Hvordan lager man innhold som folk vil dele videre? Veldig mange bedrifter publiserer innhold som ikke får tilstrekkelig med oppmerksomhet…
Fordi det ikke engasjerer leseren – og da blir ikke innholdet ditt delt videre. Her er noen råd til hvordan du får innholdet til å bli delt mer.
Professor Jonah Berger har studert psykologien bak hvorfor innhold, konsepter og idéer sprer seg. Undersøkelsene deres har vist at det er 6 prinsipper som gjør at ting sprer seg og blir trendy.
STEPPS (så mange av de som mulig) for å lage innhold som sprer seg som et virus:
- Social Currency – folk bryr seg om rykte sitt og hvordan de fremstår ovenfor andre. Man ønsker å fremstå som smart, interessante og oppdatert på det nyeste. Får du folk til å føle seg som insidere? Bidrar du til å skape et bedre rykte for leserne dine når de deler innholdet ditt?
- Triggers – “Top-of-mind means tip-of-tongue”. Du må trigge publikum til å tenke på deg ved å assosiere merkevaren din med én konkret ting. Det kan være en farge, smak eller et symbol. Hver gang de legger merke til dette, vil de tenke på merkevaren din.
- Emotions – Når vi bryr oss, så deler vi. Emosjonelt innhold går ofte viralt fordi vi ønsker å vise at vi også har medfølelse. Innhold med sterke følelser sprer seg. Fun fact; Folk har større sannsynlighet for å dele noe etter løping/trening.
- Public – Bygd for synlighet, bygd for å vokse. Jo mer synlig noe er desto større sannsynlighet er det for at de kjøper/deler. Det er en grunn til at Apple-symbolet er opp ned for deg (når mac-en er lukket), men riktig vei fordi som ser mac-en forfra.
- Practical Value – Innhold som er til nytte og som kan brukes til noe praktisk. Nyttige ting blir delt. Samle kunnskap og kompetanse i en enkel pakke, slik at folk lett kan dele informasjonen videre. Eksempelvis en guide.
- Stories – Informasjon sprer seg når folk snakker med hverandre. Historier er som et fartøy. Historier blir delt mer enn kun informasjon alene, derfor er det viktig å bygge en historie rundt informasjonen. Lag en interessant historie som folk vil fortelle til andre, og som bærer på dine idéer med i historiene.
Følger du én eller flere av disse prinsippene kan du være sikker på at innholdet ditt blir delt mer. Samtidig hjelper det også å promotere innholdet ditt ytterligere!