Tenk SJEL, tenk historier, tenk gode samtaler, tenk på hva folk er opptatt av og hva du kan bidra med i en verden som er både mer og mindre oversiktlig enn før.
Christine Calvert er Norges eneste “Tekstdoktor”. Hun er kursutvikler og foredragsholder med et stort lærerhjerte og masse kjærlighet til god tekst. Christine har en variert skrivebakgrunn som tekstforfatter i reklamebransjen, global nettredaktør i DNV GL og «tekstevangelist» i BEKK. Det betyr at hun kan snakke med de fleste om det meste innen tekst, innhold og kommunikasjon for både privat og offentlig sektor
Christine har de siste tre årene vært en av de fagansvarlige på sertifiseringskurset Content Marketing Manager, som Content Marketing Norge arrangerer. Her er hun ansvarlig for modulen Profesjonell innholdsproduksjon.
Vi har utfordret Christine til å se litt fremover og gi oss et innblikk i hva hun mener blir viktig for oss som jobber med tekst og det å skape godt innhold. Her er hennes tips:
- Klarspråk og klar kommunikasjon blir mer og mer viktig.
Vi har dårlig tid, og det er avgjørende at vi forstår hva en tekst handler om og hva vi skal gjøre. Det er aller viktigst i det offentlige, men alle som ønsker å nå frem, bør ha dette i bakhodet. - Vi må ha en troverdig stil og stemme i alt vi gjør.
Da er det lettere å kjenne igjen en person, en merkevare, en bedrift eller et parti når vi er på nettet. - Vi må kjenne til målgruppens språk.
Det er ikke noe vits i å bruke ord som flanere og geskjeft for en ung målgruppe. På samme måte er det liten vits i å skrive “chille” og “beefe” for en eldre målgruppe. - Vi setter pris på det som er annerledes og overraskende.
Jeg glemmer aldri da Vinmonopolet svarte på rim til en som hadde skrevet et dikt til dem på Twitter. Dette punktet er nært beslektet med neste punkt. - Vi setter pris på personlighet.
Også offentlige institusjoner kan være morsomme og lite selvhøytidelige, så lenge det er relevant. - Kundene er dine helter.
Hvilke historier kan de fortelle? Brukergenerert innhold er fortsatt viktig. Gi folk som deler gode historier om merkevaren din, en tommel opp. - Video er knall, spesielt hvis du skal forklare hvordan noen skal gjøre noe.
Tekst dem hvis du kan – svært mange ser videoer uten lyd. - Chatbots blir bedre og bedre.
Tenk gjennom hvilke spørsmål kundene dine lurer på. Folka på kundeservice sitter med mye kunnskap som kan høstes. Ta dem gjerne med i en prosjektgruppe når du jobber med chatbotens budskaper. - Tenk annerledes på hvordan du bygger merkevare i forskjellige kanaler.
Annonser kan fort bli oversett, men særlig yngre mennesker legger merke til om en merkevare er med i en diskusjon på f.eks. Reddit. - Husk til slutt at dialog er gull.
Dette virker kanskje som en selvfølgelig, men jeg ser stadig vekk merkevarer som synder mot dette. Både positive og negative tilbakemeldinger er verdifulle, og de skal du sette pris på.
Tenk SJEL, tenk historier, tenk gode samtaler, tenk på hva folk er opptatt av og hva du kan bidra med i en verden som er både mer og mindre oversiktlig enn før.
Har du noen spørsmål til Christine, så treffer du henne på hennes nettside TekstDoktor.no eller på en av de mange kursene og konferansene som hun deltar på fremover.