Google Analytics er et gratis verktøy for webanalyse som hjelper deg å analysere hvor trafikken din kommer fra og hva brukerne gjør på nettsiden din.
Webanalyse er forretningskritisk å holde styr på. Gjør du noen form for markedsaktiviteter, er det stor sannsynlighet for at noe eller all trafikk går til hjemmesiden din. Med Google Analytics kan du spore hele kundereisen – fra brukeren klikker på en Facebook-annonse til vedkommende fullfører ønsket handling (f.eks et kjøp eller å sende inn et skjema).
Hvordan fungerer Google Analytics?
Man installerer en “sporingskode” inn i kodene på nettsiden din. Koden sporer brukerens ulike aktiviteter på nettsiden din samt demografisk data; Alder, kjønn, interesser og lokasjon. Denne informasjonen blir sendt til Google Analytics sin server.
Det neste som skjer, er at Google Analytics aggregerer denne dataen på fire primære nivåer:
- Brukernivå (handlingene til hver bruker).
- Økter (hvert individuell besøk).
- Sidevisninger (hver side besøkt).
- Handlingsnivå (f.eks. klikk på knapper, videoavspillinger etc.)
I tillegg til disse nivåene er det to måter å lese analysen på. Google Analytics rapporterer; Dimensjoner og Tall.
Dimensjonene er tallenes opprinnelse, som hvilken by/region trafikken kommer fra, landingssiden du måler eller den sosiale plattformen du evaluerer.
Tallene er den kvantitative dataen til disse dimensjonene. Hvis du f.eks. lurer på hvordan annonsene dine går i Oslo (dimensjonen), så er de 2,000 betalte øktene du har tracket tallet ditt.