Google My Business

Forbrukerne i dag bruker Google for å søke og finne fram til produkter og tjenester. Google Min Bedrift har derfor blitt et viktig verktøy for bedrifter som ønsker bedre synlighet lokalt.

Med Google My Business (GMB) kan du opprette en oppføring og håndtere synligheten til bedriften din i Google. Med en GMB-konto øker du din lokale synlighet betraktelig.

Med Google My Business kan du:

  • Oppfordre folk til å omtale ditt firma.
  • Tilgjengeliggjøre viktig informasjon og kontaktdata om din bedrift (bl.a. navn, adresse, telefonnummer og åpningstider).
  • Gjøre det enkelt for potensielle kunder å finne fram til butikken din.
  • Promotere arrangementer og nyheter.
  • Legge til bilder av bedriften.

P.S: Det er gratis å registrere ditt firma i Google My Business samt å bygge oppføringen din. Det er viktig at du har og legger inn riktig data!

[BILDE]

Hvorfor bør du opprette Google My Business?

Det hjelper deg først og fremst med å interagere med målgruppen din, og samtidig vil du kunne gi nyttig informasjon til potensielle kunder. Har du ikke Google My Business, vil du gå glipp av mye synlighet, potensielle salg og omsetning.

Google My Business er gratis

Fordi det er et gratis verktøy som kan øke synligheten din betraktelig, er det en absolutt nødvendighet for deg som akkurat har startet et firma men, er også viktig for deg somhar et etablert firma eller franchise.

Det er 100% gratis og du og dine konkurrenter har tilgang til nøyaktig de samme funksjoner og muligheter, og har dine konkurrenter registrert seg så er det enda viktigere for deg og din bedrift å gjøre det samme.

Men, det er noe som heter “å optimalisere din Google My Business”. Det gjør du ved å optimalisere tekster, bilder og tilføre nok informasjon slik at du får bedre synlighet enn dine konkurrenter.

Generer leads og kunder

I løpet av de siste årene har søkeordet “i nærheten” økt kraftig.

Dette er et eksempel på lokal søk. Potensielle kunder Googler ofte f.eks. “frisør i nærheten”, eller “pizza i nærheten”. GMB gjør deg som lokal bedrift synlig i ditt nærområde. Google viser nesten alltid Google My Business-oppføringer når noen Googler med geografiske søkeord.

[BILDE]

Google My Business hjelper deg å rangere høyere i søk

Google sitt formål er å skape best mulig brukeropplevelse. Det gjør de ved å tilby mest mulig relevant søkeresultat. Da tar de ofte GMB som et utgangspunkt for et lokalt firma. Hvordan type informasjon, bilder og stikkord du har på denne profilen, vil avgjøre når du dukker opp og for hvilke søkeord.

Er du en italiensk restaurant, så vil du ikke dukke opp for en som søker på “indisk”. Har du lyst på flere kundeforespørsler og mer trafikk, er du nødt til å vedlikeholde og kontinuerlig oppdatere profilen din.

Hvordan sette opp Google My Business?

Det er en relativt enkel prosess som ser slik ut:

  1. Registrer din konto.
  2. Skriv inn firmainformasjon (navn, adresse, telefon, åpningstider og bransje).
  3. Verifiser kontoen (og adressen) din. Du vil motta et brev i posten med oppgitt kode. Dette er for å verifisere at dette er din adresse.

[BILDE]

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.