7 essensielle ting du bør vite om innholdsmarkedsføring

Ting du bør vite om innholdsmarkedsføring

Når vi ser tilbake, så kan vi se ting som vi skulle ønske vi visste eller gjorde bedre. Slik er det også når vi ser på markedsføringsinnsatsen vår. Det er ting vi skulle ønske vi visste, og det er ting vi skulle ønske vi gjorde bedre.

Nedenfor finner du syv viktige ting du bør ha i bakhodet om du skal starte med innholdsmarkedsføring. Dette er ideer som jeg skulle ønske jeg visste/gjorde da jeg først startet med innholdsmarkedsføring.

 

1. Skreddersy din persona (kundeprofil)

En persona er en fiktiv presentasjon av din ideelle kunde. En persona går dypere enn bare demografi – altså kjønn, alder, bosted og inntekt. Den inneholder også psykografi – altså “generaliserte karakterer som beskriver ulike behov, mål og observerte mønstre hos eksisterende og potensielle kunder.” – Digital markedsfører Barbro Eikesdal, Idium

Med en persona så vil du vite hvilke type ord og språk de bruker, hvilke utfordringer og problemer de har både privat og på jobb, hvor de befinner seg på nettet etc.

En persona er nøkkelen til å skreddersy innholdet, oppfordringen til handling (CTA), sosiale medier osv. rundt målgruppens mål, behov og utfordringer.

Ved å skreddersy innholdet rundt dine personas, så gjør du at de riktige menneskene finner det, og da bidrar du til å øke engasjement og å bygge et lojalt publikum av akkurat de personene du målretter deg mot. Et slikt publikum er lønnsomt.

[Tweet «Uten tydelig definerte personas, vil du bare skyte i mørket med innsatsen din.»]

 

2. Se på det som en investering

Innholdsmarkedsføring er et maraton, ikke et sprint. Det blir ikke suksess over natten, men i stedet bygger du opp styrken (og momentum) over tid. Det blir som en snøball som ruller nedover bakken.

Først må du bare starte å publisere innhold som du tror er interessant og verdifullt, selv om du ikke har et klart bilde av målgruppen, ennå. Senere vil målgruppen bare bli klarere og klarere på grunn av dataen du får fra innholdet du produserer. På dette stadiet kan du ved hjelp av dataen skreddersy innholdet til målgruppen – og samtidig som innholdet skreddersys, vil du se resultatene vokse.

For å være fokusert og dedikert helt fra begynnelsen av, er det lurt å minne seg selv på at all innhold er en investering i markedsføringsmidlene og i bedriften. Det tar vanligvis 6 til 9 måneder å virkelig få dampen opp, men den tidsrammen er fortsatt en forholdsvis kort investering. Det skal litt mer til for at det blir suksess.

 

3. Publiser kontinuerlig

Hvis du ikke publiserer blogginnlegg regelmessig, så vil det bli vanskelig å øke trafikken. Når du kontinuerlig publiserer kvalitetsinnhold, så vil du oppleve et kraftig trafikkfall når du stopper å publisere. Det er når du publiserer regelmessig du bygger opp trafikken.

Dette opplevde Neil Patel, gründer av Crazy Egg og KISSmetrics. Han blogget 4 til 5 ganger i måneden. Da så trafikken hans slik ut:

may2009

Når han bestemte seg for å stoppe og publisere i en periode på 30 dager, så opplevde han et trafikkfall på 21%:

june2009

For han tok det 3 måneder å komme tilbake dit han var.

Samme situasjon opplevde jeg også med Handlebad.no sitt lille nettmagasin. Trafikken hadde en robust vekst, men med en gang jeg stoppet å publisere (bare én gang i uka), så kollapset trafikken med 51%.

Hvis du ikke har tid, så ikke start en blogg. Hvis du allerede har en blogg, så bare stopp. Du bør i stedet vurdere å gjesteblogge på andre populære blogger, noe vi kommer til å snakke om i et senere innlegg.

 

4. Kvalitet over kvantitet

Du har hørt det før, men hvorfor blir fortsatt følgende spørsmål stilt igjen og igjen: Er det best å publisere flere grunnleggende (svake) artikler, eller er det best å skrive et par meget imponerende artikler? Det er et godt spørsmål dog på trynet. Innholdet må gi leseren verdi og gjøre dem glade for at de leste det. Samtidig er det også viktig at du regelmessig publiserer innhold.

Det må jo finnes en balanse? Det gjør det. Luke Summerfield fra ClickZ anbefaler å publisere tre blogginnlegg på 700 ord i uka – og det er egnet internasjonalt. I Norge (etter mine beregninger) kan du publisere minimum ett innlegg i uka og oppleve greit med engasjement, trafikk og oppmerksomhet.

Tre 700 ords innlegg hver uke kan virke overveldende om du akkurat har startet, men den content marketing formelen er svært effektiv. Med slik tempo vil du bygge trafikk og engasjement meget raskt (vanligvis etter 4 til 6 måneder, ifølge Luke).

 

5. Innhold trenger ikke være skriftlig

Flere ganger når vi tenker på ordet “innholdsmarkedsføring”, så tenker vi umiddelbart på tekst. Men det er bare ett medieformat. Vurder heller å innlemme video- eller lydinnhold (podcast) inn i din strategi om skriving ikke er din sterkeste side.

Til syvende og sist bør man velge det medieformatet som passer best for ditt team å produsere og som publikum ønsker. Dette kan også inkludere en kombinasjon av flere medieformater. Når du finner den rette kombinasjonen, er det enklere å lage innhold som gir større effekt på publikum.

 

6. Skrivingen er bare halvparten av slaget

Selv om det er tidkrevende å skrive innhold, så er det fortsatt bare halvparten av kampen. Det å promotere innholdet for å få folk til å lese det, er den andre delen av slaget. Promotering blir ofte oversett av mange markedsførere, rett og slett fordi de er lettet over at innholdet er ferdig. Hvis du ikke promoterer innholdet, så får du ikke de resultatene du ønsker deg.

Sørg for at du lager en handlingsplan for å promotere innholdet ditt. Dette er avgjørende for å få mest ut av din innholdsmarkedsføringsstrategi.

 

7. Gjenbruk

En av de beste ferdighetene en content marketing ekspert ofte besitter, er å vite hvordan man kan gjenbruke innhold på mange ulike måter. De ser hvordan de kan bruke eksisterende innhold på andre ulike måter for å maksimere verdien av innholdet.

For eksempel: Se for deg at du akkurat har skrevet et ganske detaljert blogginnlegg. Det innlegget fikk du nokså gode resultater på, deretter finner du at du kan gjøre om det innlegget til et slideshow/presentasjon. På den måten vil du maksimere resultatene på eksisterende innhold. For å dra den lenger, og for å få enda mer ut av det innholdet (som nå er et slideshow), så kan du også gjøre det om til en infografikk i tillegg.

Selv om de fleste content marketing strategier er litt forskjellige fra bedrift til bedrift, så er ideene i denne artikkelen aktuell i alle scenarioer. Håper disse ideene kan hjelpe deg å akselerere din suksess!

Har du noen andre konsepter som du har lært, eller har du noen spørsmål på det ovenfor? La oss diskutere i kommentarfeltet 🙂

 

Nyhetsbrev

En gang i måneden sender vi ut konkrete tips og råd, ny kunnskap og innsikt til 6.000 følgere i vårt nettverk – helt gratis og uforpliktende.

Du kan få med deg tips, råd og ny info og rapporter om digital markedsføring, content marketing, sosiale medier, sertifiseringer, webinarer og konferanser innenfor ditt fagområde.