Google Merchant Center

Google Merchant Center er et verktøy nettbutikker bruker for å håndtere synligheten og annonseringen av deres produkter.

Poenget med Google Merchant Center (GMC) er at nettbutikker skal kunne laste opp hele produktkatalogen deres samt vedlikeholde produktinfo inkl. bilder og priser. På den måten får man promotert sine produkter i Google Shopping.

Hva kan du bruke Google Merchant Center til?

Når du som bedrift har fått satt opp en Google Merchant Center-konto, så vil du få følgende fordeler:

  • Nøyaktige Google Shopping-oppføringer: Potensielle kunder som Googler etter produkter vil kunne se din produktkatalog.
  • Integrasjon mot Google Ads: Produkter i GMC kan knyttes til konkrete Google Ads raskt og enkelt. Du kan også benytte seg av Remarketing for å markedsføre mot tidligere brukere som har besøkt dine produkter.
  • Produktomtaler: Offentlige produktomtaler kan integreres inn i oppføringene. Det vil si at du får stjernemarkering på annonsene dine. Produkter med 4.5 – 5 stjerner får ekstra synlighet.
  • Integrasjon med lokalsøk i Google: Oppføringene kan inkludere geografisk tagging, som leder kjøpere til butikker i nærheten.

Hvordan komme i gang med Google Merchant Center?

Fordi GMC integreres med så mange andre Google-produkter, så krever det flere kontoer for å sette opp:

  1. Ha minst en Google-konto fra før.
  2. En verifisert webside og bedrift på Google My Business, som krever en reell firmaadresse, telefonnummer, teknisk støtte og en sikker betalingsløsning på nettbutikken din.
  3. Produktdata – inkl. priser, tilgjengelighet og fraktinfo i et format som Google aksepterer (.txt eller .xml fra Excel). Ellers finnes det plugins og verktøy som hjelper deg importere produktdata automatisk.

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.