Møt Lee Odden, en av verdens fremste fagpersoner på digital markedsføring. Lee var på Epic Content Marketing 2017 den 26. april og snakket om digital markedsføring, innholdsmarkedsføring og Influencer Marketing.
Lee Odden er CEO i TopRank Marketing, et digitalt markedsføringsbyrå i Minneapolis. Odden og hans team har jobbet med noen av de største merkevarene i verden; McKesson, Marketo, LinkedIn, Dell, HP, Microsoft og Stables med flere.
I denne artikkelen deler vi Lee Odden sine tips til hvordan du starter med Influencer Marketing.
Influencer Marketing er blitt et utrolig hett tema innen markedsføring på grunn av effekten som oppnås. Hvis du får en opinionsleder / influencer til å samarbeide med deg om å lage innhold, så vil dette innholdet kunne oppnå en mye mer troverdighet og autoritet. Innholdet vil i tillegg til dette få muligheten til å nå opinionslederens publikum; et stort og relevant publikum.
Her er noen tips fra en presentasjon som Lee Odden holdt under MarketingProfs sin B2B Marketing-konferanse:
1. Gjør en bakgrunnssjekk
For å finne ut av hvem influencer som er lurt å samarbeide med, så må du finne ut hvilken ekspertise de kan bidra med. Du vil på den måten sikre at innholdet både blir relevant for opinionslederens publikum og ditt publikum. Du spør ikke Taylor Swift om hun kan omtale en Gaming mus, men PewDiePie har den rette kunnskapen for dette.
2. Presenter verdien (vinn-vinn)
Ikke fokuser på deg og dine forretningsmål når du spør en influencer om han eller hun er interessert i å samarbeide. Start med å fortelle hva vedkommende får ut av dette samarbeidet. Det må være vinn-vinn. Når du når ut til en opinionsleder, så fremhev hvorfor dette er verdifullt for akkurat dem.
3. Ikke spør om for mye for fort
Influencers og opinionsledere får stadig tilbud om å samarbeide på ulike prosjekter. Hvis du er i begynnelsen av relasjonen, så start med et lite forslag som ikke krever så mye. Hvis du spør om for mye, så kan du risikere at personen avviser deg i fremtiden.
4. Tenk på influencers tidlig i fasen
Du bør alltid tenke på hvordan du kan samarbeide med en opinionsleder. Når du legger ut innholdsplanen eller utformer innholdsstrategien, så spør deg selv, “Hvor kan jeg samarbeide med en influencer her?”.
5. Aktiver opinionsledere før du trenger de
For å få mest ut av din innsats, så må du bygge langsiktige og sterke relasjoner med opinionslederne på forhånd. Invester tid og krefter på å identifisere, knytte kontakt og engasjere deg med influencers før du trenger et samarbeid – ikke i det du trenger det.
6. Bruk riktige markedsføringsverktøy
Hvordan finner du influencers? Hvordan når du ut til de riktige personene, og hvordan engasjerer du deg med de? Det finnes verktøy for akkurat dette, og her er noen av dem:
- Research: Buzzsumo kan brukes for å identifisere og finne riktige opinionsledere.
- Markedsplass: Webinfluential og Tapinfluence er to plattformer hvor du kan “shoppe” influencers. Du betaler en pris, så vil opinionslederen dele innholdet ditt med sitt publikum.
- Markedsføringsplattform: Traackr og GroupHigh er verktøy som bidrar til å utvikle, forbedre og opprettholde relasjonene.
7. Gjør det enkelt å dele innholdet
En vanlig huskeregel, er å bruke 20% av tiden på å produsere innholdet og 80% på å promotere det. Etter all den tiden du har brukt på å produsere innholdet, så må du gjøre det lett for opinionslederen å dele innholdet.
Skriv innleggene på forhånd, slik at vedkommende bare kan kopiere, lime inn og publisere. Du kan f.eks. også installere Click To Tweet.
8. Få innholdet til å jobbe hardere for deg (bruk innholdet om igjen)
Innholdet du har produsert sammen med en opinionsleder, er verdifullt og nyttig for ditt publikum. Ikke la det samle støv på hylla. Bruk innholdet om igjen – gjør det om til andre mindre formater.
En e-bok kan gjøres om til en serie av blogginnlegg. Et blogginnlegg kan gjøres om til presentasjoner. Presentasjoner kan gjøres om til informasjonsgrafikk.
9. Oppretthold alle forholdene du har til opinionsledere (“Keep them hot”)
Målet, som nevnt over, er å bygge sterke og langsiktige relasjoner med influencers. Det betyr at du må engasjere deg med denne personen regelmessig.
Du må følge, monitorere og engasjere deg med opinionslederne i sosiale medier. Følg med på innlegg hvor du kan bidra eller svare på.
Et bonus tips – Jab, Jab, Jab, RIGHT HOOK!
Se på Influencer Marketing som en boksekamp. Hvis du steller deg i midten av ringen og åpner matchen med en “Right Hook”, så vil hvilken som helst erfaren bokser dukke unna og sende deg et slag tilbake.
Hvis du spør en opinionsleder helt ut fra det blå om vedkommende kan retweete eller dele innholdet ditt, så er sannsynligheten lite for at han eller hun gjør det.
I boksing bruker man noe som heter “Jab”. Jabben har ikke som mål å skade motstanderen. Den brukes ofte av profesjonelle for å måle avstanden til og å distrahere motstanderen. Jabben blir ofte på den måten etterfulgt av “Right Hook”.
Når det kommer til markedsføring, så må vi tenke på jabben som nyttig innhold. Når vi tilbyr nyttig innhold som ikke spør om noe tilbake, så vil mottakeren føle seg mer forpliktet til å gi noe tilbake, og dermed vil forespørselen (Right Hook) bli enda mer effektiv.