger. I denne syklusen innser merkevarer at innhold er valuta. – Bryan Rhoads, global innholdsstrategi, Intel
Innhold er valuta; noe vi forhandler med for å få publikums oppmerksomhet. Denne valutaen blir litt mer verdifull hver gang den blir delt av noen andre, og disse delingene kan fungere som valideringer/godkjennelser/bekreftelser.
Det er vår jobb å skape innhold som er verdt å dele. Hvordan det innholdet blir delt er ikke opp til oss.
Jobben din er å finne ut hva slags type innhold som har mest verdi for ditt publikum – og det som mest sannsynlig blir delt. Når du har funnet ut det, så må du samle de ressursene du trenger for å produsere så bra innhold du bare klarer.
Hvilke opplevelser skaper du med innholdet ditt? Hvilke løfter gir du? La oss diskutere i kommentarfeltet.
Bilde av Prayitno