2,3 millioner søk gjøres i Google hvert eneste sekund. Majoriteten av søkeresultatene i dag, er annonser. Google Ads er et ekstremt effektivt verktøy for å nå kjøpeklare kunder og drive relevant trafikk til bedriftenes nettsider.
I denne artikkelen vil du lære hva Google Ads er, hvordan det funker og hvordan du kommer i gang selv.
Hva er Google Ads (tidligere kalt AdWords)?
Google Ads er annonseverktøyet til Google. Annonsører byr på ulike søkeord relevant til bedriftenes produkter og tjenester, slik at de blir synlige i Google sin søkemotor.
Annonsene kan også havne på andre relevante nettsteder via Google Display Network (GDN).
Under er et eksempel på hvordan et søkeresultat ser ut (også kalt “SERP”). Søkeresultatene i Google består av to deler; Organiske (gratis) plasseringer og betalte plasseringer. De betalte kommer både øverst og nederst i resultatene.
[BILDE]
Google tilbyr som nevnt også synlighet på relevante nettsider via Google Display-nettverket (GDN), som er et nettverk av mange tusen nettsider. Disse nettsidene har inngått en avtale med Google om å tillate annonseplasser for bedrifter.
Det er her bedrifter legger ut banner- og Remarketing-annonser, som fungerer veldig bra med riktig målgruppe.
Hvordan vises Google-annonsene?
Google sitt annonseverktøy er bygd på auksjoner på søkeord. Annonsørene bygger en liste med nøkkelord som er relevant ift. bedriftens produkter og tjenester.
Annonsørene byr deretter på disse søkeordene. Hvert bud er basert på hvor mye annonsørene er villige til å betale for et klikk. Dette budet kombineres med en “Quality Score”, som utgis av Google og er basert på annonsens kvalitet og relevans. Av dette bestemmes plasseringen i søkeresultatet til Google.
Når potensielle kunder klikker på din annonse, så betaler du en pris (kost per klikk, eller CPC), som er kalkulert ved hjelp av følgende formell:
[BILDE]
Google sitt auksjonssystem
Google Ads er bygd på et auksjonssystem, som aktiveres hver gang en individuell bruker søker (eller “Googler”).
For å vinne auksjonen og for å se annonsen din i Google, er du nødt til å optimalisere “Quality Score” og budgivningen din. Jo høyere kvalitetsgrad du har, sammen med ditt bud, jo bedre synlighet får du i søk.
Følgende faktorer påvirker din Quality Score:
- Søkeordets relevans ift. annonsen.
- Søkeordets relevans ift. annonsegruppen.
- Annonsens relevans ift. landingssiden/nettsiden.
- Historisk klikkrate (CTR) til annonsen og annonsegruppen.
- Overordnet historisk kontoytelse.
Det er også andre fordeler ved å øke kvalitetsgraden. F.eks.:
- Lavere kostnad – Google belønner annonsører med høy Quality Score ved å redusere kost per klikk, slik at avkastningen blir høyere.
- Bedre synlighet – Med høy Quality Score, vil annonsen vises oftere, i bedre plasseringer – toppen vs. nederst i søk. Dette gjør at du får flere klikk og konverteringer uten å øke budet ditt.