Hvorfor bli sertifisert Social Media Manager i 2023?

På sertifiseringskurset Social Media Manager går vi gjennom de faktorene som er avgjørende for å kunne lykkes i sosiale medier. Vi starter på det strategiske nivået, men vi vil på de fleste modulene se veldig konkret og praktisk på hvordan bedrifter kan måle og rapportere sin suksess i disse kanalene.

Sertifiseringen er tilrettelagt for alle som ønsker innsikt i og som ønsker å kunne jobbe helhetlig og skape resultater gjennom effektiv bruk av sosiale medier. Modulene er tilrettelagt for at man som både erfaren, eller man har sosiale medier som ved siden av alt annet man gjør i markeds-, informasjons- eller kommunikasjonsavdelingen, skal kunne få det siste og mest oppdaterte kompetansen i bruken av sosiale medier.

Sertifiseringen passer for både store virksomhet, SMB-bedrifter og de av dere som jobber i en organisasjon, offentlig sektor eller liten gründerbedrift.

Ved å bli sertifisert Social Media Manager, vil du:

  • Jobbe frem et strategisk dokument for egen (din) virksomhet, med gode kommunikasjonsmål og konkrete avgjørelser for deres SoMe satsing
    Deltakere fra medier og byråer, jobber gjerne med utviklingen av en strategi for eget selskap eller en kunde
  • Lære å jobbe strategisk og systematisk, slik at du bruker dine ressurser på en effektiv måte
  • Tydeliggjøre målgruppen og definere virkemidler for å sikre økt engasjement og god kundedialog
  • Definere hvilke virkemidler du bør bruke for å sikre engasjement
  • Jobbe med både tekst, bilde og video, for å lære effektiv og effektfull innholdsproduksjon
  • Lære hvordan du skal kommunisere og presentere innhold
  • Få vite hvilket innhold og formater som skaper best resultater
  • Lære hvordan du setter opp effektive annonsekampanjer
  • Definere gode rutiner for måling: Hva skal måles, hvordan det skal måles og hvilke rapporter bør du lage deg både ukentlig, månedlig og kvartalsvis, for å sikre at du oppnår dine mål.

 

På sertifiseringen får deltakerne en strategimal hvor man vil  jobbe med å utvikle eller videreutvikle sin strategi for sosiale medier. Etter hver modul vil du kunne legge inn det som passer å ha med i din egen strategi. Når du har fått fylt inn det meste i din strategi, vil fagansvarlig gi deltakerne konkrete tilbakemeldinger på strategien.

 

Ved å ta i bruk det du lærer på denne sertifiseringen, blir du i stand til å drive effektiv kommunikasjon i sosiale medier. Du vil kunne legge til rette for økt salg og merkevarebygging av din bedrift / dine produkter i sosiale medier, uansett hvilket markedsføringsbudsjett du rår over og uansett om din bedrifter er i privat næring, offentlig virksomhet eller en organisasjon.

 

 

I forkant av sertifiseringen vil alle deltakerne få tilsendt fagboken utarbeidet av fagansvarlig for sertifiseringen.

«Hvordan oppnå suksess i sosiale medier» Astrid Valen-Utvik

 

 

 

 

Noen av merkevarene og bedriftene som har deltatt og blitt sertifisert er bl.a.:

sertifiserte smm

 

 

Deltakerne på sertifiseringen er fra både store og små bedrifter, organisasjoner og offentlig sektor. To av de som deltok våren 2023 var Karen Nybakk-Ingebrigtsen fra Innlandet Fylkeskommune og Solveig Tennes fra Komplett.

 

solveig tennes komplett i

«Jadda! En god gammeldags diplom i mellom fingrene og du ser nå på en sertifisert social media manager🫡
I hele vår har jeg spedd på kunnskapsbanken 🧠 og tatt et mer omfattende kurs via CMN og flinke Astrid Valen-Utvik fra Valen-Utvik AS. For å bestå sertifiseringen måtte jeg lage en sosiale media strategi for Komplett. Ingen lett oppgave for en potet fra nord, men jaggu gikk det bra 😅 Hvorfor trenger vi en strategi? Sosiale medier er dynamisk og vi må kunne endre på fokusområder uten å endre på strategien ✍🏻 #egenutvikling», Solveig Tennes fra Komplett

 

 

 

 

 

karen nybakk ingebrigtsen fra innlandet fylkeskommune i

«Woho 🎉 Sertifisert Social Media Manager!
Noe som er viktig uansett hva du jobber med er å holde seg oppdatert, men det gjelder kanskje litt ekstra når du jobber med sosiale medier!
Ikke bare litt heller… 👑 I vår har jeg tatt et omfattende kurs via Content marketing Norge, med Astrid Valen-Utvik i spissen og med flere veldig dyktige fagpersoner innen sosiale medier.  For å bestå denne sertifiseringen har jeg laget en sosiale medier-strategi for Innlandet fylkeskommune, noe som var veldig gøy! og den ble godkjent 🪩 Jeg har gjennom arbeidet med den strategien sett mer og mer at offentlige virksomheter ikke har vondt av å lære av de kommersielle på hvordan de tenker kommunikasjon og engasjement.

Tusen takk til CMN, Astrid, og alle de andre kursdeltakerne for mange fine samlinger 😁» Karen Nybakk-Ingebrigtsen fra Innlandet Fylkeskommune

 

 

 

 

I 2022 ble Silje Vedde fra Birger N. Haug sertifisert som Social Media Manager. Hun ga følgende tilbakemelding på sertifiseringen:

«Innholdsrikt kurs hvor man er innom mange plattformer. Liker at man både lærer å jobbe på et overordnet strategisk nivå knyttet til bedriftens visjoner, verdier og mål og samtidig går veldig konkret ned på detaljer om hvordan man jobber godt med SoMe-plattformene. Perfekt kick-start for å komme i gang med sosiale medier og ikke minst en ypperlig inngangsport for å vise viktigheten av tilstedeværelse i disse kanalene ovenfor ledelse og eiere. Anbefales!» Silje Vedde, Markedskoordinator, BIRGER NHAUG

 

 

 

 

«Et veldig nyttig og grundig kurs, og jeg gleder meg til å ta i bruk alt jeg har lært. At det hele skal resultere i en strategi som skal brukes i egen virksomhet, gjør det også enklere å tydeliggjøre nytteverdien av kurset» Ingvild Aarøe Tønnesen, Strategi og kommunikasjon, ARKIVVERKET

 

 

 

 

Du må gjerne sende en mail til tidligere sertifiserte for å få en vurdering av kurset.

Les mer om sertifiseringen på SocialMediaManager.no

 

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.