Lyst til å følge med på når noen nevner ditt navn eller når noen omtaler bedriften din på nettet? Ønsker du å følge med på dine konkurrenter? Google Alerts hjelper deg med dette.
Det er et veldig enkelt verktøy å bruke. Alt du trenger å gjøre, er å skrive inn et nøkkelord, så blir du varslet per e-post når Google finner noen som nevner dette nøkkelordet.
En e-post fra Google Alerts ser slik ut:
[BILDE]
Eksempel på hvordan Google Alerts kan brukes
Vi i Content Marketing Norge følger våre partnere, nasjonale og internasjonale faglige organisasjoner og influencere. Av den grunn har vi satt opp varslinger hver gang noen av disse blir nevnt i ulike medier og situasjoner, så kan vi øyeblikkelig dele disse nyhetene når vi blir varslet av Google om en interessant sak.
Ved å tracke når noen nevner deg eller din bedrift, så kan du nå ut til disse mediene og spørre om å få en link til din nettside. På den måten kan Google Alerts brukes til lenkebygging, merkevarebygging og som et redskap i ulike partnerskap (som Content Marketing Norge).
Slik setter du opp Google Alerts
- Gå til https://www.google.no/alerts
- Skriv inn hvilket nøkkelord du vil monitorere.
- Velg “Vis alternativer” og velg hvor ofte du vil bli varslet.
- Velg hvordan type innhold du vil følge med på; Nyheter, Blogger eller Nett. Er du usikker, så bør du velge “Automatisk”.
- Velg språk og region.
- Velg hvor mange resultater du ønsker; “Bare de beste” eller “Alle”.
- Velg mottaker (den e-postadressen du vil motta varslinger på).
- Klikk “Opprett et varsel”.
[GIF]