Hvordan lage og tilby det innholdet som dine kunder og potensielle kunder faktisk vil ha? Hvordan lager vi innhold som genererer salg, mer synlighet og flere lesere?
Ann Handley, Wall Street Journal-bestselgende forfatter, Keynote Speaker og Chief Content Officer, snakket om dette på Epic Content Marketing 2016 i Oslo. I denne artikkelen har vi oppsummert de viktigste punktene fra fjorårets presentasjon.
Ann Handley er en av årets hovedtalere på Epic Content Marketing 2017, som arrangeres 26. april. Flere fantastiske foredragsholdere og fagsesjoner lanseres i ukene som kommer! Sjekk ut foredragsholderne her.
Kvalitet vs. kvantitet
Dette er noe av det første spørsmålet som dukker opp når man snakker om innholdsmarkedsføring i dag. Altså, forventningen om at hvis man publiserer flere artikler eller videoer i uka, så forventer man automatisk at kvaliteten går ned.
Ann sier at kvantiteten trenger ikke nødvendigvis å være årsaken til at kvaliteten går ned – disse to kan sameksistere ganske godt.
Det er tre fundamentale ting du må ha på plass, for å kunne produsere mer kvalitetsinnhold som engasjerer.
- Bigger context
- Braver marketing
- Bolder perspective
Du kan bruke en større, modigere og tøffere markedsføring til å tiltrekke og konvertere flere folk inn i squaden din, til å få de til å føle seg en del av merkevaren din. Så, hvordan kan vi implementere denne tankegangen i våre bedrifter?
“The biggest missed opportunity in marketing is playing it too safe.” – Ann Handley | Tweet!
I den årlige undersøkelsen til Content Marketing Institute og MarketingProfs (Ann Handleys selskap), så har vi sett at den største utfordringen til markedsførere og bedrifter i dag, er å produsere mest mulig innhold som skaper engasjement. Dette har vært den største utfordringen for markedsførere og bedrifter i de siste seks årene.
1. Større kontekst
Sett din merkevares historie og markedsføring inn i et enda større kontekst enn før. Hva mener vi med dette? Pizza Hut er et godt eksempel på dette. De hadde et skilt ved siden av et av deres restauranter hvor det kun sto tre ord; “WE HAVE PIZZA”.
Det er en selvfølge at Pizza Hut serverer pizza. Dette er ikke et godt eksempel på en “større kontekst”. Her forteller de sine brukere det helt åpenbare. Dette var en forretninssentrisk måte å selge på – “dette er hva vi gjør”!
“A bigger story puts your business in context of what people care about.” – Ann Handley | Tweet!
En større historie og et større kontekst putter din bedrift inn i det dine kunder bryr seg om.
Blue Bottle Coffee er et prakteksempel på å putte produktet sitt inn i et større kontekst. Hvis du besøker hjemmesiden deres, vil du se at de har guider og kurs på hvordan man brygger kaffe riktig. Innholdet deres lærer deg masse nytt om kaffe, som du kanskje ikke visste om før.
Dette er Content Marketing på sitt beste. Og grunnen til at det funker, er at kunden føler seg mer kunnskapsrik etter at de enten har lest guiden eller sett på en av videoene for hvordan skape den beste kaffen. Klarer du å tilføre eller skape denne følelsen og denne verdien til dine kunder? Kundene vil huske deg bedre og har en større sannsynlighet for å komme tilbake, og å bli en del av din merkevare i fremtiden.
“Deling av kunnskap” er markedsføring som faktisk fører til overbevisning. | Tweet!
Hvordan kan du bidra til å øke kompetansen til kundene dine? Hvordan kan du få kundene dine til å føle seg kunnskapsrike, og dermed som en del av din merkevare? Lag innhold som underviser målgruppen din – fra enkle Instagram-sitater til korte videosnutter.
Bli en influencer / thought leader innenfor ditt område! Les mer om Influencer Marketing og Thought Leadership
2. Modigere markedsføring
Fortell enda modigere historier med mer innsikt og bedre opplevelser. Ann sin definisjon på en modigere markedsfører, er en som forteller historier som appellerer til konkrete utfordringer som ditt publikum har, og som ingen andre snakker om på den riktige måten i denne målgruppen.
Slack, verdens raskest voksende B2B-programvare, gjør dette utorlig bra. De produserer podcasten “The Slack Variety Pack”. De har tatt steget for å skape god innholdsmarkedsføring ved å produsere en podcast på kundenes premisser.
Podcasten handler om innovasjon, teknologi og hvordan man kan jobbe bedre og mer effektivt. Altså, podcasten handler om kundenes utfordringer og hvordan kundene kan bli mer effektive.
[pullquote align=»normal»]“For many people the first interaction they have with a company is via a sterile, lifeless lead gen ad that takes you to a prison landing page where you are forced to enter in your information (and you know you will get immediately called by an overbearing sales rep before you are ready to have that conversation.” – Bill, CMO i Slack. [/pullquote]
Produserer du innholdsrike opplevelser som kundene ønsker? Forteller ditt innhold en annen type historie med et konkret POV (point of view)?
3. Større og tøffere perspektiv
Tone, stil og “tone of voice” er din tøffeste. Tone of voice handler om hvem du er, og hvorfor du gjør det du gjør. “Tonen din reflekterer din kultur, forsterker historien din, og kommuniserer med empati til målgruppen du ønsker å nå”, sier Ann Handley.
Hvem er du? B2B-selskapet Uberflip har kartlagt og definert deres tone of voice som:
- Cheeky (overlegen, frekk) – “Vi har en personlighet, og vi er ikke redde for å vise den”.
- Accessible (tilgjengelig) – “Vi ønsker at våre kunder kan føle at de kan komme til oss for å lære om alt innenfor Content Marketing”.
- Progressive – “Vi ønsker å ligge i forkant av kurven og implementere nye strategier samt teknikker.
Når du skal definere din egen tone, er det noen regler du må vite: Du kan ikke bruke ord som “Vennlig, troverdig, ærlig”. Det er noe som er opplagt, og som alle selskaper virkelig bør være fra før av.
Grunnen til at du bør finne din tone of voice, er at du på den måten vil tiltrekke likesinnede.
Hva er din Tone of Voice? Spør deg selv følgende spørsmål:
Hvis man dekker til logoen din og/eller tar bort navnet deres, vil kundene og publikum gjenkjenne dere?
På Epic Content Marketing 26. april møter du bl.a: